Motorsåg och handhållet

Ryttarmall till Stihl 3/8 Picco?

5 inlägg 2691 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ryttarmall till Stihl 3/8 Picco?

Stihl_241  
#552190 Köpte det långa bläcket att lägga på svärdet/kedjan, men eftersom man kan vicka på det fram/bakåt så tycker jag det blir missvisande + att det endast blir ett medeltal.
Hur kontrollerar ni andra era Stihl-kedjor? Vad använder ni för mall? Har sett att Stihl har ett bläck att fila emot, likt de Husqvarna har, så varje ryttare filas individuellt och funderar på att skaffa de.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ryttarmall till Stihl 3/8 Picco?

JensSkoog  
#552265 Jag liter heller inte på det "bläcket", så jag använder bladmått och
en aluminiumsskena när jag ska kolla underställningen.
Det går ju inte att göra på varje tand när man handfilar, men jag sliper kedjorna i
maskin, och justerar så hela kedjan blir lik.
Har Stihls ryttarmall som jag kan fila emot, men om jag måste fila, tar jag ryttarna på frihand, efter att jag har mätt två, tre stycken och kollat hur mycket ungefär jag måste ta.

Avatar Fallback

Re: Ryttarmall till Stihl 3/8 Picco?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552266 Oregon eller HVA si store 3/8 platemal for ryttara passa sån nokenlunde. Ta ryttarane litt lavare enn soft, med andre ord ta malen på rytteren, sjå kor du ligge Ann. Dersom du må fila så gjer da ta den på og sjekk etter filing. Mitt beste tips.

Användarvisningsbild

Re: Ryttarmall till Stihl 3/8 Picco?

Stihl_241  
#552340
JensSkoog skrev:Jag liter heller inte på det "bläcket", så jag använder bladmått och
en aluminiumsskena när jag ska kolla underställningen.
Det går ju inte att göra på varje tand när man handfilar, men jag sliper kedjorna i
maskin, och justerar så hela kedjan blir lik.
Har Stihls ryttarmall som jag kan fila emot, men om jag måste fila, tar jag ryttarna på frihand, efter att jag har mätt två, tre stycken och kollat hur mycket ungefär jag måste ta.

Tänker du på Vart på svärdet du mäter, så att det är så plant som möjligt? Och dikt ann tanden+bakomvarande tand?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryttarmall till Stihl 3/8 Picco?

JensSkoog  
#552352
Stihl_241 skrev:
JensSkoog skrev:Tänker du på Vart på svärdet du mäter, så att det är så plant som möjligt? Och dikt ann tanden+bakomvarande tand?

Ja, det måste vara plant, och aluskenan ligger an över 3 - 4 tänder, båda den
som hör till ryttaren och den foran och bak,
Oftast så mäter jag ryttarna i slipjiggen där det är aldels plant.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).