Motorsåg och handhållet

3/8 svärd husqvarna/stihl

13 inlägg 2759 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3/8 svärd husqvarna/stihl

Sandström87  
#550499 Är stora 3/8svärdfästet lika på husqvarna och stihl?
Såg en film då dom flyttade över ett svärd från en 572xp till en 462.
Är det bara drivlänks bredden som skiljer dom åt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

Westra Aros  
#550502 Man behöver en adapter för att göra Husqvarnas stora fäste till Stihls 3003 fäste, dessa finns att köpa på Ebay har jag för mig.

Husqvarnas fäste har jag för mig är 10mm och Stihls är 12mm
https://www.ebay.com/p/Cannon-Chainsaw- ... 1663481745

Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

lidköping  
#550520 Jag tillverkade 2 bussningar som jag sätter på svärdbultarna, det har fungerat bra på
mitt kedjesågverk från Jonsered, jag har färdiga bussningar att sälja. Hör av dej med PM
om du är intresserad.

Användarvisningsbild

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550531 Jag kapar bitar av stålfjäder o trär på svärdsbulten. Otislitliga.
Det går med vad som stort sett som ger stöd åt svärd mot bult.

Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550547 Verre og få husqvarna sverd på stihl

Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

Ferguson system  
#550554
can skrev:Verre og få husqvarna sverd på stihl

Det går fint. Man må slipe ned kragen på sverdboltene på to sider.
Jeg har ei stihl 660 som jeg har modifisert boltene på til å kunne bruke husvarna sverd.

Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

Sandström87  
#550579 Jag skulle vilja få ett husqvarnasvärd på en stihl 361 då jag har ett gäng kedjor med 1,5mm drivlänk

   TS
Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550590 Ja var vel snakk om da i ein annan tråd. Meina eg fekk tipset frå deg for ett års tid siå eller så. Var ikkje noko stemmning for da der eg jobba så då blei da 572 istadenfor 462

Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550591
can skrev:Ja var vel snakk om da i ein annan tråd. Meina eg fekk tipset frå deg for ett års tid siå eller så. Var ikkje noko stemmning for da der eg jobba så då blei da 572 istadenfor 462

Berekna på Ferguson system

Användarvisningsbild

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

Björn T  
#551263 Inga större bekymmer. Jag tog med ett hva svärd till jobbet och fräste upp spåret till 12 mm. Och har man ingen fräs så går det med vinkelslipen om man är fösiktig. :-bd

Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818208 Passar det på oljehola, viss èin tar eit sverd med det stora Husqvarna festet øve på ei stihl sag med 3003 innfesting? Nokon som har prøvd?

Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

lidköping  
#818226
can skrev:Passar det på oljehola, viss èin tar eit sverd med det stora Husqvarna festet øve på ei stihl sag med 3003 innfesting? Nokon som har prøvd?


Det fungerar att använda Stihlsvärd med infästning 3003 istället för det stora Husqvarnafästet. Jag använder stihlsvärd på mitt Jonsered
sågverk och det har fungerat bra. Istället för adapter så använder jag 2st distansringar som är 9,1 i hålet, 12 utvändigt och bredd 4 mm som
jag sätter på svärdbultarna. Jag har inte haft något problem med smörjningen.

Avatar Fallback

Re: 3/8 svärd husqvarna/stihl

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818230 Høyres bra ut, eg får sjå om eg ikkje kan få prøvd det. Eg hadde ei 361 som eg idiotisk nok selde for nokre år siå men kanskje eg kan få tak i ei 362 eller ei 400.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).