Motorsåg och handhållet

startar med bensin på luftfilter

9 inlägg 3059 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

startar med bensin på luftfilter

hs1  
#523762 Svårt starta utan detta tricks..
Kan det bli vakum mellan tank och förgasare?
Finns ett avluftnings filter kan detta bli tätt trots det ser rent ut.
Förgasare renoverad.
Går bra när väl startat.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: startar med bensin på luftfilter

JensSkoog  
#523785 Vilken såg är det här, @hs1 ?

Lite märkligt eftersom den går bra när den har startat :???:

Användarvisningsbild

Re: startar med bensin på luftfilter

totte  
#523795 Knappast något problem med tankluftningen. Det yttrar sig så att den går bra men efter en liten stund så blir det för magert och så stannar den efter att ha varvat med ett tjut.

Du kan ha problem med pumpmembranet, nu var förgasaren renoverad skrev du och jag förmodar att du bytt membran. Men ta loss och kolla att det absolut rent under ventilflikarna i membranet. Så bör du kolla impulskanalen- Antingen är den tt litet hål i förgasarflänsen eller så är det en extra slang. Har du minsta luftläcka där eller kanalen är delvis täppt så blir sågen svår att starta.

Avatar Fallback

Re: startar med bensin på luftfilter

hs1  
#523869 Blåst rent kanaler i förgasaren med cykel pump borde räcka, slang från tank ny och filter i tank
Ev fel packning mot cylinder ska denna vara i plast eller metall troligen nu i papper med packningsklister?

   TS
Användarvisningsbild

Re: startar med bensin på luftfilter

totte  
#523907 Packningen mot cylindern brukar vara papper. Om du använt klister så kolla att det inte satt igen impulskanalen.

Är nog rent i kanalerna, men är det absolut rent på anliggningsytorna för ventilklaffarna i pumpmembranet?

Avatar Fallback

Re: startar med bensin på luftfilter

hs1  
#523963 Vad menar du Stihl 026 är väl bara membran i förgasaren som pumpar upp bensin
Fungerar nu lite bättre utan att servat något.?
Ytterst lite klister sätter väl dit nytt utan klister om tar isär förgasaren.
Räcker cykel pump eller blåsa själv när det är en så liten förgasare.
Är impup kanal med till vevhus.
( Alla frågor pga ej haft 2takt före såg)
Alla slangar bytta tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: startar med bensin på luftfilter

finskpinne  
#523965 Har förgasaren blivit justerad efter att den blivit renoverad? Ofta blir sågar svårstartade om L-skruven är för magert inställd. Försök ge den lite mera bränsle med L-skruven så kan saken lösa sig.

Avatar Fallback

Re: startar med bensin på luftfilter

Brorsan  
#523999 Jag använder startgas med pipen på, när jag gör rent kanalerna. Du ser om dom är öppna och vart dom leder och skiten följer med ut.
Det gör även rent övriga ytor.
Olle

Avatar Fallback

Re: startar med bensin på luftfilter

hs1  
#524019 Skulle nog hellre använda avfettning typ bromsrengöring men tryckluft behövs ej då?
Jag ska nog bara ta ner 10-20kbm till och lärt mig att kedjefilning nog är det viktigaste att kunna och kolla på tändstift ock lysa in i cylindern och kolla skick då och då.
Bytt 2 kolvar och 1 cylinder på ca 15år senaste pga nymodig kolvringslåsning som snabbt monteras med tång och vinge gick av och fräste fina märken i kolv ock lite repor i cylindern.
Rekommenderas använda runda knaster fast jobbigt att montera.
Missat en bra affär på ny såg pga var ej hemma där den såldes.
Och får sköta nuvarande veteran till sågat klart på detta projekt.
Har reserv cylindern med kolv med i service lådan när långt hemifrån tänker ej såga/hugga ner stort träd fler gånger, såg skär ofta olämpligt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).