Motorsåg och handhållet

Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

53 inlägg 15236 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

totte  
#511480
Hepo skrev:Hej kan kan man ha längre svärd om man kör med skippkedja eftersom det är färre tänder som sågar så om sågen tex klarar 20 tum med exl kan mam då köra några tum längre om man har exj?


Ja, skipkedjan kom ursprungligen till just för att kunna använda riktigt långa svärd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Björn T  
#511481 Har tittat på alla filmerna och är ärligt talat inte speciellt imponerad. Ingen av kedjorna kapade med super bett. Ser fram emot nästa test med filade kedjor. Det finns ju ett ämne/ länk som heter filning av kedja på 62 sidor där ni diskuterar vinklar och olika filar, mallar och rund eller flat fil. Så när kedjorna är filade vill jag hemst gärna se ett nytt kaptest med super bett. Upp till bevis nu alla fil experter.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511515 Om du menar tråden bilder på filning så är där en mängd bilder o filsnack.
Jag ska vid tillfälle ta o leka lite mer. Först blir det samma kedja och såg i olika träslag sen blir det ett test till efter filning.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511516 Bilderna på bitarna och kedjorna samt video på hur de skär såhär direkt ur lådan är väl beskrivande.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Björn T  
#511524 Jag klagar inte på bilder eller filmerna. Men jag har en fråga? Går du till skogen eller ställer du dig på vedbacken med lika dåligt bett? Jag vet att kedjorna är obehandlade direkt ur kartongen och erat test säger inte mycket hur en riktigt slipad och filad kedja ska skära. Därför väntar jag på nästa test med filade kedjor. Jag behandlar alltid en ny kedja innan montering. Slipar alltid ur botten på kedjan för att öka spånutrymmet och filar sedan toppplattan och ryttare slipas av minst 0.2mm och beroende på sågens effekt avgör om jag drevar upp eller inte. Kör förnärvarande med trimmad Stihl 362 med 3/8 rs och 8 kuggarsdrev skär väldigt gott. Men favorit kedjan är oregon lpx. Square filad där vinklarna möts i topphörnet

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511532 Det är ok, jag förstår.
Detta är ju ett test om en ny produkt och dess egenskaper. Att jämföra med andra nya visa hur de är ur lådan. Att det går att få det lika bra och bättre med enkla medel vet du, jag och fler.
Men det större antalet användare vet inte mycket mer än att de är bra när de är nya.

Att jämföra produkter är inte samma sak som att få det att skära så fort som möjligt.
Det går rätt lätt o få det att skära fortare.
Inte alla som har intresse av nya produkter har intresset av filning.
Square ground är en klass för sig.
Oregon säljer 73LPX med square filat från lådan (73CL) men inte här i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

Björn T  
#512388www.jopema.se kan man köpa square filed kedja samt filar och mallar.

Avatar Fallback

Re: Oregon PowerCut 70EXL, ny motorsågskedja, 3/8 +60cc

rolle  
#515752 Såg att EXL kedjan finns att få tag på i sverige
https://www.skogsutrustning.se/skogsbru ... -5-mm.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).