Motorsåg och handhållet

När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

39 inlägg 9423 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

HannuRöj  
#747419
Alex Strömberg skrev:Skärtand är 4mm bred

😀 Tack! Det är alltså lika bredd som på 1,3 mm kedjan.
Betyder dock inte automatiskt att den skär likt, tanden kan ha lite annorlunda form.
Men det får kaptest visa hur bredd skär de. 🤔

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747438 Skärets bredd är inte samma som skärtandens bredd. 4mm skär/snitt har ingen kedja jag vet.

Om man inte kan köra o mäta snittet är det lättast o mäta är o lägga kedjan på bänken, en linjal över skärtänderna o mäta från linjal ner till bänken. Då får du måttet hur brett just den skär. Är den ny är det bredare än om den är halv eller helslut.
Ytteråttet från nitarna är med intressant.

Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

anersimyra  
#747531 Eftersom det inte presenterats något nytt svärd anpassat för den nya 1,5 kedjan så är den alltså avsedd för användning på ett standard 1,5 svärd och ger då ett bredare sågspår än en 1,3 x-cut..🙂

Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747540 Svärdet i sig ger inte bredare spår oavsett kedja, det skär inte nåt faktiskt, det är kedjan som skär och bestämmer skärets bredd.

Man kan ha samma svärdsmodell i samma yttermått och olika spårvidd.
Power Match tex är ett lysande exempel där då det har alla delningar och spårvidder utom 1,1mm.

Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747541 Däremot så skiljer olika svärdsmodeller en hel del i mått, material och vikter.
Vissa finns enbart för en spårvidd och delning, ofta lämpat för visst ändamål.
Som Oregon 95VPX svärd tex. det har smalare sidor vilket ger översrivet skiage om man har 20BPX och såg över 45cc.

Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

anersimyra  
#747819
Mange skrev:Svärdet i sig ger inte bredare spår oavsett kedja, det skär inte nåt faktiskt, det är kedjan som skär och bestämmer skärets bredd.

Man kan ha samma svärdsmodell i samma yttermått och olika spårvidd.
Power Match tex är ett lysande exempel där då det har alla delningar och spårvidder utom 1,1mm.

Vad säger du, Mange, jag har alltid trott att det är själva svärdet som sågar sig igenom stammen.. 😮 ☺️ Hur som helst så är ju ett svärd i 1,3 mm ” narrow kerf ” utförande tunnare än ett svärd i 1,5 mm standard.

Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

anersimyra  
#747839 Mitt Tsumura (stor 3/8) är 4,8 mm tjockt och mitt Canon 0,325 1,5 är 5mm tjockt. Husqvarnas 1,3 och stihl 1,3 0,325 har svärdtjockleken 4,2 mm..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

anersimyra  
#747879 Ett flång nytt x-force är 4mm mätt vid topptrissan och detsamma gäller för ett helt nytt Rolomatic 1,3 mm. Husqvarnas stora 3/8 är 4,5 mm mätt vid topptrissan, Tsumura är som tidigare sagts 4,8 mm vilket även gäller ett nytt GB i 1,5 mm 0,325. Bredast var alltså ett Canon i 1,5 0,325 som är 5 mm brett..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: När kommer HVA X-Cut 0,325 med 1,5 mm spår (S35 X-Cut)?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747886 Spårvidd + banornas bredd ger svärdets tjocklek som varierar rätt häftigt beroende på banornas tjocklek.
Svärden påverkar inte sågsnitt, däremot slitage, prestanda etc.
Annat som påverkar är material, härdning, skötsel mm.

Köra olika spårvidd i samma svärd med en spårvidd är ingen höjdare.

Laminerade svärd är oftast tre delar + lager o noshjul.
Sidorna och en distans (som ger spårvidd) sammanfogas på nåt lämpligt vis. Punktsvets är vanligast även om limmat förekommer mer o mer tyvärr.
Sidorna är breda nog till de kedjemodeller de tänks till så det kan lätt bli fel och överdrivet slitage om man kluddar...
Massiva svärd är ett stycke med ett spår i sig av rätt spårvidd.

Att matcha och prova lite olika kan ge betydligt bättre prestanda och kostnadseffektivitet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).