lör 20 jan 2018, 19:07#492799Har en 661:a med 25” svärd på, kedjan är 3/8 1.6.
Såg idag när jag fällde ett träd på en tomt att den har slitit väldigt hårt och ojämnt på drivlänkarna. Några har säker 2mm försvunnit på och andra mindre.
Smörjningen står på max och ja tror ja sträcker kedjan lagom.
Brukar sträcka så att kedjan går imot svärdet undertill, sen kör ja lite, och sträcker om extra om kedjan gått ifrån svärdet undertill.
De värkar som de blir varmgång i svärdet, för de har blivit mörka bruna/svarta spår på svärdet precis där kedjan går.
Vad tror ni är galet?
Olja försvinner ut tanken så smörjer borde den göra, har inte testat att hålla svärdspetsen mot något för att se om olja kommer.
Motorsåg och handhållet
Stihl ms 661 äter drivlänk
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 20 jan 2018, 19:26#492802 Hur ser drivhjulet ut? Det sliter ju ner en kedja om det är dåligt.
Kristian84 skrev:Har en 661:a med 25” svärd på, kedjan är 3/8 1.6.
Såg idag när jag fällde ett träd på en tomt att den har slitit väldigt hårt och ojämnt på drivlänkarna. Några har säker 2mm försvunnit på och andra mindre.
Brukar sträcka så att kedjan går imot svärdet undertill, sen kör ja lite, och sträcker om extra om kedjan gått ifrån svärdet undertill.
De värkar som de blir varmgång i svärdet, för de har blivit mörka bruna/svarta spår på svärdet precis där kedjan går.
Vad tror ni är galet?
Olja försvinner ut tanken så smörjer borde den göra, har inte testat att hålla svärdspetsen mot något för att se om olja kommer.
lör 20 jan 2018, 19:27#492804
De har ja inte tänkt på. får ta och kolla de då.
Vedproducent skrev:Hur ser drivhjulet ut? Det sliter ju ner en kedja om det är dåligt.Kristian84 skrev:Har en 661:a med 25” svärd på, kedjan är 3/8 1.6.
Vad tror ni är galet?
De har ja inte tänkt på. får ta och kolla de då.
TS
sön 21 jan 2018, 09:10#492928Du har kedjan alldeles för sträckt blir svärdet varmt så blir också kedjan varm. Prova med lite slack på kedjan.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
sön 21 jan 2018, 19:42#493057Okey, då kör ja nog med för sträckt kedja. Har aldrig haft så långt svärd förut. 13” 15” 18” har gått fint att sträcka så kedjan precis går ann mot svärdets nedre del, sen har ja inte behövt sträcka mer. Kedjan går lätt att dra runt varm som kall
TS
sön 21 jan 2018, 21:48#493106Kedjan ska inte bli varm o sträcka sig. Det är särskilt viktigt med längre svärd.
Även om den ligger till på undersidan som den ska, ska det gå o dra den förhand lätt annars är nåt fel som ska rättas till.
Även om den ligger till på undersidan som den ska, ska det gå o dra den förhand lätt annars är nåt fel som ska rättas till.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
www.chainsawcollectors.se

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).