Motorsåg och handhållet

Husgvarna 238G oljeläckage

30 inlägg 16438 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husgvarna 238G oljeläckage

PTLF  
#34020 Har fått bra hjälp i annan tråd så jag försöker en gång till med ett annat bekymmer här.Har köpt en gammal Husqvarna 238 som verkar läcka kedjeolja för det blir "sålligt" där den står men jag kan inte se var det kommer ifrån,någon som har tips.Jag vet att det går justera hur mycket sågen ska smörja på nyare sågar men går det på min?Skulle gäna vilja ha information om sågen typ hk,cc vikt mm om någon vet.Ingen som har en sprängskiss över modellen :D



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34053 5,35kg
3,1hk
1984
10200rpm
38cc

Oljemängd justers på undersidan av oljepumpen.

Ibland läcker det lite, men oftast är det olja som sitter på insidan av spånkåpan som rinner av.

Inte ofta de läcker i från tank, vad jag sett hittills i alla fall...

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34085
Mange skrev:5,35kg
3,1hk
1984
10200rpm
38cc

Oljemängd justers på undersidan av oljepumpen.

Ibland läcker det lite, men oftast är det olja som sitter på insidan av spånkåpan som rinner av.

Inte ofta de läcker i från tank, vad jag sett hittills i alla fall...

och som vanligt så hade du feeeeeeeeeeeellllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
du kan försöka att ställa pumpen så som du beskriver så har du lyckats med något som inte ens husqvarna har tillverkat utan här shimsar man upp pumpen sen ligger den på 37.4cc

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34089 Jo deras försäljnings broschyrer brukar ju inte stämma...

:roll:


1cc upp eller ner kan förklaras med vilken cylinder som använts A,B,C,D,E
Dessa har du väl sett allihop.

Förklara var du "shimsar" upp denna pump. Under fjödern?
Förstår inte hur du får längre slag genom att lägga till....

Har en 262 jag vill ha bättre oljeflöde på, så det kan bli intressant o testa du strax presenterar...

Användarvisningsbild

Sprängskiss / IPL

NEP  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34112 PM din e-mail adresse til mig så får du en sprângskiss.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34114
Mange skrev:Jo deras försäljnings broschyrer brukar ju inte stämma...

:roll:


1cc upp eller ner kan förklaras med vilken cylinder som använts A,B,C,D,E
Dessa har du väl sett allihop.

Förklara var du "shimsar" upp denna pump. Under fjödern?
Förstår inte hur du får längre slag genom att lägga till....

Har en 262 jag vill ha bättre oljeflöde på, så det kan bli intressant o testa du strax presenterar...



under fjädern skall det sitta 2 shims med res nr 503 23 00-04

och vad beträffar cylindern så finns det bara en i resdels listan och det gäller detsamma för kolv och ring så vad du har fått att det skall vara klssade cylindrar i från det får du fråga någon annan om

ren nummer cylinder komp 501 79 76-01

kolv 501 83 81-03 och det finns bara en i resdels listan

Avatar Fallback

Re: Husgvarna 238G oljeläckage

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34115
PTLF skrev:Har fått bra hjälp i annan tråd så jag försöker en gång till med ett annat bekymmer här.Har köpt en gammal Husqvarna 238 som verkar läcka kedjeolja för det blir "sålligt" där den står men jag kan inte se var det kommer ifrån,någon som har tips.Jag vet att det går justera hur mycket sågen ska smörja på nyare sågar men går det på min?Skulle gäna vilja ha information om sågen typ hk,cc vikt mm om någon vet.Ingen som har en sprängskiss över modellen :D

det är en oring som orsakar detta läckage
den har res nummer 501 62 43-01
sen när man har det nerplockat så byt sug slangen som sitter i tank också res nummer 501 87 65-01

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34128 Kolv o cylinder är märkta.
Det ser du när du har en tio, tolv stycken framme o plockar i...

Allt syns inte i en IPL.

Har du gjort detta?
Fattar inte hur högre fjäderspänning ger mer flöde...

Jag ska knäppa lite bilder så kan du förklara bättre...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34129 Jag har 2 st 238or. Den ena har pump ställbar med skruv, den andra inte.
Den med skruv heter 6332484. Utan 4422653.
Har den skruv så finns ett + och ett - tecken ingjutet på blocket under oljepumpen. Den utan skruv har inte detta ingjutet.

Magnus M

Avatar Fallback
PTLF  
#34130 Tack Tack nu ska jag försöka få tag i en oring o sen om man har en "stor" cylinder kanske jag får konkurera med skördarna... :wink:

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34134 He he jag får väl lägga mig in i debatten lite med...... 😈
om den så kallad o-ringen är sönder så kommer det väl ingen olja när man kör :?: Kan det inte vara ventilations slangen som helt enkelt har vänt sig neråt eller glidit ur hålet ? då läcker den när den står still.... eller :?:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34145 Jag har sett betydligt fler sågar som har varit "naturligt" kladdiga under kåpan än varit defekta på nåt vis.

O-ringen ( förutsatt att det menas den slangbit som sitter på trycksida) har jag inte sett skadad så pass att det läckt, men jag har sett de som varit borta o därför läckt.

Här är en bild på toppen av cylindern.
På denna finns en stämpel spm visar vilken det är av A, B, C och D.

Bild



Här är en bild på pumphuset.

Bild


Här är en bild på delarna:
1. Pumphusets insug (ovan detta i bild finns ett tomt hål det ska vara ett gummi i till "trycksidan" så att säga).
2. Fjädern
3. Bottendel av pumpaxel vilken är skuren till ungefär 1/4 i ändan.
4. De så kallade shimsens placering.
5. justerskruv
6. Justerskruvens placering.

Bild

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34162 Skulle vara roligt o se en förklaring på hur denna shimsas till bättre oljemängd.
Jag förstår inte hur det går till o vill gärna veta.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34163
sågmek skrev:He he jag får väl lägga mig in i debatten lite med...... 😈
om den så kallad o-ringen är sönder så kommer det väl ingen olja när man kör :?: Kan det inte vara ventilations slangen som helt enkelt har vänt sig neråt eller glidit ur hålet ? då läcker den när den står still.... eller :?:


Denna lilla "o-ring" är mer som slangbit o saknas den har jag svårt o tänka mig det kommer till rätt ställe. Det rinner nog ner bakom pumpen o ut i underkant.

Men det är nog bara i drift. Om sågen står borde pumpen hindra att det läcker. Det är ju inget fritt flöde genom pumpen...

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34164
Magnus M skrev:Jag har 2 st 238or. Den ena har pump ställbar med skruv, den andra inte.
Den med skruv heter 6332484. Utan 4422653.
Har den skruv så finns ett + och ett - tecken ingjutet på blocket under oljepumpen. Den utan skruv har inte detta ingjutet.

Magnus M


Pumpar kan bytas o såg ändras.
Dessa har varit med ett tag o man kan inte räkna med att alla är i orginal utförande.

Jag har nog bara sett de med justerbar oljepump här.

Vad har du för serie nummer på sågarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).