Sida 2 av 2

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: tis 20 mar 2018, 22:14
av Hema
Mange skrev:Tunga svänghjul har inte dessa i trimmrar och den såg jag sett.

Stihl utan sump.

1520108554_cimg4314.jpg

1520108554_cimg4313.jpg

1520108554_cimg4312.jpg


Stiga med Honda motor med sump.

1520108554_cimg4311.jpg
1520108554_cimg4310.jpg

1520108554_cimg4309.jpg

Du kunde inte valt en mindre distraherande bakgrundsbild? Vad vill du att man ska kolla på egentligen. :lol:

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: ons 21 mar 2018, 11:12
av Mange
Alltid gött o vila ögonen på en Partner.

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: ons 21 mar 2018, 21:43
av Hema
Mange skrev:Alltid gött o vila ögonen på en Partner.

Haha

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: ons 04 apr 2018, 14:51
av PeterJS
Hugin skrev:Intressant, detta med ljudnivå. Enligt Stihls produktbeskrivning för deras "4-MIXmotor" har den "låg ljudnivå, behaglig också vid högsta effekt".
Man anger också låg vikt som en fördel. - Frågan blir då hur vikt/effektförhållandet är, relativt motsv. tvåtaktare. Gissar att ett tyngre svänghjul med srörre svängmassa erfordras i en encylinrig fyrtaktare, som ger en "arbetsknuff" på två vevaxelvarv.
Har den någon typ av fördelardosa (elektronisk?), eller ger stiftet gnista vid varje varv?

Hej gnistan blir det varje varv men tändning var annat som en gräsklippare Med vänlig hälsning. Peter.

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: fre 13 apr 2018, 20:52
av Nils_Nilsson
Jag har en Stihl HT131 stångsåg - motorn är vad man kan kalla
i tvåttaktsdesign (för spara vikt kan man tänka sig) utan ventiler
o oljetråg mm driven med oljeblandad soppa men avsiktiligt kon-
stuerad för att fyrtakta - dvs en "taktande" (= fyrtaktande = hop-
pande över varannan tändcykel) tvåtakstsmotor (som när man
hade för fet bensinblandning på moppen med "ställbart"). Den
har bra vridmoment jämfört hk (kanske som en diesel jämfört
med en bensinare) men förhållandevis lite hk per kubik (ty den
tänder ju bara på varannan tvåtaktscykel), drar mycket lite soppa
och luktar inget alls. Skall vara förhållandevis mycket miljövänlig
bland bensinsågar.

Motorn kallas 4-MIX. Låter inte alls som en vanlig tvåtaktare utan
mer som en mycket liten gräsklipparmotor.

MVH

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: fre 13 apr 2018, 21:12
av Mange
Första motorn i de bilderna i inlägg: 501414 visar Stihls 4-Mix motor.

www.stihl.com/4-mix-engine-lightweight- ... power.aspx

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: lör 14 apr 2018, 06:19
av arne33
Jag har en 130 trimmer o är mycket nöjd.
Här animation på 4-mix:https://www.youtube.com/watch?v=eWZfRdm9u9c

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: lör 14 apr 2018, 07:00
av JensSkoog
Jag har FS 130, KM 130 och HT 130 och alla tre har samma motorn enligt min ÅF.
Det är motorar som bara går och går, bränslesnåla och lågmälde :lol:

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: lör 14 apr 2018, 08:53
av bgl
Glöm inte att justera ventilerna. Finns dom som kört jättelängre utan justering men både start och gång blir mycket bättre efter justeringen.

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: lör 14 apr 2018, 09:45
av axwell
bgl skrev:Glöm inte att justera ventilerna. Finns dom som kört jättelängre utan justering men både start och gång blir mycket bättre efter justeringen.


Jag blev avrådd inför ev köp, det skulle krävas dyra verkstadsbesök för just ventiljustering.
Gick inte vidare med någon fråga om varför det skulle vara så komplicerat att jag inte skulle kunna göra det själv.

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: lör 14 apr 2018, 10:48
av bgl
Fake news!
Enkelt för normalteknisk person.
Sök på tuben: "km130r valve adjustments", blir flera filmer som mer eller mindre komplicerat försöker visa ett enkelt ingrepp.
Använd Stihls anpassade bladmått som alla handlare har tillsammans med packning som f.ö. oftast inte behöver bytas.
Tar max 10 minuter.

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Postat: lör 14 apr 2018, 12:37
av totte
Nils_Nilsson skrev:Jag har en Stihl HT131 stångsåg - motorn är vad man kan kalla
i tvåttaktsdesign (för spara vikt kan man tänka sig) utan ventiler
o oljetråg mm driven med oljeblandad soppa men avsiktiligt kon-
stuerad för att fyrtakta - dvs en "taktande" (= fyrtaktande = hop-
pande över varannan tändcykel) tvåtakstsmotor (som när man
hade för fet bensinblandning på moppen med "ställbart"). Den
har bra vridmoment jämfört hk (kanske som en diesel jämfört
med en bensinare) men förhållandevis lite hk per kubik (ty den
tänder ju bara på varannan tvåtaktscykel), drar mycket lite soppa
och luktar inget alls. Skall vara förhållandevis mycket miljövänlig
bland bensinsågar.

Motorn kallas 4-MIX. Låter inte alls som en vanlig tvåtaktare utan
mer som en mycket liten gräsklipparmotor.

MVH


4-MIX-motor har ventiler och är en ren fyrtaktsmotor men smörjs genom oljeblandad bensin, liksom tvåtaktarna.