Motorsåg och handhållet

Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

29 inlägg 6194 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

550  
#542785
Niking skrev:
martini skrev:
Niking skrev:@Hema Jag har som sagt både 536 LiPX och 535 FBx....
/Niklas

vad kör du med för svärd på sågarna?


535 FBx kör jag ett vanligt 13" 1.5 mm 0.325-svärd, som den lokala såghandlaren råkar ha hemma. Mindre kedjehopp med H25-kedja än med original H30-kedja. Hur vida det fortfarande gäller med den nya x-cut kedjan, vet jag ej.

536 LiPX kör jag numera med Husqvarnas svärd för deras 1/4" 1,1 mm H00-kedja. Tycker att H00-kedjan fungerar bättre än originalets H37-kedja (1,3 mm 3/8" hobby) i klen röjning.
/Niklas


H00 finns väl bara som 1,3 mm? Har du varit tvungen att byta drev på sågen för att kunna köra 1/4"?

Vilken modell tror du som använder båda är bäst till att kvista träd vid vägar (bilvägar, basvägar, stickvägar...)?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Norrtälje  
#542798 Då måste du ha en längre stångsåg, teleskopmodellen heter väl 536LIPT (PT=polesaw telescopic antar jag). Jag har annars en HT131 som du kan få köpa. Kör mest på hobbynivå så för egen del vore det intressant med batteri, synd bara att det måste bli Husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

550  
#542810
Norrtälje skrev:Då måste du ha en längre stångsåg, teleskopmodellen heter väl 536LIPT (PT=polesaw telescopic antar jag). Jag har annars en HT131 som du kan få köpa. Kör mest på hobbynivå så för egen del vore det intressant med batteri, synd bara att det måste bli Husqvarna.


Tänkte mest för traktor dvs lite över 3 m högt. Sen får man ta till vanlig stångsåg på de högsta grenarna. Det är inte så mycket vägar, så huvuddelen av tiden med sågen skulle bli i passande röjning. Är lite sugen på att testa batterisåg för jag tycker att vanlig röjsåg ger för mycket avgaser.

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542811 Husqvarna har 2 batteridrivna stångsågar. 536 LiP4 och 536 LiPT5. Den förstnämnda är mycket trevlig och funkar bra upp till ca 4 meters höjd. Den sistnämnda är en j-vla tung klumpeduns, men kan funka upp till 5 meters höjd. Har bägge, men ibland väljer jag manuell stångsåg istället för 536 LiPT5.

Angående drev, ja det är ett annat drev (och ett annat svärd) till 1/4" än till 3/8 hobby.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542853
Norrtälje skrev:Kör mest på hobbynivå så för egen del vore det intressant med batteri, synd bara att det måste bli Husqvarna.


Stihl har även två batterimodeller HTA 65
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/ST ... TA-65.aspx och HTA 85 https://www.stihl.se/STIHL-produkter/ST ... TA-85.aspx
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Norrtälje  
#542872 Det känns inte som proffsmaskiner? Hur som helst gått mig förbi men ser nu att Stihl kommit ut med batteridrift på kombimotorn! KMA 130 R. Det skulle kunna vara intressant.

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542892 Jag har inte testat dem. Då jag redan har Husqvarnas batterier och laddare, känns det onödigt att köpa andra märkena batterimaskiner.

Tänkbart att Pellenc kan ha någon stångsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

550  
#542988
Niking skrev:Husqvarna har 2 batteridrivna stångsågar. 536 LiP4 och 536 LiPT5. Den förstnämnda är mycket trevlig och funkar bra upp till ca 4 meters höjd. Den sistnämnda är en j-vla tung klumpeduns, men kan funka upp till 5 meters höjd. Har bägge, men ibland väljer jag manuell stångsåg istället för 536 LiPT5.

Angående drev, ja det är ett annat drev (och ett annat svärd) till 1/4" än till 3/8 hobby.
/Niklas


Jag tänkte mer på hur 536 LiPX och 535 FBx funkar att kvista över huvudhöjd med. Idag blir det motorsåg så högt man når, sedan klipp eller stångsåg (utan motor) till resten. 536 LiP4 och 536 LiPT5 är inget aktuellt för vår del, har så begränsad användning av en ren stångsåg.

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543056
550 skrev:
Niking skrev:Husqvarna har 2 batteridrivna stångsågar. 536 LiP4 och 536 LiPT5. Den förstnämnda är mycket trevlig och funkar bra upp till ca 4 meters höjd. Den sistnämnda är en j-vla tung klumpeduns, men kan funka upp till 5 meters höjd. Har bägge, men ibland väljer jag manuell stångsåg istället för 536 LiPT5.

Angående drev, ja det är ett annat drev (och ett annat svärd) till 1/4" än till 3/8 hobby.
/Niklas


Jag tänkte mer på hur 536 LiPX och 535 FBx funkar att kvista över huvudhöjd med. Idag blir det motorsåg så högt man når, sedan klipp eller stångsåg (utan motor) till resten. 536 LiP4 och 536 LiPT5 är inget aktuellt för vår del, har så begränsad användning av en ren stångsåg.


Jag har knappt kvistat ovan huvudet med vare sig 535 FBx eller 536 LiPX. Vet att det går att vrida svärdet 90 grader på 536 LiPX om det blir mycket stamkvistning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

plax  
#543064 Det funkar bra med 535fbx :-bd. Tar så högt jag når om trädet är tillräckligt långt. Går även att sträcka sig och hålla bara med höger hand om det är nån opassande kvist högre upp. Ungefär 3m når jag med bekväm arbetsställning :-bd

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

forest.  
#544439
Niking skrev:
martini skrev:
Niking skrev:@Hema Jag har som sagt både 536 LiPX och 535 FBx....
/Niklas

vad kör du med för svärd på sågarna?


535 FBx kör jag ett vanligt 13" 1.5 mm 0.325-svärd, som den lokala såghandlaren råkar ha hemma. Mindre kedjehopp med H25-kedja än med original H30-kedja. Hur vida det fortfarande gäller med den nya x-cut kedjan, vet jag ej.

536 LiPX kör jag numera med Husqvarnas svärd för deras 1/4" 1,3 mm H00-kedja. Tycker att H00-kedjan fungerar bättre än originalets H37-kedja (1,3 mm 3/8" hobby) i klen röjning.
/Niklas



Får man fixa linan till 536lipx själ eller ingår den vid sågköpa? samma lina som fbx? hur har ni gjort?

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544461 Upphängningslinan ingick när jag köpte min 536 LiPX.

Däremot valde jag att fixa min egen röjsele till 536 LiPX
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

forest.  
#544465
Niking skrev:Upphängningslinan ingick när jag köpte min 536 LiPX.

Däremot valde jag att fixa min egen röjsele till 536 LiPX
/Niklas


en ryggsäck?

Användarvisningsbild

Re: Traditionell röjsåg eller elstångsåg 536 LiPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544466
forest. skrev:
Niking skrev:Upphängningslinan ingick när jag köpte min 536 LiPX.

Däremot valde jag att fixa min egen röjsele till 536 LiPX
/Niklas


en ryggsäck?


Japp!
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).