Motorsåg och handhållet

Nu har jag hittat något. Vad säger ni?

19 inlägg 11831 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu har jag hittat något. Vad säger ni?

herbsman76  
#36264 Denna vinsch från CarlStahl.se ser ut precis som habegger och levereras med 10 meter vire och krok. Tar 3,2 ton men finns även i 1,6 tons variant. Är det overkill att köpa en 3,2 tonnare för 5 tusen (jmfr habegger 12000), eller tycker ni att det borde räcka med en 1,6 tonnare för min verksamhet. 1,6:an kostar 3500+moms och 3,2:an 4900+moms. Känns som att jag skulle vilja ha 3,2an då man hört att tex ardennervinschar har pajjat vid hög belastning. Säljaren på Carl Stahl rekommenderade denna i stället för habegger då jag inte kommer att använda den varje dag *fan vad jag babblar på*.. :lol:
Kom gärna med kommentarer så kan jag väga in dessa i mitt val när jag köper.
Tack grabbar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36268 Det är väl aldrig fel med Extra kraft och jag antar att du inte kommer att springa runt med den alltför mycket i skog och mark så den eventuella extra vikten av den starkare borde inte spela nån roll :)

Avatar Fallback
backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36278 Hej har själv en Tirfor Super T13 som ser ut lika som den du har på bilden,den har hängt med sedan 1958 och fungerar utmärkt ca 11mm wire maxlast 1500kg. Har bärgat skogsmaskiner,snöskotrar,väghyvlar med den om man använder bryt block får man stor kraft Trädfällning problemträd har fungerat bra Det går bra och fira ner saker med bra precition tror den mindre räcker till det man vill flytta eller fälla.
Om det är bra kvalitet så rekomenderar jag detta köp MVH +65

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36282 nog för dessa spak winschar oach brtyblock m.m men när jag pratar winsch så vill jag har en som är motordriven.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36294 På denna sida fanns det lita att välja på ,,,,
http://www.linjedon.se/Templates/StartP ... 942ab91eb1

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36299 DENNA VILL JAG HA!!!!!!!

http://www.linjedon.se/Templates/Produc ... ba50ec5206

Kostar tyvärr 15 lakan men fasiken vad bra den är. har provat kompisen som har föregångaren till denna, helt underbar att ha fästes lätt runt ett trä. och bara winsha på. går både snabbt och lätt. Helt underbar att ha vid gallring.

Har även fäst den långt upp i träd och winschat upp utrustning . helt utmärkt perfekt bäst!

Användarvisningsbild
Thunborg  
#36304 Vart tog motorn vägen :shock: 15 lakan för den lät DYRT :?

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36316 måste vara fel länk ,,,, den kan inte kosta 15 000:- !?!?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36319 De skulle ha 9 tusen för själva winschen och 2,5 för handtaget/ veven, varför man nu säljer den separat. Sedan så var det ju det där med momsen också.,.

men jag håller med er 15 lakan är för mycket hade det varit 1500 hade jag inte tvekat två sekunder

Användarvisningsbild

D e mycke nu! Förvirringen börjar släppa..

herbsman76  
#36320 Återigen tack SWE#KIPP! Du och ni andra är ju för goa gubbar som hjälper en vilsen själ som mej i denna spakblocksdjungel. Träffas vi nån gång så ska jag ta mej tusan slipa upp era kedjor som tack för hjälpen. :D Jag har nu sammanställt en lista med de olika fabrikat, priser och återförsäljare som jag har hittat tack vare er. Jag ska färdigställa den i morgon och sen tänkte jag lägga upp den här på tråden innan jag bestämmer mej och kanske få några sista kloka ord från er? Det som stör mej är att jag har snöat fast på 3,2 tonnaren bara för att vara säker :? . . Vad väger en 25 metersgran? Och lutar den lite/mycket bakåt, fixar 1,6 tonnaren att dra den till 0-läge och mer? Det är såna frågor som snurrar i min skalle nu.. Visst, det behövs ju mindre dragkraft ju högre upp på trädet jag fäster vajern och jag hjälper ju till med RH-pushern.. men ändå.. :? Men när jag läst om Backmans bravader med en Tirfor 1,5 ton så blir man ju lite mer säker... eller osäker.. *pust*

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#36335 Du "borde" klara dig med 1,6t men som du säger kan man ibland känna sig osäker och det är väl då om någon gång det är skönt att ha ett lite mekaniskt övertag !!

Själv kör jag med:

Kilar ca: 10st
En Stalp
Fällsax med 6m teleskopstång når cirka 8-9meter med den om jag sträcker på mig :P
Samt den stora rope pullern med 40m rep som skogma säljer, i katalogen är den klassad till 400kg dragkraft men på spelet har jag för mig att det står 600kg el 700kg med ett block så dubblar jag kraften och hitills är det inget som inte följt med :

Användarvisningsbild
herbsman76  
#36338 Så du menar att man dubblar dragkraften genom att använda ett block/talja? En öppningsbar sådan då, som man fäster som ett tre-punktsbälte då? Ja, då fick man lära sig ngt idag med då :D

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36343 Du för dubblar oftast kraften, om du titta rpå skogmas hemsida eller Linjedons hemsida så ser du hur mycket kraft du vinner med block,

har själv lyft rotvältor med en vanlig winch och 3-2 block (alltså två block nere och två block uppe)
Som du säkert känner till så ökar krfaten avsevärt med varje Block, Skogma och jula har hyfsat billiga block som är två parts , tror även skogma har tre parts . hult gudomliga att använda. Själv så gjorde jag mina egna block, men då krävs en svarv och lite svetsande..

Avatar Fallback
backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36345 God morgon Jag är nöjd med min 1500kg till det jag använder den till.Skall man sedan in i gallring och wincha då är man i en annan Division då fodras andra grejor.Men brytblocken är ett måste vid arbete i skogen med winch.

Avatar Fallback
TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36348 Kör själv med ett Lug All spel som vid enkel wire drar 500 kg, mycket sällan jag behöver använda dubbel wire för att tvinga över ett träd, så om du köper ett spel som drar 1,6 ton vid enkel wire har jag svårt att se ett träd som inte går att dra åt rätt håll, givetvis genom att få upp linan/wiren tillräckligt högt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).