Motorsåg och handhållet

Jonsereds proffssågar

35 inlägg 10479 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

Ferguson system  
#547504
johan eriksson skrev:Vad var tanken med att minska volymen i vevhuset? Borde ju vara intressant att få plats med så mycket luft/bränsle som möjligt, ju mer kan man ju få in i cylindern och mer bränsle/luft ovanför kolven brukar ju betyda mer poff när det tänder.


Hvis jeg ikke tar helt feil så er tanken at det gir raskere akselerasjon som er en fordel ved kvisting, turtallet er ofte også litt høyere enn tilsvarende motor uten reduksjon av volumet i veivhuset. Minuset er at dreiemomentet blir dårligere.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

totte  
#547505 Det blir högre tryck i vevhuset när kolven går ned, högre fart på gasen upp i cylindern och mindre gas kvar i vevhuset. Betänk att oavsett hur stor volymen är nere i vevhuset så är det ju slagvolymen som bestämmer hur mycket gas som kommer in.

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547554
johan eriksson skrev:Vad var tanken med att minska volymen i vevhuset? Borde ju vara intressant att få plats med så mycket luft/bränsle som möjligt, ju mer kan man ju få in i cylindern och mer bränsle/luft ovanför kolven brukar ju betyda mer poff när det tänder.

Hastighet på gaserna när de ska upp över kolv. Kruxet är att när gaserna ska in är volymen mindre, så det blir mindre gaser som ska upp med högre hastighet.
Det här med tryck och hastigheter är inget absolut i en motorsågs arbetssätt. Inte som andra med längre tider i samma varvtal.

Allt har sin plats och funktion. Ändringar i en del påverkar alla något. Det är under kolvring och över som bestämmer.
Kolvprtar, spolport, in och utblås påverkar minst lika mycket som varvtal, volymer, tryck och flöden.

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

johan eriksson  
#548170
1113A skrev:Såg en 2159 på tradera men glömde bort den sen hade annonsen gått ut, den låg på 2000kr, de är väl inte oskäligt?


Nu var den framme. Har bara kikat lite lätt än så länge och inte provstartat.
Med lite underhåll och omvårdnad så blir den nog bra, men jag tänker inte starta innan den är ursotad och har en ny kolv i sig. Så med facit i hand, hade jag inte skruvat själv utan behövt lämna in den så hade det varit dyrt, nu är där lite delar för inte så stora pengar så det blir nog en ok affär i slutändan.
Men man ser att köpa begagnade sågar osett har sina risker.

Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

1113A  
#548552 Jäklar här tog de fart igen, roligt när de blir respons!
Kul Johan! Den vill vi se lite mer av i bildformat! Ja jag har väl egentligen inte behov av fler sågar men de är alltid roligt att ha och speciellt en med lite vrid i :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).