Motorsåg och handhållet

Köp råd för första såg.

116 inlägg 24423 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754410
Alex Strömberg skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:I grov röjning och i klen gallring med litet kvistningsbehov väljer jag batterisågen alla dagar i veckan, och varför har vi ju beskrivit i en mängd inlägg och behöver inte upprepas.. 😀


Problemet är väl möjligtvis att de trådar, där dessa inlägg återfinns, tenderar till att låsas rätt fort. 😉
/Niklas

Jo för de är 98% gubbar här som vill fortsätta köra sin trötta och sletna 242a...

Tja, själv har jag pensionerat min 242 XPG till förmån för just 540i XP.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

tallen100  
#754411 Många vill ha sågar som dom vet fungerar, en fylld bränsledunk kommer man långt med.
Så enkelt är det 🤓

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754412
tallen100 skrev:Många vill ha sågar som dom vet fungerar, en fylld bränsledunk kommer man långt med.
Så enkelt är det 🤓

Det gör man också och då särskilt med en 44:a i bra skick som går överaskande snålt..💦💦💦🙂

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754414
tallen100 skrev:Många vill ha sågar som dom vet fungerar, en fylld bränsledunk kommer man långt med.
Så enkelt är det 🤓

Tja, har man väl testad en bra batterisåg, så vill man ogärna gå tillbaks till bensinare. Svårare än så är det inte. 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754418 Forat ska lite senare i vår få se när jag provar att såga stolpar under vattnet med batterisågen..💦💦💦💦😃 sötvatten är som bekant inte ledande och knappsatsen torde klara ett djup på runt två meter i åtminstone en kvart.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Williamm  
#754419
Niking skrev:
tallen100 skrev:Många vill ha sågar som dom vet fungerar, en fylld bränsledunk kommer man långt med.
Så enkelt är det 🤓

Tja, har man väl testad en bra batterisåg, så vill man ogärna gå tillbaks till bensinare. Svårare än så är det inte. 😉
/Niklas

Jag har testat 540ixp, men jag föredrar en bra 242, eller ms200 som är lättare.
Oftast blir det dock 346ne.

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

tallen100  
#754421
Niking skrev:
tallen100 skrev:Många vill ha sågar som dom vet fungerar, en fylld bränsledunk kommer man långt med.
Så enkelt är det 🤓

Tja, har man väl testad en bra batterisåg, så vill man ogärna gå tillbaks till bensinare. Svårare än så är det inte. 😉
/Niklas

Verkar ju vara lite olika med det 🤔

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754422
anersimyra skrev:Forat ska lite senare i vår få se när jag provar att såga stolpar under vattnet med batterisågen..💦💦💦💦😃 sötvatten är som bekant inte ledande och knappsatsen torde klara ett djup på runt två meter i åtminstone en kvart.. 😀

Är det tareskogen som ska gallras? 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754423
Williamm skrev:
Niking skrev:
tallen100 skrev:Många vill ha sågar som dom vet fungerar, en fylld bränsledunk kommer man långt med.
Så enkelt är det 🤓

Tja, har man väl testad en bra batterisåg, så vill man ogärna gå tillbaks till bensinare. Svårare än så är det inte. 😉
/Niklas

Jag har testat 540ixp, men jag föredrar en bra 242, eller ms200 som är lättare.
Oftast blir det dock 346ne.


Jag har både 242 och 346 NE, men inte rört dem sedan jag skaffat min 540i XP. Problemet med främst 242:an är att innan jag har hunnit starta den efter 15-20 ryck så hinner jag som regel kapa ner trädet med 540i XP. Dessutom tjuvstannar 242:an alltför ofta.

Men visst, när de väl går som de ska, så är både 242:an och 346 NE bra sågar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

tallen100  
#754424 Tar typ 5 sekunder att kallstarta en 242 med 5-6 ryck, så du skulle antingen ha bytt tändstift eller ätit lite havregrynsgröt och fått lite ork i armen 💪 😉

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754425
tallen100 skrev:Tar typ 5 sekunder att kallstarta en 242 med 5-6 ryck, så du skulle antingen ha bytt tändstift eller ätit lite havregrynsgröt och fått lite ork i armen 💪 😉

Tar ca 0,5 sekunder att starta en 540i XP med ett knapptryck...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köp råd för första såg.

tallen100  
#754426
Niking skrev:
tallen100 skrev:Tar typ 5 sekunder att kallstarta en 242 med 5-6 ryck, så du skulle antingen ha bytt tändstift eller ätit lite havregrynsgröt och fått lite ork i armen 💪 😉

Tar ca 0,5 sekunder att starta en 540i XP med ett knapptryck...
/Niklas

Dom sekunderna är inget jag skulle hänga upp mej på,
Ingen stress.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754427 Nej, jag blir inte stressad av att köra en driftssäker batterisåg, men däremot av en opålitlig bensinare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 01 apr 2022, 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754431
Mange skrev:Alla Jonsereds fabrikers sågar hette Raket fram till att elux köpte motorsågs märket Jonsered.

Stämmer det verkligen? 451:an var ju en ren Jonseredssåg som såldes innan de blev uppköpta och den kallades aldrig Raket vad jag kommer ihåg.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Prästtorpar'n  
#754432 th har rätt.
"Jonsered" som namn på sågarna fanns långt innan Electrolux köpte upp de tre svenska motorsågstillverkarna.
Vilket år varumärket övergick från "Raket" till "Jonsered" kan jag dock inte säga.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).