Motorsåg och handhållet

Jonsered eller Husqvarna

29 inlägg 10904 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

Hema  
#506290 Sedan är proffssegmentet av Jonsered på väg bort. Så det kanske blir lite jobbigare med unika reservdelar (kåpor, kastskydd osv).

Så om valet står mellan Jonsered eller Husqvarna, så hade jag valt det senare, om du inte verkligen föredrar det raka handtaget på Jonsereden. Jag kan själv tycka att den även har en snyggare design, förutom toppkåpan.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

sveakatten  
#506302 Trio brake, är det bra? Tycker det ser ut att vara mer saker i vägen? Går det lätt att lära sig detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506303 Jag har Triobrake och tycker den extra säkerhet det kan ge är bra. Om Triobrake upplevs hindra sågningen används nog sågen fel.
Mina tankar men vi är alla olika :d

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

sveakatten  
#506304 Jag har inte ens sett det i verkligheten, så jag har ingen aning om hur det fungerar,kanske skulle försöka ta mig ut och titta på en sådan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

snurra  
#506307 Självklart kör man med Triobrake 👍

Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

Stampep  
#506311
sveakatten skrev:Jag har inte ens sett det i verkligheten, så jag har ingen aning om hur det fungerar,kanske skulle försöka ta mig ut och titta på en sådan.


Har ju trio på min 445, jag har iofs bara kört 8-10 tankar men har inte "råkat" slagit i den nån gång.
Däremot har jag blivit bättre på att slå i bromsen vid förflyttning, väldigt smidigt att bara knycka till med handleden.
Som sagt, bara höra av dig om du vill komma förbi och prova den eller låna hem den nån dag och testa.

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

sveakatten  
#506385 Ja, kanske det, då får man ju se nya stället.
Går det att plocka bort trio brake om man nu skulle köpa en sådan och inte gillar det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

Hema  
#506399
sveakatten skrev:Ja, kanske det, då får man ju se nya stället.
Går det att plocka bort trio brake om man nu skulle köpa en sådan och inte gillar det?

Ja, men det blir ett tomrum där den satt. Triobrake hjälper även till att användaren tvingas till ergonomitänk vid aptering kan får gå ned på knä). Kanske kan vara lite irriterande i början, men ryggen tackar dig varje gång.

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

erikl  
#506402 Inga problem alls med triobrake. Sitter där av en anledning också....

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

Ldsaren  
#506403 Hört att man INTE får ta bort då den har från början .
Någon mer som vet?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506405 Det sågen är utrustad med ska fungera.
Bygga om går ju, men det är lättare o billigare att ta en såg utan.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

totte  
#506430 Har noterat att de som tycker illa om triobrake är de som inte använder den själva. De som köpt såg med triobrake verkar mycket sällan klaga. Ta nu inte detta som någon klar sanning, bara mitt intryck här ifrån forumet.

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

Palakangas  
#506436
totte skrev:Har noterat att de som tycker illa om triobrake är de som inte använder den själva. De som köpt såg med triobrake verkar mycket sällan klaga. Ta nu inte detta som någon klar sanning, bara mitt intryck här ifrån forumet.

Jag har en 445 med triobrake och har aldrig upplevt det som något negativt. Tvärtom så tycker jag att det känns säkert.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506470 Enda kastskyddet som fungerar med sågen i horisontellt läge.

Tycker personligen det skulle funnits på alla såg under 60cc

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).