Motorsåg och handhållet

242xpg tät?

12 inlägg 3339 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

242xpg tät?

sveakatten  
#547177 Andra gången på någon vecka har sågen startat och gått en stund och sen stannat.
Kom på förra gången att om jag öppnade tanklocket så gick den igen, när jag sen krånglat på detta vis en tank drygt, så blir den att fungera.
Är det något fel på luftningen eller kan det våra pga det kalla vädret?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 242xpg tät?

Avslutat-02  
#547204 Sitter en tank avluftning inne i tanken, högst upp i tanken emot kopplingssidan.
Ta en tång och tryck lite så kommer den ur.
Ha inte svärdskåpan på bara, den sitter innanför. I röret som kommer ut sitter det ett litet runt filter byt detta så tror jag det ordnar sig.

Användarvisningsbild

Re: 242xpg tät?

totte  
#547234 Jamen typiskt tankluftningsproblem. Det blir vacuum i tanken, men mot slutet är det såpass stor luftvolym därinne att undertrycket blir mycket litet. Luftningen är känd för att ha litet lätt att bli tät i 242:an. När filtret börjar bli tätt så blir den väldigt känslig för att det kan isa igen.

Luftningen är 501 87 31-01 i bilden tagen från IPL

1548359297_242luftn.jpg

Användarvisningsbild

Re: 242xpg tät?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547251 Ibland får de i sig bränsle, ibland stannar lite av dess olja kvar. Ofta bara o rengöra o sätta tillbaks om man får dem rena.
Vinklad spetstång kommer man till den inifrån tank och kan dra ut. Sitter oftast väldigt lätt.

Avatar Fallback

Re: 242xpg tät?

sveakatten  
#547308 Tack för tipsen, ska kolla detta i helgen. :-bd :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: 242xpg tät?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547339 501 62 68-01 är ett filter i ändan som man pillar ut o rengör eller byter.
Finns fortfarande o beställa om man vill. Oftast är det bara olja i dem som tätar.
Finns andra lösningar man kan göra med om man är lite påhittig.
Litet tipps.
Vid felsök och test kan slangbit lämpligen användas från hålet upp till handtaget.

Avatar Fallback

Re: 242xpg tät?

sveakatten  
#551172 Gjorde rent filtret som ni sa, verkade vara en yta av intorkad olja.
Sen har den fungerat rätt bra ett tag, men i dag började den krångla igen, den verkar inte få bensin.
Om jag drar ut choken och startar och sen trycker in den igen så går sågen ca 30sek sen stannar den, verkar inte hjälpa att ta bort tanklocket, har blåst rent förgasaren i kväll få se on m den funkar i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: 242xpg tät?

Avslutat-02  
#551173 Tjyvluft, har du kollat slangen? Och filtret?

Packningarna in till cylindern....
Packboxarna, känt på dessa?

Användarvisningsbild

Re: 242xpg tät?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551174 Membran?

Användarvisningsbild

Re: 242xpg tät?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551252 Var där skit i silen i förgasaren?

Avatar Fallback

Re: 242xpg tät?

sveakatten  
#551286 Såg ingen lort alls i förgasaren, men plockade isär hela och blåste rent.
Sågen har fungerat fint hela dan i dag. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: 242xpg tät?

totte  
#551295
sveakatten skrev:Såg ingen lort alls i förgasaren, men plockade isär hela och blåste rent.
Sågen har fungerat fint hela dan i dag. :-bd


Då satt det troligen nåt litet fnas i ett munstyckshål. Som Olle Adolphsson skrivit, "Syns inte men finns ändå", fast då om mycket små djur.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).