Motorsåg och handhållet

Kedja STIHL

54 inlägg 7644 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Björn T  
#537589 Du får gärna fila dina kedjor i vilken vinkel och lutning du vill. Så filar jag hur jag vill !!! Jag hoppas verkligen att du har kupé värmare eller varmgarage annars är risken stor att du kommer för sent =)) =))

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Olof Olofsson  
#537627 Ni verkar ju vara mycket kunniga båda - går det komma
hälsa på och få sin kedja (tex Stihl RM då på en 346XP)
"square-filad" för en billig peng?

MVH

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Björn T  
#537658
Olof Olofsson skrev:Ni verkar ju vara mycket kunniga båda - går det komma
hälsa på och få sin kedja (tex Stihl RM då på en 346XP)
"square-filad" för en billig peng?

MVH

Hej. För att square fila som du kan se på youtube klippet på sidan 3, så är det bara kedjor som är av full chisel modell som går att fila på detta sätt. En RM går inte. men RS, LPX, EXl, är några som funkar. Lätt förklarat så måste övre hörnet på skär tanden ha en rak 90 graders vinkel. Och inte ett rundat hörn som rm kedjan har.

Vill du att jag ska fila en kedja till dig så kan jag lösa det. Men jag vill då helst ha en som är square slipad från början att utgå ifrån. Mvh

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537676 Jag anser nog inte att jag är duktig nog att göra detta för nån annan som inte filar square själv.
Det är för svårt för mig o få det o bli så bra att det ger fler timmars körning på en filning än om du filar rundfil själv tills kedjan är slut..
håller fortfarande på o lära mig square ground filning.. Det går trögt för vinsten i det mot bra rundfilat i brukskörning inte stor nog.
Även om det skär snabbare med mindre kraft och håller längre så bygger det på att det ska fortsätta filas Square ground.
Annars försvinner vitsen med det rätt fort.

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Björn T  
#537708
square filad kedja in Action

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

johan eriksson  
#537771 Skyfflar på ganska duktigt med spån :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Lumberjack95  
#537774 Han körde riktig såg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedja STIHL

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537777 Er trimma den der, men er kjeda som gjer jobben. Hjelpe ikkje om ein trimme sagå aldri så mykje er ikkje kjeda skikkelig skarp så blir da ikkje bra uansett, mi erfaring iverfall.

Användarvisningsbild

Re: Kedja STIHL

Björn T  
#537784 Bra summering CAN. Det ska vara super vasst och trimmat, då går det gott! :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).