SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

221 inlägg 68529 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#546506 Självklart blir det till att inhandla den nya 550, det trots att den är rejält tyngre än den gamla 550 som jag för övrigt tycker är en bra såg av god kvalite.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#546509 Klyvtestet i en av filmerna visar knappast skillnaden mellan sågarna, för det första bör man såga i samma stock och använda samma kedja, dessutom bör ju sågföraren åtminstone försöka att använda sågen så effektivt som möjligt och inte stå och fessåga som i filmen.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Björn T  
#546548 Det blir inte bättre! När man inte kan fila! Bedrövligt att visa upp en ny såg som har slö kedja. Håller med anersimyra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

stone66  
#546608
Björn T skrev:Det blir inte bättre! När man inte kan fila! Bedrövligt att visa upp en ny såg som har slö kedja. Håller med anersimyra.

Tänkte precis samma det var ju verkligen vetenskapligt utfört 😒 nej fram med ett riktigt test👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#546616
Björn T skrev:Det blir inte bättre! När man inte kan fila! Bedrövligt att visa upp en ny såg som har slö kedja. Håller med anersimyra.

Det var sannolikt en ny x-cut som är skapligt vass redan ur kartongen, dessutom var det som sagt frågan om klyvsågning i en relativt torr och hård stockbit. Men beroende på var i stocken de två bitarna härrör från kan densiteten variera rejält. Och tjejen som kör den gamla 550.in låter enbart vänsterhandens fingrar vila på bågen och utför ingen som helst aktiv sågning.. ^#(^

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Björn T  
#546638 Du har rätt. Jag tycker att när man testar såg, så ska samma person såga med båda sågarna. Så körstilen blir lika. Och samma svärd och kedja. På filmerna jag sett när du sågar, har du betydligt bättre bett i kedjan än i detta testet och när du kvistar går det undan med ruskig fart och teknik. :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546667
rejser skrev:Gamla 550 med 20" klarar instick tämligen bra även i löv.
Denna tappade man dock intresse för vid tyngre.
Men jag kör ju med en 201 som kvistningssåg och 550 som fäll och aptering.

Inte med 12000 varv och fullt tryck in i virket

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#546768 Vi har fått en testsåg av Mark II och har idag börjat testa den lite. Torbjörn testar hur den fungerar i olika typer av huggningar, jag testar hur fel syftningsstrecket är på toppkåpan vid fällning. Här kan jag avslöja att strecket fortsatt sitter fel och fastfällning av grövre löv är lika jäkligt som vanligt.

Skämt å sido så filmar vi en hel del från testen och rapport kommer så fort det bara går.

Ett kaptest ligger på programmet och då kör vi som tipsen ovan, samma kedja, samma person i handtagen. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#546777 Det testet ser vi fram emot.. 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#546913 Ett mer adekvat test vore förstås att någon som normalt kör 550 får tillfälle att prova den nya 550 under en hel arbetsdag. Den högre effekten kanske inte betyder särskilt mycket då vikten ökat på den nya sågen..således är min adress...aners på anersi myra.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546920 Har du testat 560? Lite tyngre än 550 o lite mer brum...
Hur mycket skiljer det på en 560 och en 550II i styrka o vikt?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#546923
Mange skrev:Har du testat 560? Lite tyngre än 550 o lite mer brum...
Hur mycket skiljer det på en 560 och en 550II i styrka o vikt?

Jodå, jag har provkört 560 som surrar på riktigt bra. Men det är inget för mig i de bestånd som jag normalt arbetar i. Behöver jag grövre artilleri så är det 7910:an som får tjänstgöra.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546977 Ja, lite så tänker jag med...
Tror inte vikt mellan 550II och 560 kan skilja mycket eftersom det skiljer inte jättemycket på 550 och 560 när de är tankade o klara med samma svärd o kedja.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#546980
Mange skrev:Ja, lite så tänker jag med...
Tror inte vikt mellan 550II och 560 kan skilja mycket eftersom det skiljer inte jättemycket på 550 och 560 när de är tankade o klara med samma svärd o kedja.

Jag har ingen aning om viktskillnaden mellan 550 och 560, men den är ändå såpass stor att det i mitt fall inte är rimligt att arbeta med en 560 p.g.a viktskillnaden. Jag är helt säker på att jag skulle prestera runt 20-30 % lägre med en 560 i de bestånd jag oftast arbetar i.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

T Landström  
#546982 Ni kan komma förbi mig så kan jag testköra den? ;)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).