Motorsåg och handhållet

Kubiksjukan sprider sig i landet.

107 inlägg 35362 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

johan eriksson  
#498734 Dom var byggda för det, idag får man nog vara glad om det går ett år problemfritt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

JohannesG  
#498781 Kan inte uttala mig om motorstyrkan m.m. då jag är för ung för att ha så mycket erfarenhet av äldre sågar i proffsbruk. Men ett är säkert, avvibreringen har blivit mycket bättre. Skillnaden mellan 242 och 346 är enorm, mellan 346 och 550 är inte skillnaden lika stor, men den finns där. Och detta är något som är väldigt viktigt. En anledning till att många har problem med händer och handleder är just vibrationer i diverse verktyg.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

anersimyra  
#498795
Andreas99 skrev:Fast det där med ackordshuggarna stämmer ju inte heller. In på 80-talet så gjordes väl de flesta gallringarna manuellt och det var i de gallringarna som de flesta huggarna huserade.
Idag finns det väl knappt en endaste huggare som har samma arbetsuppgifter? Idag handlar det om att fälla övergrovt, hugga grovt löv, special huggningar i naturvårdsområden och liknande. Det går ju inte å jämföra med att gå dag efter dag i en första gallring med gran.

En 242:a med 13” var det som gällde även vid slutavverkning, själv har jag arbetat med naturvårdshuggning de senaste åtta åren och använder genomgående 13-15.”.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498796 Kor store var trenå som de hogde,type 40 til 60 cm i rotå eller ? Greinene var vel heller ikkje så alfor tjukke på gran som står i granfelt. Er ikkje meint som kritikk sjølv om da kanskje ser sån ut !

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Ldsaren  
#498801 Jag har en Stihl 201 ..en renoverad Hva 242 med värme och en Jonsered 2258 60 cc
Är imponerad av 242 till o vara så gamal o bara 42 cc
Men visst Jonsereden är ju suverän på vedbacken

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Jocke91  
#498811 Ska man följa "kubiksjukan" till fullo så kanske man skulle börja kvista med Homelite 650. Sen blir ju problemet med fällning då jag inte har mycket större såg som jag kan hantera utan någon i andra änden av svärdet. Kanske McCulloch SP 125 skulle kunna funka till fällningen då.
Visst är det kul med kubik ibland men att gå med större såg än nödvändigt i skogen en hel dag är det inte så många som klarar i längden.
Personligen skulle jag inte vilja köra en heldag med ens vedkapning med ovannämnda maskiner.

Motorstyrkan på en del nyare maskiner är inte speciellt imponerande, låter mer än det är. Skulle vilja se en Husqvarna 550 dra ett 15 tums svärd med 404 kedja som en gammal Stihl 08 gör som exempel.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Andreas99  
#498820
anersimyra skrev:
Andreas99 skrev:Fast det där med ackordshuggarna stämmer ju inte heller. In på 80-talet så gjordes väl de flesta gallringarna manuellt och det var i de gallringarna som de flesta huggarna huserade.
Idag finns det väl knappt en endaste huggare som har samma arbetsuppgifter? Idag handlar det om att fälla övergrovt, hugga grovt löv, special huggningar i naturvårdsområden och liknande. Det går ju inte å jämföra med att gå dag efter dag i en första gallring med gran.

En 242:a med 13” var det som gällde även vid slutavverkning, själv har jag arbetat med naturvårdshuggning de senaste åtta åren och använder genomgående 13-15.”.. :-bd

Hur mycket slutavverkning jämfört med gallring högg ni med 242an?
Hur många sågar hade du på 80-talet i jobbet?
Hur gör du med kubiken idag?
Svärdslängd har jag inte uttalat mig om. Själv har jag aldrig haft en såg över 50kubiks klassen eller längre svärd än 15.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

80-90  
#498829 vet att väldigt många högg med 262 å 254 här inkl undertecknad ! Det vore drömmen å få tag i en oanvänd 254

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Ldsaren  
#498830 Försvarsmakten byter ut en massa 254 tror jag .till nya 550 560
Dom köps upp på anbud av uppköpare
Dom har gått väldigt lite
Håll uppsikt på olika sajter

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498831 Farsan o jag betade av ett gäng Partner A55,5000,5500,540 innan de blev hva 242 o nu 346 alla med 13” svärd.
Var inte förrän sent i efterdyningarna av Gudrun som jag köpte min 357 med 18” svärd som är go att ha när man hugger grova vindfällor.

Letterna som var med skördarn o rotkapade efter Gudrun drog runt med stora stihlsåg o 20-22” svärd

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#499700 Dagens sågar här både prestanda och livslängd som slår ut en gammal såg med hästlängder.Dom gamla höll ett halv år ungefär innañ det var dags för renovering med ett undantag Partner 5000 den gick inte att ta ĺivet.Sen när det gäller svärdslängd vet jag en flera gubbar som hade 18 tums svärd under acords tiden.Men gängse regel var att man använde 13 tums svärd.Ĺånga eller korta svärd är nog en fråga om vad man tycker passar sågteknik eller mycket kapning eller kvistning.Jag presterar inte mer med en 70 kubikare en 50 kubikare.Men en 70 kubikare med längre svärd passar min sågteknik bättre men det klart i en klen gallring finns det ingen anledning att bära omkring med en 70 kubikare.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

anersimyra  
#499710 R22 var allt en riktig slitvarg, Kalle.. :-bd själv var jag tvungen att medvetet dränka en 22:a i ett dike. Det här var på tidigt åttiotal när jag jobbade åt kommunen, jag ville ha en 444:a men basjäveln nekade att köpa in en sådan. R22:an fick sig alltså ett bad när tillfälle gavs, men den var seg och skrek en stund i uv läge.. =)) men inte fan blev det någon ny motorsåg, i stället kom basfan sättande med en risig gammal partner röjsåg, men den motstod inte eld på samma eminenta sätt som R22.an motstod vatten.. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

totte  
#499769
röjar kalle skrev:Dagens sågar här både prestanda och livslängd som slår ut en gammal såg med hästlängder


Och vad menar du med en gammal såg? Knappast att vi snackar 70-tal, som Anders just skrev om R22, närpå odödlig, samma med Jonseredarna och Husqvarna från den tiden, dom fick man som sagt dränka eller slå ihjäl :lol:

anersimyra skrev:i stället kom basfan sättande med en risig gammal partner röjsåg ... :lol:


Var väl ett rättvist straff för att ha mördat en bra såg 😈 :d

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Ldsaren  
#499807 Far min har en gamal hva 180
Gått hur många år som helst
Och riktigt stark i vedbacken

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Vardon  
#499836 Fast har inte sågarna blivit billigare? Dvs hur många timmar måste man jobba för att köpa en såg?

Samtidigt som man hugger mindre manuellt varefter de håller längre och man köper en till istället? Jag använder allt från 30 cc till 90 cc beroende på vad jag hugger. Men jag skulle nog inte vilja vara utan någon av dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).