Motorsåg och handhållet

Gallring!

3 inlägg 2071 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring!

karlssonxpg  
#494515 Hallå alla! Tänkte fråga hur mycket manuella gallringar med motorsåg ni som jobbar i skogen gör? Och även ni självverksamma om ni gör mycket gallringar manuellt? Jag tänker på att det blivit mycket mera noga med och minska markskador och få mera vindtåligare bestånd. Så har iallafall det blivit här där jag bor, intresset för manuell gallring ökat lite grann. Även om det blir dyrare så har markägare här satt värde på det vilket är kul! Hur är det för er andra? Och vilken såg ni kör med är ju alltid intressant att veta :wink: Själv kör jag med Husqvarna 346xpg till gallring.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gallring!

Rassmusolsson  
#494565 Har gjort en del mindre lövgallringar hemma och på uppdrag, Tycker både det är roligt och det blir mycket bättre resultat med manuellhuggning än maskinellt. Markskadorna är nästan obefintliga. Virket blir till ved, massa eller stock.
Kör med Husqvarna 353 18” svärd, en riktigt slitvarg
IMG_2608.JPG
IMG_2574.JPG
IMG_2460.JPG
IMG_0499.JPG
IMG_2584.JPG

Avatar Fallback

Re: Gallring!

karlssonxpg  
#494659 Håller med dig! Det är väldigt roligt och man får ju tänka och fundera lite mer vid gallring. Det är lite mindre gallringar jag också har gjort på uppdrag och det är väl det som är mest intressant för markägaren skulle jag tro, då det kanske inte känns försvarbart med en stor maskin i små bestånd där det inte blir så mycket kubik att plocka ut.
353an är en grym såg! Har själv en Jonsered 2152 som är samma såg som har gått kanon! :-BD

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).