Motorsåg och handhållet

Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

10 inlägg 12294 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

lars11  
#523387 Funderar på en sån beg. Men vad finns att säga? Finns reservdelar? Plus och minus?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

Göt  
#523388 Jag hade ett storasyskon till den rs45 jag köpte den 1982 och då fanns rs 44 också, var en bra såg men jag hade den till den började krångla för mycket och ingen ville reparera den...Min hänger på ett motorsågsmuseum nu

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

ahnders  
#523391 En alldeles utmärkt röjsåg! Min har aldrig krånglat, dock lite kort riggrör för min längd.

Avatar Fallback

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

lars11  
#523392 Ok! Ibland är ju jonse o hva likadana. Är denna lika med nån kvarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523395 Måste kommit många på gårdarna för lantmännen hade en kampanj med rabatt via Lrf om de nu var före eller efter Gudrun.
Man fick huggarhjälm med radiolurar på köpet med 😉

Användarvisningsbild

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

Göt  
#523397 orkanen gudrun var 2005 den där röjsågen är nog betydligt äldre

Avatar Fallback

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

Hepo  
#523403
lars11 skrev:Ok! Ibland är ju jonse o hva likadana. Är denna lika med nån kvarna?


Hej rs 44, 45 motsvarar huskavrna 244 och 245 och 44 244 har en anan typ av vinkelväxel för motorn går åt andra hållet men klingan går å samma håll ändå syns på växeln, även på starthandtaget som sitter mera åt ena hållet. 44 har om jag minns rätt soppa tanken runt svänghjulet medans 45 har mellan styre och motorn. som på 244, 245. det fanns även som partner och alla tillverkades i Tandsbyn Jämtland kan ha fel också.

Avatar Fallback

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523411
Göt skrev:orkanen gudrun var 2005 den där röjsågen är nog betydligt äldre

Som modell fanns den kvar då

Avatar Fallback

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

Hepo  
#523423
Hepo skrev:
lars11 skrev:Ok! Ibland är ju jonse o hva likadana. Är denna lika med nån kvarna?


Hej rs 44, 45 motsvarar huskavrna 244 och 245 och 44 244 har en anan typ av vinkelväxel för motorn går åt andra hållet men klingan går å samma håll ändå syns på växeln, även på starthandtaget som sitter mera åt ena hållet. 44 har om jag minns rätt soppa tanken runt svänghjulet medans 45 har mellan styre och motorn. som på 244, 245. det fanns även som partner och alla tillverkades i Tandsbyn Jämtland kan ha fel också.



Hej kollade nyss på youtube och det är 45 som har tanken bak och 44 fram, 44 är nyare.

Avatar Fallback

Re: Jonsered röjsåg rs44, vad är det för såg?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523465 Rs44an som jag snart ska pensionera till enbart grästrimmern

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).