Motorsåg och handhållet

stihl ms 201 går ej bra

10 inlägg 3703 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl ms 201 går ej bra

Davidandreae  
#539987 Har en stihl 201 som jag verkligen gilla. Men nu är den kraftlös tappar varvet och orken fortast du börjar att kapa med den. Den lokala stihl butiken har bytt stift sugfilter i tanken och rengjort förgasare och munstycken i den men den är fortfarande lika orkeslös skulle kapa julgranen nu efter de fixat sågen men det skulle gott fortare med en bra fogsvans!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

JensSkoog  
#540036 Skädde den här ändringen brått eller blev
sågen svagare över tid, @Davidandreae ?

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

Björn T  
#540063 I och med att du har haft sågen på verkstad. Så tycker jag att du ska lämna in den igen. Sa dom att sågen var riktig när du hämtade den förra gången, så borde det gå som reklamation.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

rejser  
#540115 Känner igen det där från min 201:a. Här gått ganska snabbt utför sista tiden. Känns dock som att det är sämre komp i den så kolvring kanske skulle lösa en del.
Den gick bättre ett litet tag efter jag pillrengjorde hela.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

David A  
#540124
JensSkoog skrev:Skädde den här ändringen brått eller blev
sågen svagare över tid, @Davidandreae ?


Ändringen skedde ganska fort.körde inte sågen själv när det började gå dåligt men tycker den blir sämre och sämre.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

David A  
#540125
rejser skrev:Känner igen det där från min 201:a. Här gått ganska snabbt utför sista tiden. Känns dock som att det är sämre komp i den så kolvring kanske skulle lösa en del.
Den gick bättre ett litet tag efter jag pillrengjorde hela.



har ej tänkt på om kompet blivit sämre men skall känna efter hur det känns. bra tips

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

JensSkoog  
#540192 Kolla kompet och senns skulle jag frågat vad dom gjort med förgasaren på verkstan.

Fixade på en MS201 för inte så länge tillbaka som hade samma symptomer som din.
Nu är jag inte säker på vad det var som gjorde att den blev som ny, men jag gjord ren
och justerade tändspole, rensade kylribbor på sylinder, satt i nyt stift och nya
förgasarmembranar och gjorde ren förgasaren.

Jag tror att det värsta var att membranerna var styva och dårliga, och att det fanns skit i förgasaren.
1545735807_ms_201_forgasser_dmtr_(17).jpg


Hur länge har du haft sågen, och jur mycket har du användt den.

Jag gillar min MS200 något hemskt, men jag ser att båda den
och MS201 måste vara dom värsta sågarna på det att packa
bort skit överallt där det finns möjlighet :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

rejser  
#540196 Får hålla med om att dom packar skit, tryckluft är en bra vän. Dock så vill jag inte vara utan den när man kvistar.
Vikten gör verkligen mycket efter några timmar.

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

JensSkoog  
#540200
rejser skrev:Får hålla med om att dom packar skit, tryckluft är en bra vän. Dock så vill jag inte vara utan den när man kvistar.
Vikten gör verkligen mycket efter några timmar.

Ja, vikten gjorde att det blev en ny tid i skogen då ett fruntimmer på
"Felleskjøpet" fick mig till att köpa MS200 till kvistning och gallring. 🤗

Användarvisningsbild

Re: stihl ms 201 går ej bra

David A  
#540232
JensSkoog skrev:Kolla kompet och senns skulle jag frågat vad dom gjort med förgasaren på verkstan.

Fixade på en MS201 för inte så länge tillbaka som hade samma symptomer som din.
Nu är jag inte säker på vad det var som gjorde att den blev som ny, men jag gjord ren
och justerade tändspole, rensade kylribbor på sylinder, satt i nyt stift och nya
förgasarmembranar och gjorde ren förgasaren.

Jag tror att det värsta var att membranerna var styva och dårliga, och att det fanns skit i förgasaren.
1545735807_ms_201_forgasser_dmtr_(17).jpg


Hur länge har du haft sågen, och jur mycket har du användt den.

Jag gillar min MS200 något hemskt, men jag ser att båda den
och MS201 måste vara dom värsta sågarna på det att packa
bort skit överallt där det finns möjlighet :mrgreen: :mrgreen:

Sågen är nog inne på sitt 3dje år nu jag kör inte extremt mycket med den men den är ofta med i bilen städar i Trägården och lite skogsarbete då och då. Vill absolut inte vara utan den man blir ju handikappad när den inte funkar som den skall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).