Motorsåg och handhållet

Elstart för motorsågar

37 inlägg 9875 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Delsbo  
#537626
kärrabol skrev:Stihl har ju en som man drar några gånger lätt för att ladda en fjäder som sen startar sågen. Min granne har en sådan och är nöjd.
Jag har en McCulloch med elstation på musét

Stihl varianten är ju ett klar alternativ till elstart. Någon mer med åsikter om denna?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

JensSkoog  
#537632
Delsbo skrev:
kärrabol skrev:Stihl har ju en som man drar några gånger lätt för att ladda en fjäder som sen startar sågen. Min granne har en sådan och är nöjd.
Jag har en McCulloch med elstation på musét

Stihl varianten är ju ett klar alternativ till elstart. Någon mer med åsikter om denna?

Den där "tugggummi" starten till Stihl, Easystart, är ingen höjdare, enligt mig.
Funkar ju, men senn glömmer man att skiten finns, drar
som tusan, och så har man ingen Easystart mera :d

Men, några av mina sågelevar har gillat den. Isär fruntimmer
som inte har så mycket musklar, och en gubbe som hade rivit
sönder några musklar i axlen.

Det som är viktigt, dock, är att sågen är i bra skick med bensinflöde, tändspole
som ger bra med ström och bra stift, annars får man inte start als.

Avatar Fallback

Re: Elstart för motorsågar

bgl  
#537656 Närmast lite gulligt med alla synliga sandaltår i närheten av svärdspetsen!
Allvarligt, det har gått mode i att alla ska kunna orka allting utan att i grund och botten orka detsamma.
För några år sedan kom vi gående en vinter på en villagata med tilltrampad knölig men sandad isig trottoar. En ambulansbesättning skulle bära ut en gravt överviktig patient till ambulansen mellan parkerade bilar, underlaget omöjliggjorde användning av vagn. Kvinnan i ena änden på båren var nära haveri pga överbelastning när jag tog över bärandet sista 20 metrarna. Det var tungt, patienten vägde nog närmare 200kg.
Den kvinnliga ambulanspersonalen hade tårar i ögonen när hon med halvt bortvänt ansikte tackade för hjälpen, man kan bara undra om någon tillbudsrapportering gjordes.

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537661
Delsbo skrev:
kärrabol skrev:Stihl har ju en som man drar några gånger lätt för att ladda en fjäder som sen startar sågen. Min granne har en sådan och är nöjd.
Jag har en McCulloch med elstation på musét

Stihl varianten är ju ett klar alternativ till elstart. Någon mer med åsikter om denna?

Just denna variant man "lagrar kraft" med har jag inte sett så mycket av.
De andra fjäderstarterna som inte lagrar kraft har jag sett en del o bytt en del fjädrar.

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

Flodis  
#590706 Det verkar vara klent med elstart och finns ju inte på favoritsågen som man redan äger.

Den absolut viktigaste saken är att startvillkoret är uppfyllt så att den faktiskt startar. Att den inte startar på första rycket beror ju inte på att rycket var felaktigt. Att man drar i snöret igen är för att sågen ska få bensin eller vädra ut tills förgasaren ger någon blandning som går att antända.

Dvs om förgasaren har soppa och tändningen funkar ska sågen starta på första rycket. Om man inte sågar varje dag så torkar det upp i cylindern eller kladdar av seg olja. Är man lite bekväm kan man göra sig besväret att få i en tesked oljeblandat direkt i tändstift-hålet eller beroende på såg få in en skvätt om man tar bort luftfiltret. Med smörjning i cylindern går det avsevärt lättare. Sedan kan man också dra runt gamla tröga sågar med tändstiftet anslutet och känna att kolven inte går eländigt trögt och att man har gnista. Allt onödigt motstånd som inte är kompression måste elimineras.

Är man lite klen kan man minska elektrodavståndet på stiftet och öva att dra så man ser vid vilken fart man faktiskt har gnista på stiftet.

Sedan kan man rengöra startmekanismen och så den inte går trögt av spån och kladd och kolla att man har ett startsnöre som inte är stelt, kladdigt och trögt att dra i. Inget är heligt - man kan byta till ett tunnare eller glattare startsnöre så att diametern minskar inne vid vevaxeln, om man tycker den är lätt att dra runt men roterar för långsamt för att starta. Dvs om man har tillräcklig kraft men inte är så snabb i rörelserna.

De flesta mekanismer rullar upp startsnöret i spiral på smal rulle. Går det trögt kan man kolla om det går att öka linans diameter så att den precis fyller hjulets bredd och att man rullar upp på så stor diameter som möjligt när hela startsnöret är inne. Det gör många procent på upprullade diametern om startsnöret blivit för smalt så man får dra hårdare för att få vridmoment i starten. Diametern minskar successivt när startsnöret rullar ut så lägst varvtal och max vrid får man i början av rörelsen.

Moderna sågar har ju rätt hög kompression och liten svängmassa så det är inte skoj att muskelkraften ska möta kompressionen under halva varvet och gå skitlätt när kolven går nedåt.

Om man är svag och bräcklig kan man köpa en resårsnodd av lämplig diameter som man fäster ovanför sig eller axelhöjd så man tvingar handen ned mot startsnöret och lagrar energi i snodden.

När man rycker jobbar både snodden och du på att dra i startsnöret. För åldringar finns ju massor av tid att experimentera, men det viktigaste är att sågdjäveln är absolut startklar. Startar den inte på första rycket är den inte färdigutvecklad. Egentligen borde det finnas en "primer" så att man får upp soppan i förgasaren från tanken så att det arbetet inte måste utföras genom att dra vevaxeln runt och via vevhus kompressionen och förgasar-mekanismer pumpa upp bensinen. Det kan ju gå åt många energikrävande ryck om soppan inte är på plats.

Allt är tillåtet i de fall ingenjörerna inte gjort klart sågen innan den kom ut på marknaden. Då får man fortsätta förfina den på egen hand.

Såhär ska sågen inte uppföra sig:
YouTube - Gas Chainsaw vs Electric Chainsaw

:ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Elstart för motorsågar

JensSkoog  
#590708 Killen fick säkert en DeWalt-caps från ÅF'n :d

Dårlig kedja, dårlig justerad och dårligt det mesta, är
mörd på alla sågar, ochså Husqvarna :mrgreen:

Användarvisningsbild

Start med bromsad kedja..

Flodis  
#590718 Han startar med kedjan bromsad. Det gör vi inte på landet.

Kedjan verkar gå skittrögt. Man ska ha kedjeolja, rätt spänning och skärpa. Jag tror en vass HQ är lite tuffare och har mycket lång livslängd.

Batteridrift är dock bra om man vill fika lite oftare eller om man har en större serie verktyg från samma tillverkare.

Alla verktyg har väl sin plats. Tex inomhus och korta moment kan det ju vara skoj.

Och det viktigaste att man kan lyssna på fåglarna mellan varje kvist man sågar av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).