Motorsåg och handhållet

Nu har jag hittat något. Vad säger ni?

19 inlägg 11828 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36356 satsar man högt upp och drar till med för stor kraft är det större chans att du knäcker trädet, Och få en topp nedåkande på ett par ton är nog inte så där jätte kul ... menar alltså om man sätter smalaren än 10 cm

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36376 Det träd som har en topp på ett "par ton" ovanför punkten där stammen är smalare än 10 cm hamnar väl på en total höjd av cirka 300-400 meter ovanför fästpunkten för linan...
Har man kommit så långt är det nog bara att satsa friskt och använda både kilar och kikare för att fälla det trädet....
I och för sig skulle det vara skönt att få trycka in c:a 100 "bit" på biträknaren, men brosslingen känns lite seg... :D

Avatar Fallback
XPG  
#36385
gossebear skrev:DENNA VILL JAG HA!!!!!!!

http://www.linjedon.se/Templates/Produc ... ba50ec5206

Helt underbar att ha vid gallring.

Har även fäst den långt upp i träd och winschat upp utrustning . helt utmärkt perfekt bäst!


Hur gammal skog galldrar du då? :shock: :shock: :lol:

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36427 Denna winchen använde jag då vi tog ut stormfällt ungefär från 60 cm och neråt. över där var det traktor winsch som fick göra jobbet. Fördelen med denna winschen är ju dock at tman kommer åt så jäkla bra över allt. och att den ger en hög utväxling ett bra drag och är lätt skött, lätt reparerad och sitter bra väl förankrat och att man kan förankra den i nästan vad som helst även om man drar ner ett jordankare.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).