SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

34 inlägg 23697 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493219 Det är inte varje dag som Huggarn gör inlägg här nu för tiden, men tänkte att jag skulle göra ett undantag nu med tanke på dessa nya 70cc sågar! kaptider hit å dit är ju helt ointressant om man inte använder lika svärd o kedja, eller hur?det går ju med en simpel adapter att sätta ett stihlsvärd på husqvarnan,då den har stora infästningen! vikten däremot är riktigt viktig, och det bådar ju ordentligt bra för 462an,sen får vi se om dom lyckas få det att hålla! husqvarnan får ju nästan ses som ett fiasko i sammanhanget! :surp: En del medlemmar har yttrat att man kan ju lika gärna köra stihls 462 istället för tex 560xpg, men det blir ju inte riktigt rätt, 462 är en 70cc såg med all vad det betyder, framförallt storleken på sågkroppen kommer man inte ifrån, sågen ska ju trots allt hanteras också,framförallt vid kvistning! har inte sett några sådana disskutioner här än?? kanske jag har missat det? hare gött :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

anersimyra  
#493281 Som sagt..” kubiksjukan ” sprider sig i landet.. :-o

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

johan eriksson  
#493292 Därför är det bättre med många sågar :D så man kan välja rätt såg för rätt arbete, mellan 35-95cc bör man ha, med ca 10cc intervall :-BD

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Hema  
#493304
johan eriksson skrev:Därför är det bättre med många sågar :D så man kan välja rätt såg för rätt arbete, mellan 35-95cc bör man ha, med ca 10cc intervall :-BD

Glöm inte reservsågen för respektive också. ;)

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493308
Hema skrev:
johan eriksson skrev:Därför är det bättre med många sågar :D så man kan välja rätt såg för rätt arbete, mellan 35-95cc bör man ha, med ca 10cc intervall :-BD

Glöm inte reservsågen för respektive också. ;)

Samt ett par batterisågar också. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

anersimyra  
#493316
johan eriksson skrev:Därför är det bättre med många sågar :D så man kan välja rätt såg för rätt arbete, mellan 35-95cc bör man ha, med ca 10cc intervall :-BD
Exakt!! I min arsenal ingår: 1 st HVA 338 XP, 1 st Dolmar 4605, 1 st HVA 346, 2 st HVA 550, 1 st HVA 162 SG, 1 st Dolmar 7910 och 1st HVA 394.. :ymparty: :-bd och några röjsågar, förstås.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Carlfritidshuggare  
#493319 Exakt!! I min arsenal ingår: 1 st HVA 338 XP, 1 st Dolmar 4605, 1 st HVA 346, 2 st HVA 550, 1 st HVA 162 SG, 1 st Dolmar 7910 och 1st HVA 394.. :ymparty: :-bd och några röjsågar, förstås.. :-bd[/quote]

Den arsenalen vittnar om dålig Stihl;).

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

anersimyra  
#493342
Carlfritidshuggare skrev:Exakt!! I min arsenal ingår: 1 st HVA 338 XP, 1 st Dolmar 4605, 1 st HVA 346, 2 st HVA 550, 1 st HVA 162 SG, 1 st Dolmar 7910 och 1st HVA 394.. :ymparty: :-bd och några röjsågar, förstås.. :-bd


Den arsenalen vittnar om dålig Stihl;).[/quote] Nära skjuter ingen hare, en av röjsågarna är en Stihl.... :grin:

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497256
Huggarn skrev:Det är inte varje dag som Huggarn gör inlägg här nu för tiden, men tänkte att jag skulle göra ett undantag nu med tanke på dessa nya 70cc sågar! kaptider hit å dit är ju helt ointressant om man inte använder lika svärd o kedja, eller hur?det går ju med en simpel adapter att sätta ett stihlsvärd på husqvarnan,då den har stora infästningen! vikten däremot är riktigt viktig, och det bådar ju ordentligt bra för 462an,sen får vi se om dom lyckas få det att hålla! husqvarnan får ju nästan ses som ett fiasko i sammanhanget! :surp: En del medlemmar har yttrat att man kan ju lika gärna köra stihls 462 istället för tex 560xpg, men det blir ju inte riktigt rätt, 462 är en 70cc såg med all vad det betyder, framförallt storleken på sågkroppen kommer man inte ifrån, sågen ska ju trots allt hanteras också,framförallt vid kvistning! har inte sett några sådana disskutioner här än?? kanske jag har missat det? hare gött :-bd


Saknar deg Huggarn, var meir liv her når du var aktiv men du har vel andre ting som må gjerast. Godt poeng med 560 vis 462 det er ikkje berre vekt som er avgjerande. Pris på sag, samt ikkje minst på sverd og kjeder som må skiftast til stadighet, iverfall kjeder spelar og inn. Hadde iverfall vektlagt da skulle eg betalt sagene pluss sverd og kjeder sjølv. Drivstofforbruk er og viktig, synest ikkje 560 er så tyst, som da heite på Norsk.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497323
Huggarn skrev:Det är inte varje dag som Huggarn gör inlägg här nu för tiden, men tänkte att jag skulle göra ett undantag nu med tanke på dessa nya 70cc sågar! kaptider hit å dit är ju helt ointressant om man inte använder lika svärd o kedja, eller hur?det går ju med en simpel adapter att sätta ett stihlsvärd på husqvarnan,då den har stora infästningen! vikten däremot är riktigt viktig, och det bådar ju ordentligt bra för 462an,sen får vi se om dom lyckas få det att hålla! husqvarnan får ju nästan ses som ett fiasko i sammanhanget! :surp: En del medlemmar har yttrat att man kan ju lika gärna köra stihls 462 istället för tex 560xpg, men det blir ju inte riktigt rätt, 462 är en 70cc såg med all vad det betyder, framförallt storleken på sågkroppen kommer man inte ifrån, sågen ska ju trots allt hanteras också,framförallt vid kvistning! har inte sett några sådana disskutioner här än?? kanske jag har missat det? hare gött :-bd

Storlek och hantering är viktigt.
En annan sak som inte tagits upp mycket är vad sågen är bäst lämpad för. Det är rätt stor skillnad på sågens prestation i de olika arbetsmomenten. Svårt att få till det så de blir bäst på allt utan kompromisser.
Det hänger mycket på hur de används.

Svårt o tänka mig en 70cc allround såg är mer nyttig än en 60cc.

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Doc's Wood  
#499363 Kan meddela att jag nu hunnit sköljt igenom dryga 10L Aspen i min nya 462:a. Kan närmast beskriva sågen som en fabrikstrimmad Honda cr250 och för er som inte hänger med i liknelsen kan jag uttrycka mig så här-den går nått så inihelv... bra, välbalanserad, smal och smäcker som en ungmö [emoji2] En mycket trevlig bekantskap som jag ser fram emot ska tjäna mig lika väl som mina övriga Stihl sågar gjort genom åren.
//Doc

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Ambecker  
#500047 En bra jämförelse håller med! 😀

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818974 Ser det står litt her om korleis få sverd med stort Husqvarna feste på stihl sag med 3003 innfesting. Eg tok eit Husqvarna sverd samt ei god flatfil frå bacho. Satte sverdet i skrustikka og gjekk laus på det med flatfila, etter èin halv time eller så passa sverdet på saga. Oljeholet passar og.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

svampbob  
#818980 Aj då jag kom just ihåg att jag glömde att låsa in min 462 när jag för en stund sedan åkte ifrån skogen. Det är nog inga sågtjuvar ute denna tiden på året så den får stå kvar tills imorgon kväll.

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818997 Bruke du stihl si 3/8 kjeda? Og er du fornøgd med ho?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).