Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52455 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#520630
roa skrev:
Jonashuggare skrev:Okej, skulle verkligen vilja testa om det stämmer Totte, tror inte riktigt på dig. En Husqvarna 560 slår alla 60 cc sågar på 70 talet, vad har annars tillverkarna hållit på med under alla år....?? Däremot driftsäkerheten är en annan femma...
Givetvis Roa går det inte att jämföra rakt som du skriver, men hade man satt dagens sågar i händerna på huggarna på 70-80 talet så tror jag på klart ökad prestation.



Tillverkarna har inte gjort så mycket .Det var Huskvarna som startade allting med 550 och 560 liggande cylinder så man kunde öka effekten och klara kylningen .Den elektroniska förgasarna har ochså gjort sitt .Förra gången det hände något stort var när brytarna ersattes med elektroniska. Vikten och varvet har blivit bättre med åren .Sthil 442 Har helt och hållet vänt upp och ner på allting dom har gjort en så lätt såg med kraft som en stor och den håller ihop. Där har Husqvarna något att bita i.



Helt klart hade huggare huggit mer med dagens 50cc sågar .Men Dom hade inte tjänat mer pengar ,skogsbolagen hade bara haft mer stjäla. Den enda gången dom inte kunde stjäla var när vi planterade.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#520638
roa skrev:
Jonashuggare skrev:Okej, skulle verkligen vilja testa om det stämmer Totte, tror inte riktigt på dig. En Husqvarna 560 slår alla 60 cc sågar på 70 talet, vad har annars tillverkarna hållit på med under alla år....?? Däremot driftsäkerheten är en annan femma...
Givetvis Roa går det inte att jämföra rakt som du skriver, men hade man satt dagens sågar i händerna på huggarna på 70-80 talet så tror jag på klart ökad prestation.



Tillverkarna har inte gjort så mycket .Det var Huskvarna som startade allting med 550 och 560 liggande cylinder så man kunde öka effekten och klara kylningen .Den elektroniska förgasarna har ochså gjort sitt .Förra gången det hände något stort var när brytarna ersattes med elektroniska. Vikten och varvet har blivit bättre med åren .Sthil 462 Har helt och hållet vänt upp och ner på allting dom har gjort en så lätt såg med kraft som en stor och den håller ihop. Där har Husqvarna något att bita i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520782 Hade ni stått o kapat med 550, 560 och 262, 254 och andra samtidigt och sedan jämfört hållbarhet, prestanda, kostnader/år i drift och annat så hade kanske inte några gram vikt varit så intressant.
Vet ingen hittills som fått 560 o gå länge men vt huggare som hade 254/262 i upp till tre år.

Grejerna är proffs såg de ska hålla. Man ska inte bli sambo med verkstan för man kör såg!

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#520788 Mycket bra sammanfattning av Mange. Vi får se om Stihls 462 orkar med 3 år i skogen.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#520803
Mange skrev:Hade ni stått o kapat med 550, 560 och 262, 254 och andra samtidigt och sedan jämfört hållbarhet, prestanda, kostnader/år i drift och annat så hade kanske inte några gram vikt varit så intressant.
Vet ingen hittills som fått 560 o gå länge men vt huggare som hade 254/262 i upp till tre år.

Grejerna är proffs såg de ska hålla. Man ska inte bli sambo med verkstan för man kör såg!


Hade varit lite kul om man med autotune hade kunnat gå in i en meny och sänka maxvarvet med några hundra varv. Skulle nog kunna förlänga livslängden en del antar jag.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520808 Varvet gör ju sitt likaså mängd bränsle/kolvslag.
De tändningarna som finns idag med Aktiv tändförställning är nog den bästa framgången i systemen på länge.
Autotune i all ära, men det funkar inte så bra som man vill. Det är lite halvvägstänk. Elektroniskt styrda förgasare vilket Autotune är hade kort liv i biltillverkningen. ersattes rätt fort av insprutningssystem vilket jag tror är framtiden även för sågarna.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mossebo  
#538309 Har oxå ramlat i 462 träsket. Iallafall nästan :-)
Min 560 är inne på reparation å det verkar dröja med delar. (cylinder) Så under tiden fick jag låna ett ms462.
Men på detta satt ett 20tums svärd. Jag hugger bara normal gran/tall. Så har alltid varit nöjd med 15tum. Både på mitt 550 och 560. Både fäller och kvistar med samma såg.
Så nu till min fråga. Går det att köra 15 tum även på sthil såget? Eller blir det fel i balansen då? Vikten är ju samma som mitt 560 så egentligen kunde jag köpa detta såget istället om det nu bara funkar till det jag brukar använda det till.
Hugger ca 80-100m3 om året. + gallring m.m. Men till det klenare finns ju även en ms201 såg.
Kör normalt sett 49% med 560 och 49%med 201 å 2% med 550. Däremot så har nog 550 såget färdats väldigt mycke i traktor då det alltid är med som reservsåg. :-)

Helst skulle jag ju vilja köra samma kedja på ms462 som mina andra. .325- 1,5mm kedja. Men vet inte om det finns svärd som passar till detta?

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#538346 OBS en stor och grov river bättre än en liten och klen. :-bd jag tycker inte att du ska byta till 0,325 kedja. Kanske kortare svärd om du är van vid detta. Köp en oregon exl kedja och prova. Tror inte du blir besviken!

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538374 Hellre en baktung än framtung såg. Att välja mellan kort eller mycket kort svärd påverkar balansen mindre än att gå från medellångt till kort. Hugger mest med min 50cc såg och 11'' svärd och skulle nog påstå att proportionerna blir ungefär som att ha 15'' på en 70cc såg.
Men skippa .325 kedjan, de flesta tillverkare rekommenderar max 60cc på en sådan kedja.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mossebo  
#538379 Börjar nog inse att jag ska köra med den grövre kedjan isåfall. Då är det mest balansen som funderingen kvarstår kring. Om jag landar på 16tum på sthil såget så borde det ju inte bli nått problem.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

ingken  
#538429
Fredrik Reuter skrev:
roa skrev:Hej på er nu har jag huggt med 462 .Jag har jobbar runt 30 år dagligen med skånska bokskogen .Det jag upplevde i dag är helt unikt att få uppleva ett sådant vilt varvande kraftpaket med en vikt som en mellan såg .sågen är extremt ättrig och varv villig botten kraft som räcker till och blir över man får passa sig om kedjan hugger för den slår omkull en Inga störande vibrationer vibrerar på tomgång men inte vid arbete .


Kul och grattis!
Det roliga är att den kan bli bättre ändå. När vi testade 462 i höstas så gick den bäst efter ca 20 tankar (men det kanske du har gjort redan).

Annars hade varit intressant om någon kan dra hur kalibreringen går till. Jag fick instruktioner när vi gjorde test på MS261 Facelift för några år sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var. Typ, fullgas och inte släppa gasen och sedan kapa trissor i minst 45 sek, kan det ha varit så?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Lindveden  
#538457
ingken skrev:
Fredrik Reuter skrev:
roa skrev:Hej på er nu har jag huggt med 462 .Jag har jobbar runt 30 år dagligen med skånska bokskogen .Det jag upplevde i dag är helt unikt att få uppleva ett sådant vilt varvande kraftpaket med en vikt som en mellan såg .sågen är extremt ättrig och varv villig botten kraft som räcker till och blir över man får passa sig om kedjan hugger för den slår omkull en Inga störande vibrationer vibrerar på tomgång men inte vid arbete .


Kul och grattis!
Det roliga är att den kan bli bättre ändå. När vi testade 462 i höstas så gick den bäst efter ca 20 tankar (men det kanske du har gjort redan).

Annars hade varit intressant om någon kan dra hur kalibreringen går till. Jag fick instruktioner när vi gjorde test på MS261 Facelift för några år sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var. Typ, fullgas och inte släppa gasen och sedan kapa trissor i minst 45 sek, kan det ha varit så?
Har för mig när ja va inne på en auktoriserad STIHL verkstad senast så prata dom på att genom att köra sågen i choke läge i ca ett par minuter så kalibreras sågen. Men det va på STIHL produkter,så hva o andra tillverkare kanske har andra metoder

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

kruth  
#542902
Jonashuggare skrev:Ja jag är jättenöjd med sågen!
Tror inte ÅF får lov att skicka sågar för Stihl, tror inte ens de får skicka i Sverige utan tillstånd av Stihl. Speciellt inte till Amerika där instruktions böckerna är dubbelt så tjocka med allt du inte får göra med sågen 😉



Dom får inte men gör det hela tiden om du pratar med dom på rätt sätt.
ÅF är ganska så trötta på Stihl's trams om att sågarna skall hämtas ut i butik, snacka om att lämna total "walkover" till Husqvarna.

Jag har precis beställt min 462'a på nätet för att deras butik ligger på tok för långt bort.
Och nej, jag skulle aldrig berätta vilken butik det rör sig om, a gentlemen is not a snitch :ymparty:

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544199 Hej
Har i några dagar haft en Stihl 462 hemma på prov.
Tyvärr blev jag inte lika exalterad som många av er verkar blivit , hade kanske för höga förväntningar på sågen.
Den är en jäkel på att gå och där finns en massa kraft i den , men när det kommer till kvistning så är jag inte redigt nöjd.

Jag håller på med en slutavverkning nu där det är mycket grovkvistig tall och gran.
Idag kör jag med Jonsered 2253 och 2260 (HQ 550/560).
Jonsered 2260:an är perfekt att använda och kvista med när det är lite grövre träd och kvist , har också en hel del bokskog där 2260:an inte orkar med redigt utan blir för varm särskilt på sommarhalvåret då jag ofta är i boket och hugger.
Tänkte därför köpa 462:an som ersättare till 2260:an.
Har nu blivit lite villrådig till hur jag skall göra , vid kvistning av grovkvistig gran/tall tycker jag 462:an fungerar bra att avlasta mot stammen men att avlasta den mot kroppen fungerar mindre bra.
Har nog aldrig varit så trött efter en dag i skogen som nu , stor skillnad mot när jag använder 2260:an.

Så nu är frågan ska man köpa 462:an och behålla 2260:an , är Stihl:en så mycket bättre i bokskogen.
Eller ska jag vänta till Stihl ms500i kommer och ersätta min 2188:a.
Ett alternativ är kanske att prova en Husqvarna 572 , helst hade jag dock provat något annat än Husqvarna då jag tycker dom går sönder lite väl ofta och jag är rätt irriterad på att man kan bygga en såg där man ska sikta med handtaget , också är det snett (2260:an) en dröm att sikta med 462:an nu kommer träden där man siktar.
MVH Jonas

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Björn T  
#544214 Hej. Sätt på ett kortare svärd, så kan sågen vila mot stammen bättre. Sen är det ju alltid ovant med en ny såg, det tar några veckor innan man blir van. Ska du byta ut 2188 kan du skicka pm jag är spekulant på en sån.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).