Motorsåg och handhållet

Demontering av fläkthjul

10 inlägg 4415 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Demontering av fläkthjul

Jacky  
#36059 Hej!
Jag tänkte fråga expertisen på forumet :D.
Jag håller på och demontera fläkthjulet på en Husqvarna 254 xpg.
Jag har skruvat bort muttern som sitter i centrum på fläkthjulet, men hur går jag sedan vidare för att få av fläkthjulet på ett smidigt och skonsamt sätt. Fläkthjulet verkar sitta ganska hårt.
Tacksam för svar!
Mvh Jacky



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36060 De sitter på komisk axel o inte alltid kul o få bort.
Rätt avdragare går bäst jobb, men sitter de normal lätt kam man med lite tur o spänning... Lagom så där o sen en försiktig smäll på vevaxel så kan det ploppa upp.
OBS.
Vevarna är super känsliga o går lätt åt pepparn.
Minst två muttrat på venen o stuket med ändan innan smäll, och om allt lyckas så är den hel efteråt!

Avdragare kan man göra med skaplig enkelhet, men då hade det ju varit gjort om du kunnat det...

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36075 Man borde ju kunna värma lite med värmepistolen.

Användarvisningsbild
totte  
#36077 Om man inte har avdragare så är det som Mange säger lite knepigt. Det är en stor fördel om man är två personer. Den ena har två stora skruvmeslar eller annat som är lämpligt att bända med försiktigt under kanten på svänghjulet på motstående sidor. Man bänder alltså upp så mycket så man tar upp det lilla sidledsglapp som finns på vevaxeln. OBS, man skall inte bända loss hjulet utan en bänder och den andra knackar mot axeln på det sätt som Mange beskriver. Alltid mutter på axeln, slår du på axeländan direkt så är det kört sen! Och slå inte särskilt hårt, det viktiga är korta snabba rapp med hammaren. För hårda slag så riskerar du både vevaxeln och lagren.

Värmning kan hjälpa, men vanligtvis gör det inte så stor skillnad.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36078 Finns tre sätt

En avdragare som du kan göra av gängstänger. Eller så köper du en på biltema för ca 150 kr.

Du knackar med en ureten klubba , alltås en plastklädd slägga som du slår lite lätt på vevaxeln. Självklart skall du ha demonterat övriga sågen så att axeln har någonstans att ta vägen.

Du hänger upp sågen i vevhjulet inne i frysen över natten. då är det färdigt att plocka ut nästa morgon.

först när jag demonterade min 3120 så gjorde jag ett plattjärn med två hål i som jag kunde skruva i skruvar genom platt järnet och sätt i fläkt hjulet i de hålen som normalt håller startkopplingen. Sedan ett hål i mitten av plattjärnet så att axeln kommer fritt sedan svetsade jag på en mutter över hålet och att ja gkunde stoppa ner en bulkt där och på det sättet trycka bort axeln från hjulet.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36079 En liten varning gällande i frysen sågen kan ta smak av korv & liknande livsmedel så man blir hungrig när man kör sen..... 😈

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36081 Reptricket funkar..

In med startsnöre under o lyft. sågens vikt ger spänning bok vid en direkt träff.
Att värma funkar i reptricket om man är försiktig.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36112
sågmek skrev:En liten varning gällande i frysen sågen kan ta smak av korv & liknande livsmedel så man blir hungrig när man kör sen..... 😈


Har du en sex-pack öl kan det bli en huggsexa. ... :oops:

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36132
Mange skrev:Reptricket funkar..

In med startsnöre under o lyft. sågens vikt ger spänning bok vid en direkt träff.
Att värma funkar i reptricket om man är försiktig.


Har alltid använt startsnöre och tagit hjälp av nån som får slå till axeltappen (eller tvärt om), funkar bra!

Använder även startsnöre till att få bort muttern genom att stoppa in snöre i tändstiftshålet så att kolven inte kan gå ända upp.
Det här fick farsan lära sig när han började med motorsåg (det var mkt mekande på den tiden) och än har det aldrig skett nåt negativt med den metoden.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36144
Palms skrev:
Mange skrev:Reptricket funkar..

In med startsnöre under o lyft. sågens vikt ger spänning bok vid en direkt träff.
Att värma funkar i reptricket om man är försiktig.


Har alltid använt startsnöre och tagit hjälp av nån som får slå till axeltappen (eller tvärt om), funkar bra!

Använder även startsnöre till att få bort muttern genom att stoppa in snöre i tändstiftshålet så att kolven inte kan gå ända upp.
Det här fick farsan lära sig när han började med motorsåg (det var mkt mekande på den tiden) och än har det aldrig skett nåt negativt med den metoden.


Ser man bara till att kolven är ovan spolkanalerna innan repet åker in är detta nästan idiotsäkert......

Det går bra o hänga upp den i nåt med. Vissa till o med hänger den om halsen, vilket funkar men jag hänger den i hyllan.
Var försiktiga med ändan bara, de tål inte mycket pisk...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).