Motorsåg och handhållet

Köp råd för första såg.

116 inlägg 24444 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#754438 Summa summarum så verkar expertisen vara delad till batterisågar - jag får gå till säljaren och få be att prova helt enkelt (när de fått in såg..).

Oavsett vilken liten såg det blir (batteri eller bensin) så kommer jag behöva en större såg, dels för att ta omkullblåsta stora träd (ofta bok 50 - 80 cm) dels när det är grovt på vedbacken (50+ cm).
Den sågen kommer inte att gå jätteofta men de gånger det blåst en stor bok över vägen så vill jag kunna lösa det själv utan att behöva hoppas att grannen är hemma och har tid och hjälpa mig.

Vad ska man ha då? 50 kubik, 60 kubik? Modell?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

jannee  
#754446 En 50 kubik såg klarar alla vindfälle, men även allt arbete på vedbacken.
Om allt ska gå lätt behöver du minst två svärd.
Ett 13 tum för all normal avverkning och då kanske ett 18 tum för extrema vindfällen.
Sedan finns ett annat problem.
Du behöver TVÅ sågar, en såg för att såga loss den såg du klämt fast :-bd
En batteridriven på vedbacken = många batterier eller mycket med vila.
En Stihl 261 CM för 7 500 kronor från Maskinklippet är nog det mest överkomliga du kan hitta.
HVA 550 Mark 2 för 7 000 kronor också Maskinklippet är bra pris.
Ovan är RIKTIGA proffssågar gjorda för kontinuerlig användning.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754450 Som redan nämnts så är stihl 261 och HVA 550 mk2 riktigt kompetenta sågar som med en 15” -18” skärutrustning räcker riktigt långt. Ska du kapa mycket så köp 550 som är något starkare än 261 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Rotvältaren  
#754454 Echo har också ett brett utbud av sågar. Själv äger jag två...

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754462
anersimyra skrev:Forat ska lite senare i vår få se när jag provar att såga stolpar under vattnet med batterisågen..💦💦💦💦😃 sötvatten är som bekant inte ledande och knappsatsen torde klara ett djup på runt två meter i åtminstone en kvart.. 😀

Jag hade nog tänkt ett varv tiĺl.

Vad menar du med inte ledande?

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754463
MatsLe skrev:Summa summarum så verkar expertisen vara delad till batterisågar - jag får gå till säljaren och få be att prova helt enkelt (när de fått in såg..).

Oavsett vilken liten såg det blir (batteri eller bensin) så kommer jag behöva en större såg, dels för att ta omkullblåsta stora träd (ofta bok 50 - 80 cm) dels när det är grovt på vedbacken (50+ cm).
Den sågen kommer inte att gå jätteofta men de gånger det blåst en stor bok över vägen så vill jag kunna lösa det själv utan att behöva hoppas att grannen är hemma och har tid och hjälpa mig.

Vad ska man ha då? 50 kubik, 60 kubik? Modell?

Stora träd, långa svärd o mycket kap går bättre och billigare ju stätte såg man har.
Jag hade nog sneglat på 70cc nånting.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754465
th skrev:
Mange skrev:Alla Jonsereds fabrikers sågar hette Raket fram till att elux köpte motorsågs märket Jonsered.

Stämmer det verkligen? 451:an var ju en ren Jonseredssåg som såldes innan de blev uppköpta och den kallades aldrig Raket vad jag kommer ihåg.

Nä, du nog rätt. De senare marnadsfördes nog utan Raket.
50, 51, 52, 521 har Raket på dekalen.
45, 451, 452 hade inte Raket på dekalen.
Ska kolla nogare.
410, 510, 910 var de sista de gjorde utan elux inblandning och de hette inte Raket.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754466
Prästtorpar'n skrev:th har rätt.
"Jonsered" som namn på sågarna fanns långt innan Electrolux köpte upp de tre svenska motorsågstillverkarna.
Vilket år varumärket övergick från "Raket" till "Jonsered" kan jag dock inte säga.

Jonsered 920 blev det efter elux.
Jonsereds 910 var det innan.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754471
Mange skrev:
anersimyra skrev:Forat ska lite senare i vår få se när jag provar att såga stolpar under vattnet med batterisågen..💦💦💦💦😃 sötvatten är som bekant inte ledande och knappsatsen torde klara ett djup på runt två meter i åtminstone en kvart.. 😀

Jag hade nog tänkt ett varv tiĺl.

Vad menar du med inte ledande?

Sötvatten är till skillnad mot saltvatten inte elektriskt ledande. Dränker du en undervattenskamera, eller dito blixt i sötvatten så går den lätt att rädda men dränker du samma utrustning på västkusten så är det bara att slänga ”liket”…😵‍💫 🙂

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#754475 Jo, två sågar får det bli - en liten och en stor. Den tredje sågen (för vedbacken) har jag redan - en sladdsåg med 18" svärd.
Grannen kör fram omkullblåsta träd med lastmaskin. Han vill bli av med dem och jag vill ha ved - alla nöjda 😀
Men - de är grova - det är med nöd och näppe jag klarar det med 18", men jag gör kanske något fel?
Känns som att ett 20" eller mer hade varit bra, om inte annat så hade de gjort det lättare, slippa rulla runt stockarna för att såga från alla håll.
Jag frestar elsågen (sladd) rätt bra som det är nu och med större svärd hade det nog inte gått.
Så jag vill ha en såg som lämpar sig för det övergrova i vedtraven - och som åker med i skogen när det är grovt.

Är HVA550 lämplig om jag vill ha 20" svärd eller mer? Eller är det 562 eller något motsvarande från Stihl som gäller?
Vill egentligen inte lägga så mycket pengar på den stora sågen då den inte kommer gå så många timmar...

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754477 Som sagt hade jag nog satsat på 70cc+
Ska man ändå upp i dem summorna så.
En vettig begagnad kanske är nåt att klura på?

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

jannee  
#754480 Köp du en 550, visst klarar den av ett 20 tums svärd, det viktigaste är att du kan fila kedjan rätt.
Har du också ett 13 tums svärd lär det bli den sågen du nyttjar mest.
Kör själv med 18 tum på en 2051, problemet är att det tar en evighet att fila, använder den sågen endast när nöden kräver.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754491
anersimyra skrev:Sötvatten är till skillnad mot saltvatten inte elektriskt ledande. Dränker du en undervattenskamera, eller dito blixt i sötvatten så går den lätt att rädda men dränker du samma utrustning på västkusten så är det bara att slänga ”liket”…😵‍💫 🙂

Faktiskt inte. Vi som bor här har lärt oss att skölja prylar som hamnat i havet i kranvatten. Då är det faktiskt en ganska god chans att de fungerar efteråt.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

axwell  
#754496
MatsLe skrev:Den tredje sågen (för vedbacken) har jag redan - en sladdsåg med 18" svärd.
Grannen kör fram omkullblåsta träd med lastmaskin. Han vill bli av med dem och jag vill ha ved - alla nöjda 😀
Men - de är grova - det är med nöd och näppe jag klarar det med 18", men jag gör kanske något fel


Under årtionden har jag utan några speciella problem kapat ved med 18" svärd på Stihls mse220, dvs en nätansluten.
Visst är det rationellt att kunna göra alla kap med horisontellt svärd men andelen som är grövre än 45 cm får mig inte att byta till längre svärd.
Det är så pass enkelt att förkapa den sida som du har på "andra sidan".

Ungefär samma metod som vid förberedelse när rotvältan ska kapas loss från den liggande stammen.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

jannee  
#754498 Gå in på Manuell slutavverkning och se på Fredrik 320 s vältor, där kan du se vilken såg du bör satsa på. :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).