Motorsåg och handhållet

Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna 242

16 inlägg 7680 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna 242

Andy808  
#498920 Min far har en gammal Husqvarna 242 som har tjänat många år som hobbysåg i skogen. Nu i veckan gav den upp. Vi skruvade sönder den och fann att lager och tätningar på vevaxeln har sett sina bättre dar. Då min far varit väldigt nöjd med sågen genom åren vill han gärna ha igång den igen. Så jag har börjat jaga delar. Jag tror sågen är en 90-talare.
Har sökt på Ebay och på nätet i övrigt men vevlager till denna såg verkar inte vara lätta att finna. De utländska sidor som saluför delar till denna såg verkar just detta lager vara not avaiable.
Provade även att gå in på husqvarnas hemsida, där hittade jag endast andra tillbehör som stövlar och skyddsutrustning.

På sidan länkad nedan syns delarna. Lagret på ena sidan ( 738220125) verkar gå att finna men tätningen och det andra lagret verkar inte vara tillgängligt. Är det olika lager på båda sidor? Nån som vet?

https://www.ereplacementparts.com/husqv ... 14804.html

Tar väldigt gärna emot tipps på var jag hittar dessa lager. Vet att många husqvarna sågar delade lager så det borde gå att hitta.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

ulfgustav  
#498945 Denna sågen är ju väldigt gammal, så bästa sättet att hitta delar är nog att du vänder dig till en "gammal firma" som jobbat med Husqvarna i många många år. Sågen är nog så gammal att de inte Finns hos husqvarna utan att de isåfall råkar finnas hos någon gammal firma

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Ldsaren  
#498949 Kolla Svens maskin eller Jofrab

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Bosse1  
#498991 Kört av två vevaxlar på dessa,visst var det ett problem med denna sågen?

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=* ... &l=0&md=th

Användarvisningsbild

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499022
Bosse1 skrev:Kört av två vevaxlar på dessa,visst var det ett problem med denna sågen?


Inte om man jämför mot andra.

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Andy808  
#499098 Tack för svar. Vi tog mått på lager och packbox och beställde liknande från kullager.se. Det kostade inte mycket, hoppas det blir bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

frittejo  
#500471 Hej Andy808.
Har du lust att skriva vad du beställde och om det passade (när du vet)? Jag tänkte att jag kanske skulle slippa ta isär o mäta, du har ju liksom gjort jobbet redan..
Hälsningar Fritte.

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Andy808  
#500510 Absolut. Ska montera ihop det i helgen. Återkommer med beställningsinfo om det passar

   TS
Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Midgård  
#500582 Jag har en 242 som tappade kompressionen. Jag kan skänka bort den om någon är intresserad. Finns i norra Kalmar Län.

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

arras  
#500611 @Midgård, är intresserad. Du har PM

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Andy808  
#506843 Lite uppdateringar. Sågen skruvades ihop med ett nytt vevlager och ny packbox.
Sågen var efter detta dock fortfarande omöjlig att få igång, kändes som den hade dålig kompression. Skruvade bort cylindern och upptäckte en liten spricka i kolven, sprickan löpte genom kolvringsspåret. Ny kolvsats beställdes och monterades.
Resultat: Sågen funkar nu precis som den ska och min far säger att den är starkare än innan. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

totte  
#506871 En fin klassiker räddad! :-bd

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Skogstinsen  
#506902 Har en 242 som någon kanske vill ha? Jag bor utanför Hagfors/Värmland. Kanske någon bjuder en slant så skickar jag med stihl 026an också?

Avatar Fallback

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Andy808  
#506905 Intresserad, skickar PM

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var hittar jag vevlager och tätningar till en husqvarna

Hvaa  
#536917 Hallå hallå....kan någon säga vad lagren heter så man kan beställa....gärna länk.. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).