Motorsåg och handhållet

husqvarna 245rx klov, Skuren?

11 inlägg 5050 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

husqvarna 245rx klov, Skuren?

borang  
#513852 Jag fick en välanvänd husqvarna 245rx röjsåg för nån sommar sen. Det startade inte alls när jag fick den, men nu går den i alla fall, även fast den går oklart. ibland svårstartad, ibland funkar den fint för att sedan inte starta alls 10 sekunder efter. och den är väldigt svår att ställa tomgång på. En lynnig maskin helt enkelt. Jag har bytt bränsleslang o luftfilter, membran i förgasaren och tändstift. Men nu undrar jag om vad ni proffs tycker om denna kolv. Den är fin på andra sidan, men är detta en skuren kolv?
I så fall, är det värt att byta den?
https://photos.app.goo.gl/peFyGtgBjOTtfOdf1



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

Björn T  
#513856 Kolven är skuren och det är bara att byta om du vill att sågen ska gå riktigt. Sen i och med att den går ostabilt och svår att justera kan bero på att packboxar och vevlager är slitna. Det bör finnas billiga reservdelar på eBay.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

borang  
#513860 Tack, för snabbt svar. Jag hittade en privärd kolv. Jag börjar där så får vi se hur den går efter det..

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513903 Jag tycker inte det ser så farligt ut. Kolla om den är tunnare på den sidan. Annars hade jag nog bara pelat i en ny ring.
Kolla även cylinderns vägg om du inte gjort det.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

totte  
#513904 Håller med Mange. Det väsentliga är att reda ut varför kolven blivit sådan. Det är inte särskilt troligt att den gått så dåligt för att kolven är lite skadad, utan att kolven blivit skadad därför att den gått för magert. Skulle, som BjörnT är inne på, tro att den kan ha dåliga tätningar, nån annan luftläcka, t ex vid förgasarinfästningen. Alternativt problem med bränsleslangar eller membran.

Att bara byta kolv utan att åtgärda grundproblemet leder troligen bara till en ny skada.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

borang  
#513924 Jag har bytt bränsleslang o membran. Membranet var torrt o hårt o bränsleslangen o bränslefilter var heller inte så fina, så problemet kan mycket väl komma därifrån. Men jag ska ta en koll på packningarna ordentligt också, så det inte finns nåt läckage någonstans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

Björn T  
#514384 Har du fått igång sågen?

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

borang  
#514385 Har inte haft möjlighet att testa än. Men jag fick en ny kolv på posten idag. Den ska jag stoppa in I helgen så får vi se.. återkommer med rapport!

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

borang  
#514627 Nu har jag satt in kolven o maskinen startade jättefint! Det var stabil o jag körde av lite högt gräs. Sen när jag stannat så var den fruktansvärt varm o det rykte om den ett tag. Jag har hört nåt om något gnistskydd/nät i ljuddämparen som kan sättas igen och orsaka att den inte kyls ordentligt. Kollade, Men det såg fint ut. Jag sotade ut den lite. Startade den igen, och tänkte pilla lite med förgasarinställningarna, ställde den på originalinställningarna och sen när jag skulle köra så dog den hela tiden när jag skulle dra på gasen. Den startar enkelt o går bra i tomgång, men när jag gasar på så kvävs/dränks den på nåt sätt. Jag öppnade den igen kollade lite packningar o så. En av skruvarna som man skruvar fast förgasaren med satt lös, den skruvas fast i en vit plastdetalj. Jag märkte att gängorna är utnötta, och när jag skulle skruva dit förgasaren så snurrade bara skruven. Så det blir antagligen inte någon tät övergång.

Är det så att det helt enkelt är en luftläcka där och därför den dör? Jag får nog köpa en nu sån plastdel, eller har ni nåt tips på hur man kan fixa till gängorna igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

totte  
#514629
borang skrev:Är det så att det helt enkelt är en luftläcka där och därför den dör? Jag får nog köpa en nu sån plastdel, eller har ni nåt tips på hur man kan fixa till gängorna igen?


Högst troligt. En sågmotor med luftläcka är praktiskt taget omöjlig att justera så den går bra. Kör den absolut inte förrän det är åtgärdat. Att den blev så varma kan bero på detta, att den går för magert. Kan vara orsaken till att den skar tidigare.

Gängor kan repareras med gänginsatser, Helicoil. Frågan är om det är värt det, bättre att byta.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 245rx klov, Skuren?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514636 Finns lite fixar man kan prova.
1) Borra upp/Limma igen och borra för bulten.

2) Är insuget helt och mellanstycket så går det att byta till mm gänga och mutter bakom.
Gör det på båda eftersom det kan bli lite lurigt o få jämn spänning annars.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).