Sida 4 av 4

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Postat: fre 08 jun 2018, 17:19
av ralleville
Ett sista ryck i maskinen idag,dvs. den togs isär.I bränsletanken är där en märklig grej.Två filterremsor ligger ner i bränslet och fungerar kanske som en veke.
Och vevaxeln verkar ok och skåran där kilen skall ligga är uppe på vevslängen.Axeln sitter fast, den har nog inte snurrat.
Men kullagren gick att ta loss bara genom att lite försiktigt peta på dem, passningen är superlätt glidpassning.
Och hur man än söker så syns inte det minsta spår av förbränning eller sot, så nog måste denna motorn ha monterats som måndagsexemplar.
Bränsleslangarnas kvalitet är inget att hurra över heller, höll inte tätt vid förgasaren.
men nu har jag i alla fall en ny Walbro förgasare och ett nytt litet svärd som lön för mödan.
Några foton om ni vill se på delarna, som ser nya ut .
Kollat på internet att skåran är på fel plats, den som jag tillverkade.

Slut nu med detta, tack skall ni ha för råden.

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Postat: fre 08 jun 2018, 19:01
av totte
På femto - sextio-talet var det där med en kraftig filtveke i tanken inte ovanligt, Homelite t ex hade det i många modeller. Att det finns i nyare konsumentsågar hade jag ingen aning om.

Hursomhelst, oavsett vad jag tycker om sågen, så är det kul att läsa och se om nån som vill lägga ner lite tid och engagemang för att få grejor att gå. Den inställningen saknas mycket i våra slit och släng-tider, när man köper billiga maskiner och går och får nya på garantin i evighet amen, istället för att skaffa nåt som håller och som går att reparera.

Heders Ralleville!

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Postat: tis 12 jun 2018, 21:30
av Jocke91
Ta bort kilen som fixerar svänghjulet på vevaxeln och ställ in svänghjulet så att du växlar poler ca 3 mm innan övre dödläge. Skruva sedan fast det utan kilen och testa.

Re: Stiga SPR 255 motorsåg utan gnista

Postat: ons 13 jun 2018, 13:46
av ralleville
Nu går inte detta mera för plastdelarna är på avstjälpningsplatsen.
Plockat bort allt som kanske duger till att titta på men själva motorn är omöjlig att renovera mera.Tack Jocke för ditt råd ändå.