Motorsåg och handhållet

346an krånglar

24 inlägg 5787 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 346an krånglar

sundelius  
#489523
johan eriksson skrev:Beror ju på hur mycket man vill skruva själv och hur övriga skicket är. Att lämna in på verkstad är nog gränsfall. Är det bara tätningar är det ju inte så farligt. Men är lagerna glappa med så är det ju lite mer jobb.
Och slänga sågar ska man inte göra, glöm inte att det finns vi som tycker det är kul att skruva sågar med. :d

Självklart var tippen bildligt talat, skänker den givetvis hellre till någon som kan och vill meka

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346an krånglar

sundelius  
#489525
totte skrev:Det handlar väl om hur mycket du gillar sågen. Är ni rent oskiljaktiga så är det ju självklart att byta tätningar. Kan man bara knepen för att få loss svänghjul, koppling och oljepumpsdrivning så är det inte så svårt. Är lagren friska behöver sågen inte delas,

Ja det är ju pudelns kärna
Jag är lite kluven där, tycker väldigt mycket om denna sågen men samtidigt har den gått några säsonger nu.
Det finns ju nya sågar som är intressanta

Användarvisningsbild

Re: 346an krånglar

DalslandsAnders  
#489536 Bestämmer du dig för att sälja av sågen ,så hör av dig ,bor dessutom nära (Bäckefors)
O jag behöver något att skruva i... :)

Avatar Fallback

Re: 346an krånglar

550  
#489544
sundelius skrev:Jag har fått problem med tomgången på 346:an. Har gradvis fått sänka tomgången för att kedjan skulle stanna men nu får jag inte den att stanna alls
anersimyra skrev:Börja med att byta till ett nytt stift. Stäng sen igen H och L skruven och öppna dem sen ett varv och se vad som händer.

Bytte stift, när du säger stäng antar jag att du menar skruva in max medsols. På min sitter ju begränsare så man kan ju inte skruva upp ett fullt varv
Märker att tomgången ökar när jag vänder den på sidan och då vet jag att du @anersimyra hade en teori vad som var fel men har glömt vad


Är nog ett långskott, men prova att dra åt skruvarna (4 mm insex tror jag) som håller cylindern. Hade en 346a med symptomet för hög tomgång där skruvarna hade vibrerat loss. Men ett tag senare så gick en skruv av så det blev tvunget att lyfta cylindern, byta packning och montera nya skruvar. Man ska använda momentnyckel för att få rätt åtdragning på skruvarna. Hade tyvärr ingen hemma när skruven bara satt löst, hade man dragit åt den rätt då så kanske den inte hade gått av senare.

Avatar Fallback

Re: 346an krånglar

torpöbo  
#489560 Kan det inte vara så att en bränsleslang spruckit och att den drar tjuvluft?

Användarvisningsbild

Re: 346an krånglar

anersimyra  
#489562 När cylindern lossade på min 346:a blev tomgången orolig och ändrades beroende på läget på sågen.

Användarvisningsbild

Re: 346an krånglar

sundelius  
#489564 Har fått ett erbjudande som var för bra att säga nej till
Beställer jag ett renoveringskit så ska Erre guida mig genom momenten :-bd

Användarvisningsbild

Re: 346an krånglar

johan eriksson  
#489566 Låter förståndigt. :-bd

Avatar Fallback

Re: 346an krånglar

Brumsten  
#489641 Hej, en sak som kan ställa till det är impulsslangen vid förgasarstosen, en liten krökt slangbit, om den ör defekt får för hög tomgång!. God fortsättning på nya året!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).