Motorsåg och handhållet

Stihl smart connector

20 inlägg 7086 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl smart connector

värmSkog  
#549420 Jag vet inte om denna har vart på tal tidigare på skogsforum.
Ändå en rätt kul grej, Smart att kunna hålla koll på drifttimmar själv

https://www.gardsman.se/trimning-och-rojning/tillbehor-till-trimmers-och-rojsagar/stihl-tillbehor/stihl-smart-connector.html



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl smart connector

Sandström87  
#549424 Husqvarna ha en sån puck också

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

värmSkog  
#549429 Sedär, Det hade jag helt missat. Hittade denna när jag satt och kolla på annat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

Stihl_241  
#549461 Är det någon som vet Varför S-C inte fungerar med MS241?

Avatar Fallback

Re: Stihl smart connector

Hema  
#549468
Sandström87 skrev:Husqvarna ha en sån puck också

Hmm vad ska man söka på för att finna den?

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

värmSkog  
#549540
Hema skrev:
Sandström87 skrev:Husqvarna ha en sån puck också

Hmm vad ska man söka på för att finna den?


Husqvarna fleet service, Jag antar att det var det som Sandström syftade på.
Husqvarnas puck tycks enbart vara till deras robotgräsklippare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549607
värmSkog skrev:
Hema skrev:
Sandström87 skrev:Husqvarna ha en sån puck också

Hmm vad ska man söka på för att finna den?


Husqvarna fleet service, Jag antar att det var det som Sandström syftade på.
Husqvarnas puck tycks enbart vara till deras robotgräsklippare?


husqvarnas puck skall fungera till röjsågar också, men har för mig att det är en månadsavgift på den... vilket det ej är på Stihls variant... Har köpt en stihl connector men inte prövat den än, blir att kolla om den även fungerar till t ex bil och husqvarna sågar senare...

Avatar Fallback

Re: Stihl smart connector

Sandström87  
#549626 Va på en skogsdag med lasse strandell och då fanns dessa puckar på några sågar och han berättade lite om dessa.

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

Stihl_241  
#555859
Stihl_241 skrev:Är det någon som vet Varför S-C inte fungerar med MS241?

Ingen som vet?

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

Fredrik Reuter  
#555861 Hej,
Smart Connector bör fungera på MS 241.
Jag testade Smart Connector när vi testade MS500i och då detta var en såg som inte släppts på marknaden ännu så fanns den inte att lägga in i appen. Men det går att lägga in manuellt så det var bara att skriva i typ "MS500i - test" och montera pucken på sågen.

Driftstimmar tar den på fältet från tändspolen så det bör vara så att man kan köra Smart Connector på allt med tändspole likt en motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

Stihl_241  
#555869
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Smart Connector bör fungera på MS 241.
Jag testade Smart Connector när vi testade MS500i och då detta var en såg som inte släppts på marknaden ännu så fanns den inte att lägga in i appen. Men det går att lägga in manuellt så det var bara att skriva i typ "MS500i - test" och montera pucken på sågen.

Driftstimmar tar den på fältet från tändspolen så det bör vara så att man kan köra Smart Connector på allt med tändspole likt en motorsåg.

Tack för svar Fredrik! Detta har jag kopierat ifrån infon på maskinklippet.se :
STIHL connected kan användas på följande STIHL produkter:
BGA 45, BGA 56, BGA 100, FSA 45, FSA 56, FSA 130, HSA 45, HSA 56, MA 235, MSA 120, MSA 160 T, MSA 161 T, RMA 339, RMA 443, RMA 448, RMA 2 RT, RMA 2 RP
BG 56, BR 500, BR 600, BR 700, FS 38, FS 40, FS 55, FS 131, FS 311, FS 460, FS 490, FS 560, HS 46, HS 56, HS 82, MS 170, MS 180, MS 201 T, MS 231, MS 251, MS 261, MS 362, MS 500i, RM 443 (MB 443), RM 448 (MB 448 VC), RT 4082, RT 6127 ZL, TS 420, TS 440, TS 500i

MS500i är med i listan.....men inte 241:an.....så det måste ju bero på något? Tycker annars också att S-C borde fungera på det mesta med tänspole!

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

Fredrik Reuter  
#555873 Då har nog Maskinklippet fel info.

Bilden nedan är från Stihls app när jag lade till en ny såg.

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

Stihl_241  
#555882 Har också kunnat lägga till den där....men hittade samma info på Stihl´s sida nu... : https://www.stihl.se/stihl-connected-faq.aspx
Så antagligen fungerar det inte.....dock står det att S-C verkar fungera på andra sågar än just Stihl.....så ja begriper inte va de är för något med 241:an som avviker..

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

Stihl_241  
#555979
Stihl_241 skrev:Har också kunnat lägga till den där....men hittade samma info på Stihl´s sida nu... : https://www.stihl.se/stihl-connected-faq.aspx
Så antagligen fungerar det inte.....dock står det att S-C verkar fungera på andra sågar än just Stihl.....så ja begriper inte va de är för något med 241:an som avviker..

Fick svar från Stihl nu precis..... och det skalla inte vara några problem att montera S-C på 241 :-bd De har dock inte hunnit få ut monteringsfilm/anvisning på just den modellen än....därav, påstår de. Så en sådan skall inhandlas omgående! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl smart connector

källshult  
#556356
1552502339_img_20190313_185247.jpg
har blivit påverkad av sociala media. Har monterat på en smart connector på min ms 201

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).