Motorsåg och handhållet

Köp råd för första såg.

116 inlägg 24316 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754384
MatsLe skrev:Ser om jag kan får en bild på sågen...
Detta är en Jonsereds Raket 521.
Alla Jonsereds fabrikers sågar hette Raket fram till att elux köpte motorsågs märket Jonsered.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754386 Jag har svårt att se första siffran i nummret?
Kan du torka av det o knäppa en bild till?

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754387
Tosca skrev:Sen handlar det här med drivmedelstyp delvis om hur man vill betala, batterisåg kostar mer att köpa, men man behöver inte köpa så många dunkar bensin innan det går jämnt upp.


Rättelse: Själva batterisågen (tool only) är knappast dyrare än en motsvarande bensinare. Däremot kostar batterier och snabbladdare en del i inköp.

Behöver du sedan fler batteriverktyg, så kan dessa sedan köpas tool only (samma märke) och då vanligtvis till ett lägre pris än motsvarande bensinare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 31 mar 2022, 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754389 Vad du än gör så köp INTE en HVA 435 vilken torde vara den sämsta såg som HVA någonsin producerat. Batterisågen 540i är visserligen en mycket bra såg som blir ännu bättre om man byter drivhjul till 3/8 så att man kan köra med t.e.x Oregons 91 VXL kedja och då utan problem kapa ved upp till ca 30 cm. Men själv skulle jag nog satsa på en ny elsåg med sladd till vedbacken. En stihl 241 (som jag själv inte föredrar vid huggning) är en lätt och rejält stark såg som lätt drar runt en 14” skärutrustning i fullt ingrepp i hårt löv..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#754390 anersimyra: Sladdsåg till vedbacken har jag, det är något mer mobilt som behövs 😀 Förstått att du är nöjd med 540i - är det något som krånglat? är batterisågarna driftsäkra?

Ok, då går HVA 435 bort. Stihl 241 - den kanske de hade inne så jag kan klämma på den.

Mange: På vad sätt är användare av batterisågar missnöjda, är kvaliten dålig? drifttid? styrka? pris kan jag förstå - batterierna är dyra, men visst på sikt kanske man kan få igen en del i lägre sopparäkning.

Ska försöka bifoga en inzoomad bild (sågen är 20 mil bort...)

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

MatsLe  
#754392 För de som håller på med gamla sågar: Kan det gå att få liv i den gamle Raketen - av nostalgiska skäl. Finns det reservdelar om något är kass (förutom 5-tums-spiken som draghandtag... den är nog original).

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754395
MatsLe skrev:Mange: På vad sätt är användare av batterisågar missnöjda, är kvaliten dålig? drifttid? styrka? pris kan jag förstå - batterierna är dyra, men visst på sikt kanske man kan få igen en del i lägre sopparäkning.

Ska försöka bifoga en inzoomad bild (sågen är 20 mil bort...)

Nu så. La till den i listan och länkade hit till bilderna.

De flesta som inte är nöjda jag pratat med har nog lite för höga förväntningar eftersom det kostar en hel del om det ska köras några timmar i stöten lite då och då. De vill nog ha mer för pengarna som jag fattar det.
Är det billigt, dvs man får mycket för pengarna är folk i allmänhet förstående och tolleranta.
Köper de nåt lite för dyrt blir det lättare morrigt och missnöjt. Slänger man upp 8 tusenlapoar istället för 3,5 så sätter det lite spår.
Att de går itu och batterier får bytas är nog de flesta införstådda med. Det är ingen storsåg, det fattar de oxå. Men för att de ska vara nöjda och tycka det är prisvärt får det nog halveras eller bli dubbelt så bra. Vilket är rätt kört då den är köpt och levererar så gott det går.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754396 Mange! Vad är det egentligen för batterisågar som dina klagande kunder de facto köper? Makita? Biltema? Jula? Rusta?

Du kan ju inte dra alla batterisågar över samma kam.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754399
MatsLe skrev:anersimyra: Sladdsåg till vedbacken har jag, det är något mer mobilt som behövs 😀 Förstått att du är nöjd med 540i - är det något som krånglat? är batterisågarna driftsäkra?

Ok, då går HVA 435 bort. Stihl 241 - den kanske de hade inne så jag kan klämma på den.

Mange: På vad sätt är användare av batterisågar missnöjda, är kvaliten dålig? drifttid? styrka? pris kan jag förstå - batterierna är dyra, men visst på sikt kanske man kan få igen en del i lägre sopparäkning.

Ska försöka bifoga en inzoomad bild (sågen är 20 mil bort...)
. Jag själv och mina tiotalet kamrater som kör Husqvarnas batterisåg 540i är mycket nöjda och varken jag själv eller någon av dem har haft några driftproblem trots åretruntanvändning oavsett väderlek. Det enda vi är kritiska till är den nya 325 kedjan med 1,1 mm drivlänkar som förvisso skär riktigt bra men i vissa lägen så upphör den helt enkelt att skära. Det är visserligen lätt åtgärdat vilket jag beskrev i mitt förra inlägg..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754403 Jag har också en 540i, som jag är mycket nöjd med. Dock med originalkedjan (SP21G) och 14" originalsvärd, vilket funkar bra för mig.

Dock känns den klumpig jämfört med 536 LiXP (=535i XP). Men å andra sidan är 540i XP ca 30% starkare, vilket behövs då och då....

536:an (med den nya SP21G-kedjan) fungerar bra upp till 25-30 cm i rotskäret. Helt idealiskt såg för röjgallring och normal förstagallring, om du frågar mig.

I andragallring får dock 540i XP ta över.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 31 mar 2022, 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

anersimyra  
#754404
Niking skrev:Jag har också en 540i, som jag är mycket nöjd med. Dock med originalkedjan (SP21G) och 14" originalsvärd, vilket funkar bra för mig.

Dock känns den klumpig jämfört med 536 LiXP (=535i XP). Men å andra sidan är 540i XP ca 30% starkare, vilket behövs då och då....

536:an (med den nya SP21G-kedjan) fungerar bra upp till 25-30 cm I rotskäret. Helt idealiskt såg för röjgallring och normal förstagallring.

I andragallring får dock 540i XP ta över.
/Niklas

I grov röjning och i klen gallring med litet kvistningsbehov väljer jag batterisågen alla dagar i veckan, och varför har vi ju beskrivit i en mängd inlägg och behöver inte upprepa..😀
Senast redigerad av anersimyra tor 31 mar 2022, 22:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754406
anersimyra skrev:
Niking skrev:Jag har också en 540i, som jag är mycket nöjd med. Dock med originalkedjan (SP21G) och 14" originalsvärd, vilket funkar bra för mig.

Dock känns den klumpig jämfört med 536 LiXP (=535i XP). Men å andra sidan är 540i XP ca 30% starkare, vilket behövs då och då....

536:an (med den nya SP21G-kedjan) fungerar bra upp till 25-30 cm I rotskäret. Helt idealiskt såg för röjgallring och normal förstagallring.

I andragallring får dock 540i XP ta över.
/Niklas

I grov röjning och i klen gallring med litet kvistningsbehov väljer jag batterisågen alla dagar i veckan, och varför har vi ju beskrivit i en mängd inlägg och behöver inte upprepas.. 😀


Problemet är väl möjligtvis att de trådar, där dessa inlägg återfinns, tenderar till att låsas rätt fort. 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754407
Niking skrev:Mange! Vad är det egentligen för batterisågar som dina klagande kunder de facto köper? Makita? Biltema? Jula? Rusta?

Du kan ju inte dra alla batterisågar över samma kam.
/Niklas

Jag drar inga slutsatser.
Tyvärr är det blandad kompott med övervägande orange färg.
Där är faktiskt en nöjd snickare som kör runt med en blå i bilen han nog inte använt än men nöjd är han. Har frågat han många gånger om han kört men väntar på uttalandet.

Och nej, jag har ite sålt en enda och kommer inte göra det.

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Alex Strömberg  
#754408
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Jag har också en 540i, som jag är mycket nöjd med. Dock med originalkedjan (SP21G) och 14" originalsvärd, vilket funkar bra för mig.

Dock känns den klumpig jämfört med 536 LiXP (=535i XP). Men å andra sidan är 540i XP ca 30% starkare, vilket behövs då och då....

536:an (med den nya SP21G-kedjan) fungerar bra upp till 25-30 cm I rotskäret. Helt idealiskt såg för röjgallring och normal förstagallring.

I andragallring får dock 540i XP ta över.
/Niklas

I grov röjning och i klen gallring med litet kvistningsbehov väljer jag batterisågen alla dagar i veckan, och varför har vi ju beskrivit i en mängd inlägg och behöver inte upprepas.. 😀


Problemet är väl möjligtvis att de trådar, där dessa inlägg återfinns, tenderar till att låsas rätt fort. 😉
/Niklas

Jo för de är 98% gubbar här som vill fortsätta köra sin trötta och sletna 242a...

Användarvisningsbild

Re: Köp råd för första såg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754409 Inte lika lättlurade som ungtupparna då.
När det lockas med en näve spån, går de o drar en fet fin mask istället för att slåss om spånen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).