Motorsåg och handhållet

Stihl batteri motorsav til skovbrug?

11 inlägg 2654 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl batteri motorsav til skovbrug?

Søren Fischer  
#522737 Hej Skogsforum,

Jeg tænker på at købe en batteri-motorsav som supplement er større benzin-motorsav. Den lille batterisav skal bruges til afgrening af fællede træer og lettere brændesavning. Effekt på den lille sav er ikke afgørende, men jeg vægter holdbarhed, kvalitet og driftstid højt, så batterier bliver as-big-as-possible.

Er der nogen af jeg der kan anbefale en batteri-motorsav til decideret skovarbejde?

Overvejer en Stihl MSA 140 med AK30 batteri(i alt ca 2700DKR) eller en Stihl MSA 160 med AP300 batteri (ca 5000DKR).

Mvh
Søren

PS: Jeg har allerede en Stihl 261c-m og den er rigelig kraftig til de største fyr (tall) og grantræer på min ejendom/fastighet.
Jeg havde motorproblemer i sommers og blev nød til at købe en mindre Jonsered (crap-machine, som ikke kan anbefales) da jeg skulle udtynde skoven. Stihl-saven er lige nu til service da den vist skal have noget nyt elektronik.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

bgl  
#522740 Hej och välkommen (om du inte synts tidigare)
Jag skrev för några dagar sedan om det batteridriva motoralternativet till kombimaskinen km130 som heter kma130 som jag nyss köpt.
Jag är mycket besviken på motorn, utvecklingen har inte kommit tillräckligt långt!
Jag menar att bästa lätta sågen är bensindrivna ms201

Kopia på mitt tidigare inlägg:

Det här är inte helt roligt att skriva om..
Köpte förra veckan den batteridriva motorenheten till min Stihl KM130r med såg, heter KMA130.
Har använt den några timmar och nu på morgonen tog jag gamla bensinaren för jämförelse.
Enda fördelen med batterivarianten först: den är tyst mellan kapningarna!
Sen är det mesta sorgesamt. Både sämst och mest överraskande är det dåliga vridmomentet vid start och låga varv. Elbilar har ju bra acceleration vid låg fart pga högt startmoment, här är man tvungen att varva upp kedjan helt innan kapet påbörjas. Sågar ganska bra så länge kedjehastigheten är uppe men minsta antydan till nyp så stannar kedjan direkt.
Bieffekten av att behöva gasa i förväg är att kedjeoljeförbrukningen ökar.
För mig som 'motionerande pensionär' kan det finnas viss poäng med elvarianten, för proffs är den för klen till denna applikation. Har inte kört något annat tillbehör till den.

Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

Søren Fischer  
#522750 Tak for svar bgl,

For 1-2 år siden sagde en dansk prof skovhugger det samme. Udviklingen åbenbart ikke nået så langt at de kan matche 2takt benzin motorsav. Jeg håbede at Stihl nye lithium-save havde fundet på noget der var et reelt alternativ.
Specielt når MSA 160 & 200 benævnes "PRO" og jeg troede at de havde et brutalt drejningsmoment sammenlignet med 2takter og at det var et reelt out-of-the-box alternativ. Det lyder som om er blot skal anvende crap-saven fra Jonsered i stedet til afgreningen/brændeskæringen.

Såfremt det ikke virker tilfredsstillende med din KMA 130R så må konklusionen desværre være, at det heller ikke vil fungere med en MSA 160/200 til skovbrug.

Har selv en KMA130R (4mix) og den er jeg glad for led græstrimmer og hækklipper og det er en ganske god allround maskine men ikke stille/tyst.

mvh
Søren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522753 Själv har jag en Husqvarna 536 LiXP och det är en fantastisk lätt och fin såg i rätt miljö som röjgallring och klen förstagallring. Men när stammarna börjar bli över 20 cm i stubbskäret, ja då är det helt enkelt fel såg för det jobbet.

Det lilla jag testat Stihl MSA 200 säger att den är tyngre och klumpigare, samt har en klart lägre maximal kedjehastighet än Husqvarna 536 LiXP. Däremot har Stihl MSA 200 ett bättre bottendrag än Husqvarna 536 LiXP. Trycker jag kedjan hårt mot stammen, så stannar kedjan på min 536 LiXP.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 27 aug 2018, 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

Søren Fischer  
#522781 Hej Niklas,

Jeg måtte lige google din Husqvarna 536 LiXP og den har kædehastighed 20m/s hvilket er ret imponerende. Ud fra din beskrivelse lyder det som om at den er gearet højere/større tandhjul ved motor end Stihl MSA 200. Tak for feedback. Mvh Søren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522788 Det är högt tänkbart att HVA 536 LiXP har större drev än Stihl MSA 200.

Det finns några trådar om Husqvarna 536LiXP.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

JensSkoog  
#522806
Søren Fischer skrev:... Effekt på den lille sav er ikke afgørende, men jeg vægter holdbarhed, kvalitet og driftstid højt, så batterier bliver as-big-as-possible.

Har provkörd några olika batterisågar, och
det är just driftstid som är det svåra. :wink:

Kvistning av en medels gran går väl, men om du ska kvista
två och kapa, så får du ha bytesbatteri i bakhand :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

Søren Fischer  
#522833 Hej JensSkog,

Med 2 batterier, hurtig lader og kvalitetsbatterisav nærmer jeg mig vist en bad business case (ifølge overmagten/fruen i huset), da det så løber op i 7000DKK i alt til en mindre skov på 18ha. Jeg tror, at jeg bliver nød til at holde mig til de kraftigere 2takts motorsave jeg allerede har.
Mvh
Søren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

JensSkoog  
#522834 Om jag skulle ha en liten och lätt såg så skulle jag alla dagar
rekommendera en Stihl MS193. Kostar 4.400,- här i Norge, och
är förvånandsvärd stark. Men, den går självklart på bensin :wink:

Annars ska man inte underskatta hur gott det känns med en
lätt såg i kvistning och gallring. Det är därför så många proffs
körer med MS201, och så många av mina sågelevar köper sig
en MS 193 eller även en MS 170/171.

Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

Søren Fischer  
#522855 [emoji106] I lille Danmark er kampagne prisen på ms193 lige under 2200DKK så den vil jeg se på hos Stihl forhandleren[emoji4]
Generelt undrer det mig at diverse maskiner er betydelig dyrere i Sverige end i Danmark

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl batteri motorsav til skovbrug?

JensSkoog  
#522864
Søren Fischer skrev:[emoji106] I lille Danmark er kampagne prisen på ms193 lige under 2200DKK så den vil jeg se på hos Stihl forhandleren[emoji4]
Generelt undrer det mig at diverse maskiner er betydelig dyrere i Sverige end i Danmark

:surp: :surp:
Jag kommer aldrig till att fatta hur det där med prisar är :wink:

Men om jag fick MS 193 för den summan, så skulle jag köpa
strax, även om 2200 Dkr är 2860 norska och 3150 svenska.

Bara en sak. Den kommer med 12" 1,1 mm kedja och svärd. Jag
skulle satt på 1,3 mm i stället. Det har jag gjort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).