Motorsåg och handhållet

Husqvarna XPG 560

46 inlägg 12851 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512374
JohannesG skrev:Att som Sidekicknicke sa starta med förhöjd tomgång är sällan fel, även om sågen ska starta utan problem på första rycket utan det. Det gör vår och har nästan alltid gjort.

Håller med Jens om att det är onödigt mycket olja. Kör på aspen tvåtakt, då får du kvalitetsbränsle, med kvalitetsolja, dock kan det ta en stund för sågen att ställa om sig från mackbränsle, Aspen är renare och löser upp diverse skräp som mackbränsle lämnat.

Har du problem så gå och prata med en seriös handlare/verkstad. De kopplar upp datorn och ser snabbt vad som kan vara fel, enligt en duktig mekaniker säger bränslevärdena mycket om hur sågen går och mår.

Att Aspen som bränsle har en renande funktion är nog inte helt rätt så vitt jag begriper.
Däremot så släpper ofta sot o beläggningar av tidigare bränsle i motorn pga den oljans penetrerande egenskaper. Det ser man om man använder den oljan i andra bränslen och Aspen bränsle med andra oljor.

Ser inte dagligen såg som inte har gått på Aspen, men då jag ser dem ser jag ofta påverkan av bränslet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

JohannesG  
#512382 Möjligt, men Aspen är i alla fall fri från många av de lösningsmedel som finns i mackbensin. Och så är den ju mycket mer åldersbeständig. Finns säkert något rekommenderat bäst före datum, men det är inga problem att köpa Aspen idag för att sedan ställa undan och använda först om 2 år, den fungerar ändå, även om vissa saker kanske åldras, det vågar jag inte svara säkert på. Gör samma sak med mackbensin så är jag nästan förvånad om sågen startar om ett år.

Det må vara så att sågar idag (inte bara Husqvarna) är byggda för att gå på aspen, men å andra sidan är det mycket mer hälsosamt att andas, och man får garanterat rätt oljeblandning och därtill en riktigt bra olja.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Jeep99  
#512387
källefall8 skrev:En undran är ju varför du köper Husqvarna från första början när du tycker att Stihl är så fantastiska? Stihl har sina problem och HVA har sina men jag gillar inte känslan i stihlsågarna så är det bara, dom må vara hur välbyggda som helst men känslan av smidighet och att jag är ett med sågen har jag aldrig fått med nån Stihlmaskin ännu iaf.

Mina tidigare HQ sågar av äldre mod har fung felfritt varför jag trodde att nya generationens sågar i varje fall inte skulle vålla problem. Har alltid varit HQ fan men inte till vilket pris o besvär som helst! Tyvärr så är det bara att inse att HQ är akterseglade när det åtminstånde beträffar driftsäkerhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512404 Jag har sett rätt mycket såg och pratat med många äldre sågskruvare. Deras erfarenheter och den jag har är att det är vesäntlig skillnad på antalet bränsle relaterade problem.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Jerryf  
#512421 Trist med din såg. Jag en likadan ca 2 år gammal. Min är fruktansvärt lättstartad speciellt varm och den såg jag haft som startas lättast. Aldrig med än 1-2 drag varm. Kör på egenblandad soppa.

Så inte är alla 560 svårstartade.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

bm555  
#512427 Har en XPG 560. Från 2016. Är super nöjd med sågen. När den är kall behövs det två ryck och den tänder till. Tredje rycket har jag full gas och då startar den på en gång. När den är varm har jag full gas och den startar på första rycket. Kör med Aspen bensin eller Husqvarnas egna bensin. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

TrioBrake  
#512429 Apropå att vissa sågar beroende på årsmodell är gjorda för vissa bränslen osv.... Så kör jag min Mcculloch 2-10 från typ 70-talet på Aspen utan problem 🤣

Har också en 560 som jag aldrig haft några problem med, så du har nog tyvärr fått tag i ett måndagsexemplar :p

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Jeep99  
#512434 Tydligen ett må ex. I må- tis var det ca 25-26gr varmt o jag lubbade upp grov ek, 70-100 cm diam. Sågen kördes en tank därefter ett ständigt mek omöjlig att få igång. I kväll fre ca 14-16 gr o sågen gick bra, omtankning startade 1-2 rycket inga problem. Första timmen höll den ej tomgång resten av kvällen perfekt även tomgång. Alltså när det är svalare i luften fung sågen bra. Den ör väl rengjord, filter kedja o kylflänsar o samma soppa 4% självblandad. Inga just gjorda på sågen. Ett mysterium. Skall testa den med enbart Aspen när det ör mktvarmt o stor bel på sågen för att se om det blir annat res . Borde inte göra ngn skillnad. I annat fall lämna in den för ”proffs” hjälp. Sist blev det ingen förbättring. I våras lämnade in den då den ej startade trots intensiv mek byte tändstift mm. Fick tillb den m svaret att den var ”sur”!!! Har sågat över 30 år med olika sågar löst probl med sura sågar .
När j lämnade in sågen hade den ingen tändhnista fick svaret att de haft det probl på tid sågar men åtgärdat detta. I kväll fre 18/5 första kvällen sågen funkat i 2tim, trots tomgångsproblem. Ger den en sista chans

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

Hema  
#512440 4% olja låter lite högt. Husqvarna rekommenderar väl 2%, samma som hos Aspen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Jeep99  
#512466 Stämmer! Fick ett motorras då sågen gick på 2% o fick jobba mkt hårt, grov tall o ek. Dyr rep. Efter det har fortsatt köra på egenblandning, 3 dl/6litet. Blir drygt 4%. Efter detta inga m-ras. Vid lättare fäll o kvistning blandning 1,5-2dl/6 liter. Körde 560:an hårt i fre kväll, kubb av kärntorr ek. Sågen gick dock tapp av tomgång. Efter 1 tim höll sågen tomgång, lättstartad efter tankning. Utomhus temp 14-16grader. I sö- må var det 25-26 grader och då gick det inte att starta sågen när den var varm, trots intensivt mek o drag. Märkligt !
Kör bara på självblandad bränsle. Att sågen bara skulle funka på Aspen låter märkligt när de på landsbygden i decennier blandat soppa till sina sågar. Min återförsälj rek mer än 2% när den körs hårt o i varmt väder. Vid nästa värmetopp skall j testa Aspen för att se om sågen då blir lättstartad o om den håller tomgång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

Hema  
#512467 Kan också bero på vilken olja man blandar med.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

JohannesG  
#512484 Den ska såklart inte bli svårkörd med annat bränsle än Aspen, men den går troligen som bäst med Aspen. Renare och kanske även bättre smörjning beroende på ditt val av olja.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Jeep99  
#512511 Svalt väder idag, ca 16-17 gr. Sågar torr grov ek idag. Inga startproblem o efter en rejäl varmkörning håller tomgång. Återstart u.a. Förmodligen för att nu kör jag på egenblandad ca 2% olja.
När det blir riktigt varmt ute blir intr hur sågen funkar. Torr grov ek sliter hårt Bl.a kedjan.
Forumet är kanonbra. Fått många tips på åtgärder för att åtgärda problemen.
Tack till alla

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna XPG 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512525 Man får se till o hålla vasst o kyla ner sågen då och då om det blir varmt. Flipp på gas några gånger så det fläktar o smörjer utan belastning så kyls de fortast och bäst.

Kör alla såg jag kollat över på Aspen. Är jag säker de gått på Aspen fortsätter jag. I annat fall får de vara nya annars river jag o kollar/rengör.
Äldsta är en Dolmar CL från '39.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna XPG 560

Amatörhuggare 62  
#572438 Tog mig till verkstaden,för service av sågar.
Skulle byta drivhjul, men nya 3 / 8 är för stort.
Till 560 n. Antingen har jag fått fel, eller har dom
två olika trummor till 560.
Den jag hade häromdagen, är lite sladdrig.
Slagit av två fästen. Rejäl smäll.

Men sågar går att laga !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).