Motorsåg och handhållet

Hva 550 svårstartad

30 inlägg 11534 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493718
Andreas99 skrev:Vad har blåsan för funktion? Om tanken med den är att se till att det finns bränsle framme vid förgasaren så borde man använda den efter tankning iallafall.

Finns lite olika system som ger olika funktion. Tre vanligaste:
1) Drar upp soppan fram till förgasare så dennas pump inte behöver suga hela vägen. En retur till tanken och i stort ingen annan påverkan.
2) bygger upp bränsletryck under förgasarens membran samtidigt som den ser till att bränslet är framme vid förgasare.
3) bygger upp tryck av luft i förgasare som då öppnar bränslenål och bränsle rinner in. Endast luft i systemet drar inget bränsle.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Andreas99  
#493729
Mange skrev:
Andreas99 skrev:Vad har blåsan för funktion? Om tanken med den är att se till att det finns bränsle framme vid förgasaren så borde man använda den efter tankning iallafall.

Finns lite olika system som ger olika funktion. Tre vanligaste:
1) Drar upp soppan fram till förgasare så dennas pump inte behöver suga hela vägen. En retur till tanken och i stort ingen annan påverkan.
2) bygger upp bränsletryck under förgasarens membran samtidigt som den ser till att bränslet är framme vid förgasare.
3) bygger upp tryck av luft i förgasare som då öppnar bränslenål och bränsle rinner in. Endast luft i systemet drar inget bränsle.

Så hur är det tänkt att den ska användas? Alltid, efter bränsleslut eller när sågen har stått stilla över natten?

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

anersimyra  
#493735 Om blåsan är helt tom kan man pumpa ett par gånger, men finns bränsle i blåsan så finns ingen anledning att använda den.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493874 Bäst är o följa bruksanvisningar om man är osäker på hur det påverkar

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

rejser  
#645464 Kör lite trådnekrofili här.
Ni som hade problem, hur är det idag?
Köpte en 550 som var billig iom mark 2 kom. Men håller ju på att slänga den åt skogen och använda den gamla 346 istället då man drar sig trött. 346:an går på 2 drag oavsett kall eller varm. 550.... 10, och oftast får man starta med full gas. Justerat, rengjort, service, varit sådan sedan ny.
Nästan så jag åker o köper en stihl i vredesmod.

Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

Avslutat-02  
#645466 Det är fler ryck som behövs iom att spolen ska skicka strömförsörjning till datan i förgasaren, sedan ska den ha tillräckligt med ström för att börja fungera.

Så det är inget konstigt när det gäller dessa sågar.

Men man kan öppna upp ljuddämparen så sågen andas bättre.
Man kan byta tändstift till annat märke.
Man kan ta bort dekompventilen.
Det går lika bra med en skruv och bricka.

Märkte underligt nog att en 550 här gick bättre med hemblandat än aspen...märkligt...

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

halvproffs  
#645471 Jag har aldrig haft en sådan lättstartad såg som 550in. Likadant med den första som tyvärr skar.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Delsbo  
#645479 Vår erfarenhet av 550 är att den är lättstartad och går lika bra på Aspen och hemblandat!! Jag kör alltid hemblandat och sonen Aspen.. Choke plus pumpa fram soppa till dess man möter motstånd ryck en gång (inget händer) ryck igen och den bluddrar och stannar.. Bort med choken och ryck och den startar alltid oavsett vilket bränsle som används.. Bästa sågen vi haft ..

Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

röjar kalle  
#645492
vinterrojarn skrev:Det är fler ryck som behövs iom att spolen ska skicka strömförsörjning till datan i förgasaren, sedan ska den ha tillräckligt med ström för att börja fungera.

Så det är inget konstigt när det gäller dessa sågar.

Men man kan öppna upp ljuddämparen så sågen andas bättre.
Man kan byta tändstift till annat märke.
Man kan ta bort dekompventilen.
Det går lika bra med en skruv och bricka.

Märkte underligt nog att en 550 här gick bättre med hemblandat än aspen...märkligt...

Det är inget märkligt varför tror du röjar kalle kör på bf 98.Sågen går bättre och längre per tank.Du kanske inte märker det om du sågar lite och någon gång ibland.Sen en annan sak dom som kör på willys rapsolja i olje tanken och sen sitter och beklagar sig att det är dåliga svärd som trissorna skär på.Sluta och var dumsnåla plånboken blir bara tunnare.köp riktig kejde olja mineral har aldrig problem med 1.3 eller 1.5 spårvid svärde n håller hur länge som smörjningen står på fullt öppet på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

skogjussi  
#645538
rejser skrev:Kör lite trådnekrofili här.
Ni som hade problem, hur är det idag?
Köpte en 550 som var billig iom mark 2 kom. Men håller ju på att slänga den åt skogen och använda den gamla 346 istället då man drar sig trött. 346:an går på 2 drag oavsett kall eller varm. 550.... 10, och oftast får man starta med full gas. Justerat, rengjort, service, varit sådan sedan ny.
Nästan så jag åker o köper en stihl i vredesmod.

Min brukar starta på tre drag

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

anersimyra  
#645541 Min gamla 550 behöver sällan mer än två drag för att gå igång oavsett om den stått ett par tre veckor.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645569
vinterrojarn skrev:Det är fler ryck som behövs iom att spolen ska skicka strömförsörjning till datan i förgasaren, sedan ska den ha tillräckligt med ström för att börja fungera.

Detta tror kag inte på.
Den ger rätt spänning bara genom starten så drar du inte i snigelfart ska den få rätt direkt.
Finns de som startar på ett drag varma och alla är lika i design så det köper jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645572
rejser skrev: 550.... 10, och oftast får man starta med full gas. Justerat, rengjort, service, varit sådan sedan ny.
Nästan så jag åker o köper en stihl i vredesmod.

Detta låter som den har nån felkod som kluddar till det.
Kolla felkod/Återställ/uppdatera kan nog ge resultat.

Funkar inte en såg man köpt ny är det klokt att lämna in den till köpstället. Funkar den inte efter så in igen o säg som det är. Köper man nåt ska det fungera!
Gör den inte det ska de erbjuda nåt annat eller pengarna tillbaks.

Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

uffejohan  
#645573 När jag bytte in min gamla 550 mot en ny förra året kunde min ÅF konstatera att jag hade haft 8.35 ryck i startsnöret per start och den nya är inte bättre...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645577 Inga bra betyg direkt...

Nåt jag märkt verkligen gör skillnad och som vi märkte refan första testerna är att det är nyttigt o så o kapa lite när de är nya. En tank om man giter stå där.

Jag tror de minns lite för mycket. En misslyckad start på 100 ger knte mycket korrigerkng men en av tre eller två ställer till det. Likaså om den stannar på nåt såätt förutom rätt med stoppknapp.

Köra den hårt i kapen, stanna o starta några ggr emellan kapen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).