Motorsåg och handhållet

Val av svärd / kedja till såg utan sådant påsatt?

5 inlägg 1902 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av svärd / kedja till såg utan sådant påsatt?

Ekplanka  
#538303 Har funderat på min 2050 jonsered som jag köpte och är ganska säker på att där antingen är fel kedja eller att svärdet inte passar kedjan som är påsatt. Därav vill jag inte köpa efter vad som står på svärdet.

Min fråga är hur man väljer kedja och svärd.

Jag antar att man kan sätta i princip vilket svärd som helst på den så länge det inte blir för långt. Kommer ha den till att kapa lite större stockar för min solosåg samt vedkapning. Vore 15" lagom eller kan jag gå upp på 16/18 utan att det blir helt obalanserat? Alla Youtube videos från USA så har de 36" svärd och jag har fortfarande inte förstått varför med tanke på att ingen här i Sverige verkar köra med ser och vi avverkar skog alldeles utmärkt ändå ;)

Kvar är då kedjan och i mitt huvud så borde kedjan matcha drivkugghjulet som sitter inne i sågen. Bredden borde väl inte spela större roll men däremot avståndet mellan länkarna känns som att det skulle påverka? Eller kännas det ut på något sätt?

Drivkugghjulet som sitter där nu har en hel del nötning i sig så jag misstänker att den antingen bara är sliten eller så sitter där fel kedja på.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av svärd / kedja till såg utan sådant påsatt?

anersimyra  
#538345 Till din såg passar skärutrustning avsedd för Husqvarna, Jonsered och Dolmar och ska normalt vara i delning 0,325.. och visst kan du montera ett 18” utan problem.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Val av svärd / kedja till såg utan sådant påsatt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538352 Man kan montera 24" med, men det kommer inte att hålla det heller.

Är det en 2050 så är 13" rätt lagom. 15" kan funka om du har lite bra koll på vad du gör. 18" kan du glömma. Det blir lite mycket belastning för plastvevhuset vilket har en tendens o ge sig vid hög belastning, särskilt om det fått lite värmeskador och är lite sönderspännt på svärdssidan (vilket de ALLTID är mer eller mindre).
Är det en 2055 som du säger i den andra tråden så är det nog större risk 18" funkar bättre men 15-16" på dem är de helt underbara med och det jag skulle rekommendera, precis som Jonsered gjorde då de såldes.

Användarvisningsbild

Re: Val av svärd / kedja till såg utan sådant påsatt?

anersimyra  
#538385 Möjligen finns 2050 i olika modeller, men den 2050 jag själv ägde i runt 10-12 år körde jag mestadels med 15 men även ofta 18” till uppkapning av stammar vid tomtfällningar.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Val av svärd / kedja till såg utan sådant påsatt?

Ekplanka  
#538414 Inser att jag måste skrivit fel i andra tråden. Det är en 2050 jag har.

Skall prova med en annan kedja och se hur det fungerar. Ganska säker på att det är det som vart problemet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).