Motorsåg och handhållet

Husqvarna 357 xpg som läcker olja

29 inlägg 5270 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545215 Men om de nya pumparna är lika illa gjutna som orginalen är det väl meningslöst?

Om dåligt gjutna pumpar accepteras vid monteringen av sågen så finns de väl också som reservdelar?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545237 Där är inte mycket plast delar o prata om på 357. Är det andra modeller du menar?

Oljepumparna kan se illa ut. Slangarna ha dålig passform. Att sätta undre delen i cilikln brukar göra susen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

halvproffs  
#545240 Har passerat ganska många sågar här hos mig, mest husqvarna och inte har det gått så värst många timmar innan dom börjat söla ner golvet i bilen eller i verkstan. Tydligen svårt att få dom täta en längre tid tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545293 Generellt skrivet, gäller inte enbart hva 357.
Hva är väl inte sämre än något annat märke på oljesöl. Men vi har fått skicka tillbaka ca 10 ST sågar som var nya pga att oljan rann ur sågen på precis det stället vi skriver om.
Vid oljeledning eller plåtkåpan.
Hva:s råd må låta konstigt men det är så de gör själva vid tillverkning.

Detta problem har blivit mycket bättre med åren. Nya maskiner nu för tiden har andra små defekter som man kan bli galen på istället.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545296 Kommer ihåg en röjsåg jag sålde för ca 3 år sedan, den gick inte på mer än halvgas.
Efter 3 gånger jag rev den upptäckte ja att vevaxeln var för smal så den tjyvluftade
Vid lagret. Byte axel och fick samma skit igen. Först efter 4 axeln fick vi rätt storlek.
Hva fick undersöka sitt lager i två dagar och hittade 85 % fel. Så skit händer.
Rent generellt så fungerar sågar och maskinerna väldigt bra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545297 Att pumpar är dåligt gjutna händer, men det är då vi handlare måste skicka in dessa till tillverkaren så att det blir rätt.
Annars fortsätter det bara.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545298 Nog om detta, fick du i ordning på sågen?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

kennethkk  
#545305 Gjorde rent runt olje pumpen och torkade rent vid slangar så nu får vi se om det läcker något mera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545312 då får vi hoppas det håller tätt. det blir så kletigt överallt annars.
vet ju bara när oljepluggen inte är tätt och oljan kommer över huggarbyxan.....skitkul :roll:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

kennethkk  
#545313 Annars får jag beställa lite nya grejor till den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545316 Många gånger de kommer hit med sölande sågar är det efter torrkörning och olja samlas lite här o var för att sen med gravitationens hjälp hitta golvet. Efter rengöring och en längre tid på kontrollerad yta hittas ingen olja. Vissa oljor sölar mer än andra och i mitt enkla tycke är för mycket olja inget problem om det är en olja som inte skadar nåt eller någon.

Just 346/357 som vi pratat om i denna tråden finns det många av så man hör mer om dem. Vill ändå påstå att detta är mer generellt problem oberoende av märke och modell, snarare påverkat av oljor än annat.

Fick jag svar på vilka plastdetaljer som limmas på 357?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545319 har du långt till närmsta hva handlare?

jag kan kolla vad dessa grejer kostar om du vill?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

kennethkk  
#545321 Hittade delar på nätet det går på ca 400 kr plus frakt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357 xpg som läcker olja

Avslutat-02  
#545322 det var ju inte så farligt och så lite arbete på det kan kräva en öl eller två..... :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).