Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55

29 inlägg 5424 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

Avslutat-02  
#545023 Mange varför ville du inte gå in på filningen?

detta är ju det första man tittar på.

9 gånger av 10, så slipade jag kedjan på sågarna åt kunderna så fungerade maskinen felfritt oftast......

om det inte handlade om macksoppa

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

Avslutat-02  
#545024 jodå det finns en trumma med lösa drev dock till Jonsered.
men de finns att få tag i.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545031 Med 6 kuggar?
Vilken Jonsered?
Skulle gärna vilja se hur de får ihop det. Har nog aldrig sett 6kugg i .325 med den storleken på splines.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

Palakangas  
#545036
Mange skrev:Med 6 kuggar?
Vilken Jonsered?
Skulle gärna vilja se hur de får ihop det. Har nog aldrig sett 6kugg i .325 med den storleken på splines.


Köp kedjor på Biltema så följer det med på köpet =)) =)) :d ^#(^

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

jannee  
#545037 Jag har tagit för vana att växla upp alla sågar, förutom 201:an. Det man eventuellt förlorar i "styrka" har man gånger mer igen på hastigheten på kedjan, framförallt vid kvistning.
Enda nackdelen är att svärdet slits mer strax innan svärdstoppen, då på undersidan :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545039 Jag går inte in på filning främst för det blir nog svårt o reda ut en av sakerna.
Men även för att vi har nog inte samma mål och krav.
Senast redigerad av Mange tor 17 jan 2019, 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545049
vinterrojarn skrev:jodå det finns en trumma med lösa drev dock till Jonsered.
men de finns att få tag i.

De finns även till 55. Både från HVA och Oregon vilken tillverkade dessa till HVA. Kopplingstrumman gjordes nog både av Oregon, andra och EM själva till viss del. I Oregons språk heter det splines som sitter på kopplings trumman Small7. Lilla 7 splines fritt översatt.
SM7 ringdrev finns och har funnits i 7 eller 8 kugg.
Andra tillverkare har gjort 9 kugg tidigare men de är svåra att hitta. Man kan beställa från tillverkare men de blir då rätt dyra har gjort det tidigare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

sveakatten  
#545054 Tycker arr jag har det rätt vasst, får hålla igen sågen för att den inte ska gå ner för mycket i varv.
Testade i dag att ställa ner h lite, blev väl lite bättre men inte mycket, är lite orolig att den ska gå varm, om jag skruvar för mycket, ska testa mer nu när ni säger att det ska gå att få fart på denna.
Tycker det blir mycket drygare att jobba med denna såg än 242an, men väntar på reservdelar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

totte  
#545064 Det är ju så att 55:an är en farmarsåg med mer vrid, avsedd som allround för lite fällning och vedkapning. Det är rätt givet att den inte presterar som en dedikerad proffssåg som 242 som har ett helt annat klipp i ax och kedjehastighet. Bästa att göra är, som har sagts, att dreva upp den till 8 kuggs drev.

Du skall vara väldigt försiktig med att skruva in H. Den måste fyrtakta lätt på fullgas obelastad. I trä med viss belastning skall den börja gå rent. Axar den dåligt från tomgång så skall den ha lite mer på L-skruven.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

Avslutat-02  
#545077 Japp Biltema har allt. Nä men ja har inte haft några problem med deras kedjor.
Är lätta att slipa och är billigare än hva.
Det låter som att det är vidare fel på den där 55:an....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545168 Vad säger Husqvarna kurserna om biltemas kedjor?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545170
sveakatten skrev:Tycker arr jag har det rätt vasst, får hålla igen sågen för att den inte ska gå ner för mycket i varv.
Testade i dag att ställa ner h lite, blev väl lite bättre men inte mycket, är lite orolig att den ska gå varm, om jag skruvar för mycket, ska testa mer nu när ni säger att det ska gå att få fart på denna.
Tycker det blir mycket drygare att jobba med denna såg än 242an, men väntar på reservdelar.

Tycker du ska göra om o se hur nålarna står. Är H inte runt ett varv ut får den för lite och man får inte det där klippet i dem man söker.
Den varvar inte lika högt som 242 kanske men i kap presterar den bättre.
Ta det nätt med nålsätena som Totte säger.
Den ska starta o gå ett varv ut på båda annars är nåt inte rätt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

Avslutat-02  
#545176 Det håller ja med om.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55

Jocke91  
#546100 Finns nog lite mer kräm att hämta ur en Husqvarna 55 men ska inte göra det för komplicerat. Om det sitter den ljuddämparen jag tror på dom så går den att dela på när den är lös och man kan ta bort en liten plåt som stryper flödet. Den kommer låta mer men du kan få ut lite mer av den, och skulle det inte ge resultat så är det bara att montera dit plåten igen.
Finns lite olika alternativ på cylindrar med som passar på dessa sågar men det är överkurs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).