Motorsåg och handhållet

Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

82 inlägg 56741 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

vinterrojarn  
#569525 Mycket klokt Jens mycket klokt...
Ta patent...

Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg
Användarvisningsbild

Pete  
anersimyra skrev:
Richard B skrev:Tänkte bara lägga till att förutom att syntetlina är lättare så har syntet inte samma möjlighet att lagra energi som metall. Blir ordentlig snärt när syntet går av men en metall så det väldigt mycket energi som frigörs samt att den givetvis är hårdare. Låter kanske självklart när man läser det men man tänker inte alltid på allt 🙃

Både vajer och syntetlina/band som är avsedd för vinschning ramlar rakt ner på backen om de går av.. :-bd

Har varit med om lina som gått av vid bärgning inom offroad 4 gånger alla med orginal monterat snöre på winchen ingen av dessa ramlade rakt ner, vill nog påsta att jag blev förvånad över hur mycket kraft det var i snöret

Användarvisningsbild

anersimyra  
Richard B skrev:
anersimyra skrev:
Richard B skrev:Tänkte bara lägga till att förutom att syntetlina är lättare så har syntet inte samma möjlighet att lagra energi som metall. Blir ordentlig snärt när syntet går av men en metall så det väldigt mycket energi som frigörs samt att den givetvis är hårdare. Låter kanske självklart när man läser det men man tänker inte alltid på allt 🙃

Både vajer och syntetlina/band som är avsedd för vinschning ramlar rakt ner på backen om de går av.. :-bd

Låter väldigt bra men jag kan inte hitta någon källa till det, kan du ge mig en källa tack? :smile:

https://www.bedsab.se/ När du registrerar konto så har du genast 25% rabatt.. :-bd

Användarvisningsbild

anersimyra  
Pete skrev:
anersimyra skrev:

Har varit med om lina som gått av vid bärgning inom offroad 4 gånger alla med orginal monterat snöre på winchen ingen av dessa ramlade rakt ner, vill nog påsta att jag blev förvånad över hur mycket kraft det var i snöret

” originalsnöre ” är per automatik inte liktydigt med en maximalt lämplig vinschlina, särskilt inte om de sitter som original på ATV/UTV vinschar.. :shock: Alla linor och vajrar sträcker sig visserligen vid belastning och kan ” snärta iväg ” särskilt vid långa längder som går av mitt på. Men någon större kraft som är livsfarlig uppstår inte ( kolla avsnittet bristande vajer med myth busters ) däremot så uppstår livsfara om delar av lasten, eller fästanordningen brister, ju större töjbarhet du har på linan desto mer energi byggs upp som kan vålla skada. En nylon eller polyestersilkelina är därför direkt olämplig till en vinsch. Dragbanden på ardennervinschen låter som en sakta knäckande gren innan de helt odramatiskt faller till marken när de brister, men lossnar kroken, eller delar av lasten kan denna vålla avsevärd skada trots den lilla töjning som uppstår i dragbandet. Rekylverkan från last eller fästanordning ökar med längden och töjbarheten på draglinan, en nylonlina lagrar alltså betydligt mer energi än en dyneema eller vajer med låg töjbarhet.

Användarvisningsbild

Noobe  
cruisern skrev:Hänger på denna tråd.

Har inget teleskopskaft med fällsax så jag kommer inte upp så mycket. Kan komma upp till en 4 meters fästpunkt. Så det får bli mindre träd.
Vilka är era rekommendationer?

Med en kastlina och kasttyngd, kostar inte många kronor, kommer jag lätt upp 10-15 meter, och vill man komma ännu högre mot 30m, och med större precision så använder jag en "kastslunga", jag har en Stein Tekichu Launcher. Då behövs det inte så mycket kraft för att få träden åt rätt håll.
Video:

bork  
BM Buster skrev:För den händige kan jag rekomendera att göra sin egen skogsvinch. Jag har svetsat ihop ett T av fyrkantprofil och monterat på en vanlig båtvinsch.
Monteras med ett spännband runt träd eller stubbar. Mycket enkelt o billigt, jag har använt min i snart 10år. Jag har kostat på rejält så att jag har två vinschar att alternera med, en med 540kg dragkraft o en med 1130kg. 😀

vad har du för tjocklek på materialet?...tänkte bygga en själv

Användarvisningsbild

JoelE  
#666455 Båtvinsch bygget lät intressant, hör gärna fler tips om det, nån?
Förstod jag det rätt om det var säkrare med wire än band! Tänkte köpa en båtvinsch på biltema för att fälla och lunna nåt träd per år på tomten, står då i valet mellan just wire, band eller plastlina! Nån som har några tankar där?
/Joel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).