Motorsåg och handhållet

Kubiksjukan sprider sig i landet.

107 inlägg 35349 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Källefall51  
#504511 Håller inte alls med.....snarare har ju kubiken gått ner kraftigt vi går även mot mycket lättare sågar med bättre kvalité och mer effekt ...själv har jag en 201 med 14" samt en xpg 560 med 15" ...lätta och bra grejor

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Nä tvärtom sågarna är bättre på alla plan...ja alla

Källefall51  
#504515
Mange skrev:Jag tror inte det stämmer riktigt.
De finns fortfarande de som gallrar o hugger manuellt. Det går aldrig o komma ifrån.

Jag är nog lite inne på Johans spår att prestandan är sämre. De kan inte göra lika bra såg som innan. Av några olika anledningar.
Främst prestige i de här miljö fläktarna men även ett annat tänk. Det är inte tvunget det ska vara 2000 drift tim på proffs såg längre.
De säljer ändå. Enda positiva jag kan se i detta är kanske minder överbelastade brännesåg.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Källefall51  
#504517 :-ss Ja jag vet att det finns dom som hugger fortfarande :-ss .......och har gjort

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#505700
anersimyra skrev:Själv köpte jag ett Tsumura 18” och 5 st kedjor. Trots lightversionen på svärdet är det inte direkt någon bra kombination på en 346:a som blir åt helvete för framtung. Nu är jag alltså bara tvungen att inhandla en 560.. :-bd :ymparty:
Se där ja det går faktisk att få gamla hundar att sitta. :d

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

bgl  
#507110 Här är en film (egentligen 3 filmer) på Youtube om en snubbe som inte drabbats av kubiksjuka!
Länk:

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507166 Vilken stor motor, den minsta jag har är på 0,8 cc 🙃

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507193 Det hade varit kul o se lite bilder på dina kreationer TH. Hoppas o ses i sommar. Det känns som det var länge sen.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507694 Jag tänkte ta en bild på minsta motorn i kväll men hittade bara kartongen 😢 En 0,76 cc Merlin diesel från Davies Charlton Limited på Isle of Man och mer än 5000 gånger mindre volym än min andra diesel. Här kommer dock en bild från nätet ur sidan http://www.adriansmodelaeroengines.com/ ... ?cat_id=56
1523400103_skaermklipp1.jpg
man justerar varvtalet med både förgasarnålen och den rörliga topplattan inne i cylindern som ökar och minskar kompressionen.

Jag hoppas verkligen komma iväg till Degeberga i sommar, det var några år sedan senast :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507748 Det gör du rätt i. Det är ny regi nu i Degeberga med Traktorvännerna och andra helgen efter midsommar.
Vi kör nog inga såg i år, bara vanlig utställnig.
I sommras var hade vi den internationella utställningen där och massor med såg.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

totte  
#507755 Skulle vara riktigt kul om du kan komma loss då th!

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

ryden  
#509711 Min svåger ville ha en soffa vid grillen så jag gjorde en åt honom av aspe.
Bild


92cm i fällskäret, ca 110 totalt.
Funkade alldeles utmärkt med 346 och 15"
Det blev iofs en liten bit kvar i mitten på 5X7cm som vi inte nådde men det fixade kilarna.

Säkra mitten, den nya tekniken från Skogsvårdslösstyrelsen

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524149 Eg og er grepen av kubikksjukå. Har fått kloå i ei 395 xp. For å spara vekt og penga har eg kjøpt eit 20 toms HVA lettvektsverd samt ett par kjeder. Har ikkje noke umiddelbare plana om å bruka ho, får sjå til vinteren.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

johan eriksson  
#524154 Inte för att vara sån, men att spara vikt genom att köra 20” på en 395, kan man inte lika gärna ha en såg på 70cc så sparar du mer vikt. En såg som 395 är ju lagom med 32” på.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

anersimyra  
#524156
johan eriksson skrev:Inte för att vara sån, men att spara vikt genom att köra 20” på en 395, kan man inte lika gärna ha en såg på 70cc så sparar du mer vikt. En såg som 395 är ju lagom med 32” på.
Där har du helt rätt, Johan. På den tiden jag gjorde tomtfällningar och kapade mycket av stammarna till ved så hade jag en 372 med 20.” Vid ett tillfälle tog jag dock och monterade 20” prylarna på 394,an, men vad jag minns så vann jag inget alls i kaphastighet, jag vill faktiskt minnas att 372,an var snabbare i kap med 20” än 394,an.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524169
johan eriksson skrev:Inte för att vara sån, men att spara vikt genom att köra 20” på en 395, kan man inte lika gärna ha en såg på 70cc så sparar du mer vikt. En såg som 395 är ju lagom med 32” på.

Ja men når ein får 395 sagå gratis så tar ein sjølvsagt den sjølv om eg ikkje har behov for noke meir enn ei sag på Max 70 cc. Klar øve at 20 toms er alt for kort til ei sån sag men eg klare meg med da. I tilfelle det går Ann og misforstås så betyr gratis på norsk at ein slepp og betala for da.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).