sön 13 okt 2019, 14:22#590706
Det verkar vara klent med elstart och finns ju inte på favoritsågen som man redan äger.
Den absolut viktigaste saken är att startvillkoret är uppfyllt så att den faktiskt startar. Att den inte startar på första rycket beror ju inte på att rycket var felaktigt. Att man drar i snöret igen är för att sågen ska få bensin eller vädra ut tills förgasaren ger någon blandning som går att antända.
Dvs om förgasaren har soppa och tändningen funkar ska sågen starta på första rycket. Om man inte sågar varje dag så torkar det upp i cylindern eller kladdar av seg olja. Är man lite bekväm kan man göra sig besväret att få i en tesked oljeblandat direkt i tändstift-hålet eller beroende på såg få in en skvätt om man tar bort luftfiltret. Med smörjning i cylindern går det avsevärt lättare. Sedan kan man också dra runt gamla tröga sågar med tändstiftet anslutet och känna att kolven inte går eländigt trögt och att man har gnista. Allt onödigt motstånd som inte är kompression måste elimineras.
Är man lite klen kan man minska elektrodavståndet på stiftet och öva att dra så man ser vid vilken fart man faktiskt har gnista på stiftet.
Sedan kan man rengöra startmekanismen och så den inte går trögt av spån och kladd och kolla att man har ett startsnöre som inte är stelt, kladdigt och trögt att dra i. Inget är heligt - man kan byta till ett tunnare eller glattare startsnöre så att diametern minskar inne vid vevaxeln, om man tycker den är lätt att dra runt men roterar för långsamt för att starta. Dvs om man har tillräcklig kraft men inte är så snabb i rörelserna.
De flesta mekanismer rullar upp startsnöret i spiral på smal rulle. Går det trögt kan man kolla om det går att öka linans diameter så att den precis fyller hjulets bredd och att man rullar upp på så stor diameter som möjligt när hela startsnöret är inne. Det gör många procent på upprullade diametern om startsnöret blivit för smalt så man får dra hårdare för att få vridmoment i starten. Diametern minskar successivt när startsnöret rullar ut så lägst varvtal och max vrid får man i början av rörelsen.
Moderna sågar har ju rätt hög kompression och liten svängmassa så det är inte skoj att muskelkraften ska möta kompressionen under halva varvet och gå skitlätt när kolven går nedåt.
Om man är svag och bräcklig kan man köpa en resårsnodd av lämplig diameter som man fäster ovanför sig eller axelhöjd så man tvingar handen ned mot startsnöret och lagrar energi i snodden.
När man rycker jobbar både snodden och du på att dra i startsnöret. För åldringar finns ju massor av tid att experimentera, men det viktigaste är att sågdjäveln är absolut startklar. Startar den inte på första rycket är den inte
färdigutvecklad. Egentligen borde det finnas en "primer" så att man får upp soppan i förgasaren från tanken så att det arbetet inte måste utföras genom att dra vevaxeln runt och via vevhus kompressionen och förgasar-mekanismer pumpa upp bensinen. Det kan ju gå åt många energikrävande ryck om soppan inte är på plats.
Allt är tillåtet i de fall ingenjörerna inte gjort klart sågen innan den kom ut på marknaden. Då får man fortsätta förfina den på egen hand.
Såhär ska sågen inte uppföra sig:
YouTube - Gas Chainsaw vs Electric Chainsaw