Motorsåg och handhållet

Atop racing cut

8 inlägg 4516 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Atop racing cut

swe#kipp  
#1870 Nu finns sidan för Atop racing cut uppe för den vill läsa om den ,,,

www.atop.se


/Kristoffer



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut

Skogshuggarn  
#1872
swe#kipp skrev:Nu finns sidan för Atop racing cut uppe för den vill läsa om den ,,,

www.atop.se


/Kristoffer



Tror banne mig att jag ska köpa en färdigslipad "Racingkedja".
Borde inte vara några probs att malla profilen och få samma resultat med maskinslipen.

😈

Avatar Fallback
peter399  
#11306 Skogshuggarn: Lyckades du få till det på slipen? Har fått låna en polares atop mall för 0,325 men skulle vilja testa 3/8. Hittar ingen sån på deras hemsida.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11307 Nej, 3/8 mallen kan vara lite svår att få tag på !!
men vänta ett tag istället Göran håller på med en ny mall som är av samma typ men som är för "riktig" square filning !!
Jag har provat 3/8 mallen och det går fort att såga, men den mallen jag hade hemma är nu mera prototypen för den nya square mallen.
och en sån skall jag ha när den kommer var så säker :D

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11308 Är det den mallen han utvecklar åt stihl? Läste att de hade en sådan mall på G.
Använder du din A-top löpande och hur håller den skärpan?
Äter den filar? Tycker den verkar besvärlig att bättra på ett drag eller två i skogen?

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#11310 Ja det är den mallen han utvecklar åt Stihl och Vallorbe.
Jag använder min Atop löpande och den håller skärpan väldigt bra men tar mer stryk än rundfilat om man sågar i spik, taggtråd och annat skräp !
för att hålla skärpan i skogen gör du som vanligt, ett par drag med filen bara !
jag burkar oavsett filning rund/atop ha ett par kedjor med mig ut i skogen, så jag kan byta om en blir för illa skadad.
jag har i rent trä sågat med samma kedja två dagar som längst med atop filning !
Om man har mycket smått som skall rensas runt träden man skall fälla så kan det vara bättre med en rundfilad kedja då den inte är lika aggresiv i matningen som en atop filad kedja vilken bara "äter" det den får framför sig.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#11325
peter399 skrev:Skogshuggarn: Lyckades du få till det på slipen? Har fått låna en polares atop mall för 0,325 men skulle vilja testa 3/8. Hittar ingen sån på deras hemsida.


Det är absolut inga problem att få till "Atop" profilen i slipmaskinen.
Faktum är, att maskinslipningen i sina grunder faktiskt liknar Atop mera om man jämför med vanlig rundfilning, men jag körde ändå med 3 skivor för att få det så likt som möjligt.
Kedjan har jag däremot inte hunnit med att prova
Det är en 13" x 0.325 x 1.5 som jag har en 30-40 kedjor av, men fn sitter det 1.3 Pixel på hela Husqvarnaparken utom 372án.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11334 Blir det inte dyrt med filar? De slits väl hårdare och kostar tre ggr så mycket.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).