Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52507 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#500111
roa skrev:
roa skrev:På Måndag börjar det roliga. Hämtade ut min nya Stihl MS 462 i dag den ser bra ut låter rapp. Nästa vecka får vi se vad den går för i den skånska Bok skogen .Ska bli intressant och känna hur dom har klarat vibrationerna när man lättat vikten .Mindre massa som fångar upp vibrationerna.
Fortsättning följer.


Nu Har jag kört rätt så mycket med 462 .Den nya vibrations upphängningen funkar perfekt Inga störande vibrationer och en mycket stabil såg och ett snyggt bygge av Sthil bra gjort .Det ändå kritiken jag har är att gas knappen kunde varit mer ergonomiskt utformad den är inte så skön att arbeta med men man vänjer sig med tiden.Har inget mer att tillägga nu Sthils MS 462 har Inga konkurrenter för tillfälligt på grund av sin låga vikt och priset är det lägsta på marknaden i den klassen.Sen måste man hålla sig till verkligheten en motorsåg är aldrig bättre än kedjan som man kör med,en ny kedja som inte är filad och fixad är skit. En annan sanning är .Man kan inte köpa sig en yrkeskompetens kan man inte hugga eller fila kvittar det vilket såg man köper.kommer med första felen när det inträffar.


Lite uppdatering sågen går varje dag inga fel eller övriga brister än. Körde lite med den gamla sågen 441 den är mycket klumpig och tyngre att arbeta med ,botten styrkan finns där men inte alls så rapp som den nya 462 .Körde också med Husqvarna 560 den är extremt svag om man jämför med sthil 462 i lite grövre skog .Märks också att Husqvarnan börjat bli till åren, klumpig byggd jämfört med sthilen .Det är för mig helt ofattbart att inte någon såg tillverkare har vänt upphängnings fjädrarna rätt som sthil har gjort nu ,en fjäder ska arbeta med tryck och inte sido belastning. Resultatet blir ett mycket stabilt såg att arbeta med .
Till sthil vill jag säga fortsätt tillverka alla nya modeller som 462 tänk lite ergonomi på detaljer som gas knappen som man hanterar varje sekund sågen är igång. Ledorden är låg vikt, rapp som en motorcross cykel, råstark i botten kraften ,ergonomi man ska inte känna eller tänka på att man håller en såg i handen .Det ska vara ett hjälp medel som man styr direkt med hjärnan utan några störande moment i mellan.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#500167 Enligt några så upplever de den nya 261:an som bättre än 550:n, så då har Stihl 201, 261 och nu 462:an som kanske kubikvinnare i sin respektive klass?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#500192
Hema skrev:Enligt några så upplever de den nya 261:an som bättre än 550:n, så då har Stihl 201, 261 och nu 462:an som kanske kubikvinnare i sin respektive klass?


Jag har kört sthil 261 i någon dag den är lättare en Husqvarna 550 och den är rapp som 550 .Men botten kraften och råstyrkan finns det inget såg i den storleken som klår 550 som jag personligen ser det. Ett såg jag har som har som jag är mycket nöjd med vid gran huggnig och klen björk, flis fällning är sthil 241 med värme i handtagen och riktigt drivkrans. Klart bättre än sthil 201.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#500195
roa skrev:
Hema skrev:Enligt några så upplever de den nya 261:an som bättre än 550:n, så då har Stihl 201, 261 och nu 462:an som kanske kubikvinnare i sin respektive klass?


Jag har kört sthil 261 i någon dag den är lättare en Husqvarna 550 och den är rapp som 550 .Men botten kraften och råstyrkan finns det inget såg i den storleken som klår 550 som jag personligen ser det. Ett såg jag har som har som jag är mycket nöjd med vid gran huggnig och klen björk, flis fällning är sthil 241 med värme i handtagen och riktigt drivkrans. Klart bättre än sthil 201.


Glömde tillägga att sthil 261 är ett mycket trevligt och bra såg men inte riktigt samma råstyrka som 550 märks vid hårda träslag som bok och vid huggnig av grövre träff.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500210 Har sakna litt kraft avogtil på mi 261 ved felling av halvgrove dimensjonar, til kvisting derimot og hogging av tynnare virke fungere ho utmerka.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#500244
can skrev:Har sakna litt kraft avogtil på mi 261 ved felling av halvgrove dimensjonar, til kvisting derimot og hogging av tynnare virke fungere ho utmerka.

Har du den senaste modellen av 261?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#500273
Hema skrev:
can skrev:Har sakna litt kraft avogtil på mi 261 ved felling av halvgrove dimensjonar, til kvisting derimot og hogging av tynnare virke fungere ho utmerka.

Har du den senaste modellen av 261?


Det är den senaste modellen av 261 med liggande cylinder som jag har kört några dagar .Den gamla modellen är inte med på banan ens då vinner 550 direkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500276 Ja min er den nye modellen, frå 2016 då men i bunn og grunn ikkje kjørt så mykje.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#500282
can skrev:Ja min er den nye modellen, frå 2016 då men i bunn og grunn ikkje kjørt så mykje.


Är dett liggande eller kraftigt lutande cylinder på sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

JensSkoog  
#500295
roa skrev:Ett såg jag har som har som jag är mycket nöjd med vid gran huggnig och klen björk, flis fällning är sthil 241 med värme i handtagen och riktigt drivkrans. Klart bättre än sthil 201.

Hej @roa .
Jag är riktig nöjd med min nya MS241 som kom med 14", 3/8, 1,3 kedja/svärd
och sexkuggs drivkrans.

Har du bytat drivkrans? Vet jag kan få 7 kuggs, .325 krans till sågen, men
enligt ÅF'n skulle inte sågen må så bra med det :???:

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Hema  
#500302 Skulle inte 241:an orka med 0.325- kedja? Funkar på min 339:a med x-cut.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500313
JensSkoog skrev:Vet jag kan få 7 kuggs, .325 krans till sågen, men
enligt ÅF'n skulle inte sågen må så bra med det :???:


Da synes jeg din ÅF skal begrunne det veldig godt :!:
Du trenger ikke dra lenger en til England så leveres 241 med .325 som standard.
https://www.stihl.co.uk/STIHL-Products/Chainsaws-and-Telescopic-Pole-Pruners/Petrol-chainsaws-for-forestry-work/21936-130/MS-241-C-M.aspx
De lister ikke en gang 3/8P som tilbehør til 241. Hadde Stihl ment at saga ikke tåler det hadde de heller ikke listet drev for .325.

Beklager at dette blir off topic i forhold til 462 men dette fortjener en kommentar.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500319 Mi har kraftigt lutande sylinder. Viste ikkje at da fantest liggande eingong.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#500679
JensSkoog skrev:
roa skrev:Ett såg jag har som har som jag är mycket nöjd med vid gran huggnig och klen björk, flis fällning är sthil 241 med värme i handtagen och riktigt drivkrans. Klart bättre än sthil 201.


Jag är riktig nöjd med min nya MS241 som kom med 14", 3/8, 1,3 kedja/svärd
och sexkuggs drivkrans.

Har du bytat drivkrans? Vet jag kan få 7 kuggs, .325 krans till sågen, men
enligt ÅF'n skulle inte sågen må så bra med det :???:


Hej har inte provat med 325 kedja på 241 nöjd som den är. Jag kör aldrig med 325 på någon större såg om det går att få på 3/8 skär bättre med 3/8 färre tänder och därmed längre mellan tänderna ,håller undan spånen mycket lättare med resultatet att kedjan skär bättre. Färre tänder att fila ochså.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500876 .325 RM er vel mest et alternativ for den som hugger og kvister gran. Da vil iallefall ikke jeg ha meisel tann (PS,PS3) som er standard, det finnes PM i 3/8 P men den skjærer for dårlig i forhold til motorstyrken i 241.
Da er .325 RM et bra alternativ som gir bedre flyt i kvistingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).