Motorsåg och handhållet

Min Husqvarna beter sig skumt.

24 inlägg 4438 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Min Husqvarna beter sig skumt.

Motorelias  
#536220 Tjena, min kvarna går bra på startgas men inte på beninen i tanken. Den får för mycket tryck och Bensin av ngn anledning. Soppaslangen går in i förgasaren men inte ”pulsgivaren”. Den sitter där o gör inget. Finns ingen plats för den heller ngn stans i förgasaren. Och membranen ser bra ut.

Det handlar om en Husqvarna 140s



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

tallen100  
#536222 Mata aldrig en tvåtaktare med startgas.
Pulsgivaren?
Har du kollat tankavluftningen, och justeringen av förgasaren?

Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

totte  
#536224 Vad menas med "pulsgivaren"?

Om den får för mycket är den feljusterad eller så läcker nålventilen eller så är hävarmen till membranet felställd.

Instämmer, aldrig startgas till tvåtaktare. En tesked 2T-bensin på luftfiltret istället.

Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Motorelias  
#536225
totte skrev:Vad menas med "pulsgivaren"?

Om den får för mycket är den feljusterad eller så läcker nålventilen eller så är hävarmen till membranet felställd.

Instämmer, aldrig startgas till tvåtaktare. En tesked 2T-bensin på luftfiltret istället.

Pulsgivaren är väll den som ger trycket i tanken?
Ok aldrig startgas i 2 taktare.
Har kollat nålventilen å den tätar men dock i insuget till cylindern så var det stopp i lilla hålet längst ner. Så då tvingades beninen ut genom insuget? Ska kolla mer på sågen ikväll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

totte  
#536227 Nej, det finns inget som skall ge tryck i tanken. Det är nog tankluftningen du pratar om, den slang som skall se till att det kommer in luft när besnsinen sugs ut.

Om det är stopp i det lilla hålet i förgasarflänsen så får inte pumpmembranet i förgasaren impulser från vevhuset och då pumpas det inte fram bensin. Är du säker på att den får för mycket bensin?

Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Motorelias  
#536229
totte skrev:Nej, det finns inget som skall ge tryck i tanken. Det är nog tankluftningen du pratar om, den slang som skall se till att det kommer in luft när besnsinen sugs ut.

Om det är stopp i det lilla hålet i förgasarflänsen så får inte pumpmembranet i förgasaren impulser från vevhuset och då pumpas det inte fram bensin. Är du säker på att den får för mycket bensin?

Tidigare idag när den fick för mycket tog jag bort avgasboxen o drog i startsnöret så kom det ganska så mycket bensin ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Motorelias  
#536235
Motorelias skrev:
totte skrev:Nej, det finns inget som skall ge tryck i tanken. Det är nog tankluftningen du pratar om, den slang som skall se till att det kommer in luft när besnsinen sugs ut.

Om det är stopp i det lilla hålet i förgasarflänsen så får inte pumpmembranet i förgasaren impulser från vevhuset och då pumpas det inte fram bensin. Är du säker på att den får för mycket bensin?

Tidigare idag när den fick för mycket tog jag bort avgasboxen o drog i startsnöret så kom det ganska så mycket bensin ut.

Från cylindern då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

totte  
#536238 Ok, det låter som en rejäl genomgång av hela systemet behövs. Inte så lätt att ge nån diagnos på såna problem utan att ha sågen på arbetsbänken.

Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Motorelias  
#536240
totte skrev:Ok, det låter som en rejäl genomgång av hela systemet behövs. Inte så lätt att ge nån diagnos på såna problem utan att ha sågen på arbetsbänken.

Nu fungerar den perfekt. Men är lite trögstartad. Men felet var en packning som hade satt sig för/på soppaledningen vid insugflänsen så ingen Benin hade runnit den vägen utan bara satt sig i förgasaren eller cylindern.
Men tack för hjälpen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536250 Det finns impuls ledning i insuget. Det ät till för att tryck ska vandra från vevhus till pump på förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Motorelias  
#536253
Mange skrev:Det finns impuls ledning i insuget. Det ät till för att tryck ska vandra från vevhus till pump på förgasare.

Aha så de är ingen bensinledning då so
Jag trodde. Men den var helt täppt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536330 Då pumpar det inte

Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Motorelias  
#536431
Mange skrev:Då pumpar det inte

Jag sa perfekt för tidigt. Den går bra när den är kall( startar enkelt) men sen om man kör den lite o man stänger av då är han omöjlig att starta. Det enda man kan göra är att ta bort tändstiftet, gasa full gas samt dra i startsnöret samtidigt. I 20 drag. I med stiftet o han går igång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Blivande snickare  
#536433 Provat nytt stift?

Användarvisningsbild

Re: Min Husqvarna beter sig skumt.

Motorelias  
#536434
Blivande snickare skrev:Provat nytt stift?

Inte nytt men annat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).