Motorsåg och handhållet

Alkylatbränsle

80 inlägg 14230 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

totte  
#533984
Camaro1969 skrev:Har idag testat julas alkylat, det blev 2 tankar i den gamla jonsered röjsågen...

Tyckte det funkade bra, inbillar mig dock att accelerationen vart lite segare..

Men avgaserna va mycket mer behagliga, så man vart inte så dåsig..

Så jag är positivt inställd att fortsätta:)


Läge att justera om. Öka en aning på L-skruven så bör den svara bättre och möjligen en aning på H också för bättre vrid på fullgas.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Alkylatbränsle

MDin  
#534000
jannee skrev:Vid byte från "vanlig" bensin, 95 eller 98 oktan till alkylatbensin kan innebära problem. Vid byte i rakt motsatt ordning inga problem.
Alkylatet som ska vara renare innebär dock att det "kan" lösa upp partiklar i tank, ledningar som kan sätta sig i förgasaren.
Experter varnar från att byta om du har en gammal såg som du kört länge med, m.a.o var beredd på att du kan få problem, men för den sakens skull är inget huggit i sten.
Annars är hållbarheten betydligt längre på alkylat en vanlig bensin.
Kan verifiera, jag stoppade i 2T i min 435:a. Visserligen hoppade den igång men stannade efter en stund. Så höll det på oavsett inställningen av förgasaren. Då gick jag tillbaka till vanlig bensin och fenomenet försvann.

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

Camaro1969  
#534174
totte skrev:
Camaro1969 skrev:Har idag testat julas alkylat, det blev 2 tankar i den gamla jonsered röjsågen...

Tyckte det funkade bra, inbillar mig dock att accelerationen vart lite segare..

Men avgaserna va mycket mer behagliga, så man vart inte så dåsig..

Så jag är positivt inställd att fortsätta:)


Läge att justera om. Öka en aning på L-skruven så bör den svara bättre och möjligen en aning på H också för bättre vrid på fullgas.


Öka, är det medurs eller moturs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

anersimyra  
#534175 Moturs.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Alkylatbränsle

totte  
#534235 Ja moturs och inte mer än ett åttondels varv i taget. Sen testkörning och så lite mer justering om det inte blev bra. Har du skruvat ut mer än ett halvvarv och ingen skillnad märks så är det något annat fel och det behövs service.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).