SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

221 inlägg 68146 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545101 Anders Permeen, chefsingenjör för utvecklingen av 550XP MarkII pratar nu om filosofin när du byggde den nya sågen.
Enligt Husqvarna är ALLT på mark II nytt från grunden. Om jag minns rätt så kan vi därför inte jämföra med ex 346XP och 346XP NE om man vill göra den jämförelsen.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Sågomanen  
#545102 Tack, intressant om de kan vidmakthålla samma pris som på hittillsvarande 550xpg.

Ja precis, 0,3 hk extra men även 2 hg tyngre är kanske inte en extrem utveckling på vikt/effektförhållande tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545106 Första inlägget är uppdaterat med lite mer info.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545107 Accelerationen har ökat med 30% jämfört med gamla 550.
Vridmomentet har ökat 4% och finns nu i ett bredare register.
Effekten har ökat 7%.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545109 EKMT har ökat 14%!

EKMT: Effektiv Körning Mellan Tankning.
Det torde betyda att den nya sågen har blivit mycket mer effektiv och använder bensinen på ett mycket bättre sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Sågomanen  
#545110 Utgår vi från att accet även i verkligheten är märkbart, vilket det borde vara med hela 30% ökning, så är det ju en markant skillnad och utveckling på just det området.

Man pratade tidigare mycket om värmeavledning och grövre lager, har man haft värmeproblem i större omfattning i varmare länder än Sverige? Det förklarar ju viktökningen men är vi i nordligare länder i behov av just den uppgraderingen? Ökad vikt är ju aldrig kul..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Sti L  
#545111 Aldri kul: Service/rep er aldri kul, derfor har jeg ikke 550 ennå men venter til det kommer noe driftsikkert. Håper det er denne jeg venter på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

TMskog  
#545113 Vågar man hoppas på längre livslängd, fler drifttimmar, än föregångaren?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

T Landström  
#545115 Kommer denna med triobrake oxå?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545116 Nu visas föregångarna till Mark II.

En bit motorsågshistoria...


   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

JohannesG  
#545117 Vi hade en 550 där kolven sprack vid minusgrader. Enbart körd med 13 tum svärd, rengjorda kylflänsar. Dock en hel del slutavverkning. Så allt har värmeproblem visat sig även i Sverige. Var någon ledningsröjare som gått igenom ett antal både 550 och 560 som inte klarat värmen... Hoppas alla dessa problem är ett minne blott nu. 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#545118 Siffror är förstås bara siffror. Sthil 261 ” siffror ” antyder en både rappare och starkare såg än ” gamla ” 550. Jag har nu båda sågarna och upplever 550 som både rappare och något starkare än Stihlen. Faktum är att min arbetskamrat som skotar åt mig tycker att ” kvarnan ” låter rappare än sthilen, å andra sidan kan det förstås bero på själva ljudet. Och att sthilen känns ” mildare ” i gången kan bero på den bättre avvibreringen i kombination med ett ” snällare ” ljud... :geek:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545129 Ja det är bara o se vad som händer framöver.
Bra de fått ditt bättre filter. Att de minskat gyro utan o ha kortare slaglängd betvivlar jag lika starkt nu som när den kom.
Att de fortfarande envisas att inte ha integrerad koppling och X-Torq är lite trist.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Ldsaren  
#545157 Jag har varit lite Stihl fantast men har hört en hel del lagerras på just 261 an .
Hva 550 och 560 kolv cylinder ras .
Hur är Japanska sågar tro?
Någon som testat?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545171 Zenoah har ju HVA köpt, Echo är inte lätt nu, Tanaka/Hitachi är som det är, sen har vi inte haft mycket mer.
Säger inte dig så mycket, kanske men ger dig lite o fundera på kanske.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).