Motorsåg och handhållet

Fråga om inställning av röjsågens varvtal...

13 inlägg 7565 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga om inställning av röjsågens varvtal...

asseasse  
#32899 Fick sådana fina svar på en fråga om ett motorsågsproblem på denna sida så jag prövar med en annan undran jag har kring en röjsåg.

Köpte en Stihl 550 KS (? - osäker på bokstäverna men det finns bara en modell av den sågen tror jag) begagnad men i bra skick från en återförsäljare. De servade och gjorde inställningar innan de skickade sågen. Sågen går skitbra men accelerar ganska långsamt från tomgång och är väldigt svag på låga varv. Då man bara mejar på i sly och buskar fungerar det alldeles utmärkt men då man ska klippa lite större träd med större urskiljning släpper man ju av på gasen lite mer och då känns det dumt att det tar en extrasekund att varva upp.

Frågan är om det finns någon vits med att sågen är inställd på detta vis (dålig acceleration från tomgång, mycket svag vid låga varv) eller om jag bör ställa om den. Dvs ger denna inställning någon annan viktig fördel?

En annan sak jag undrar är om det finns något sätt att undvika allt gräs som fastnar mellan röjklingan och dess skydd när man röjer i terräng där det även finns gott om gräs? Just den svaga accelerationen från tomgång och att den är svag på låga varv gör att gräset ställer till problem så fort man stannar upp.

Vänliga hälsningar!

/andreas.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
totte  
#32901 En röjsåg är inte stark på låga varv. Känner inte sjäv till den här Stihlen, kanske nån annan vet mer om hur den skall vara. Har du kört nån annan röjare så du kan jämföra? Om den nu är svag, även för att vara röjsåg så låter det som du får för lite bränsle på lågfarten, prova att skruva ut lågfartsskruven en smula.

Avatar Fallback
asseasse  
#32902 Jo den är ju betydligt svagare och har sämre acceleration än den äldre och mindre jonseredröjsågen vi redan hade. På höga varv är den däremot helt fantastisk! Ville bara vara säker på att jag kan justera på lågvarvsmunstycket utan att förstöra någon annan egenskap. Eftersom den kommer direkt från service tänkte jag att det kanske fanns en vits med inställningen men jag kan ju alltid slå dem en signal och fråga direkt också - fast vid närmare eftertanke så kanske jag väntar tills jag köper nytt motorsågsbränsle... Det jag hade nu är det sista jag hade kvar sedan i vintras så det kanske kan ha en viss betydelse också.

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32912 Bränsle o justeringar är inget lätt.

Olika blandningar/bränsle vill ofta ha olika inställningar.

Jag tycker nog du ska prova med nytt bränsle. Går den då illa så åk tebax o be dem ställa den lite bättre o förklara lite mer.
De kan visa o förklara lättare o bättre än vi här på forum.

Funkar inte det så säg till så får du nog förklaring här av någon..

Användarvisningsbild
totte  
#32914 Visst har Mange rätt jag missade det där att du körde på gammalt bränsle. Sen tycker jag tycker att det är enkelt att prova att ge lite mer bränsle på L-skruven om den fortfarande är svag. Se till att kolla först exakt i vilket läge skruven står så är det lätt att återställa om det inte ger önskad effekt. Att öka bränslet på lågfart litegrann kan i alla fall inte ställa till några skador, det farliga är att ge för lite, som sagts i diskussionen om motorsågen du har.

Om det sen inte hjälper så gör som Mange säger, åk tillbaks och be dom titta på det.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32932 har också samma problem med min 550, för seg acceleration men när den väl varvat upp tar man ned det mesta, 480:n tycker jag varvar upp betydligt snabbare än 550:n....

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32938 Tänk på att inte greja med saker efter service.
Det är bättre att säga till eller åka tebax o berätta att man inte är nöjd.
Det är mycket enklare för alla inblandade om man vet vad som händer när det är krångel.

Det ligger i allas intresse o få grejerna o gå riktigt.

Användarvisningsbild
masterchief  
#32949 Min 550 är också lite seg i uppaxet.
480n och husqvarnorna, 345or är rappare.
har en husqvarna 65a med och den delar samma syndrom som 550n.
Tror det har lite att göra med den rörliga massan i drivaxel, vinkelväxel samt klinga som gör den lite loj i uppaxet.
Sedan ska inte en röjklinga stanna under röjning 8)
Bättre att dutta och ge lite underhållsgas om man får ta ett par steg till nästa buske.
Syrran min röjde någon månad för ett antal år sedan. Hon feggasade hela tiden. Fick byta både cylinder och kolv på den sågen efter den månaden.
Gick troligtvis för het då den inte varvade ordenligt samt sotade igen i ljuddämparen.

Avatar Fallback
asseasse  
#32953 Tack för uppgifterna! Problemet verkar alltså höra till sågmodellan och det låter logiskt att det kanske har med vinkelväxel / drivlina att göra för enligt uppgift skall de vara extra stabila i den sågen. Du masterchief som har både en 550 och 480 är det någon stor skillnad mellan de sågarna i övrigt? Hos en lokal försäljare rekommenderade de 480 och kände inte till någon större såg. Hos en större återförsäljare rekommenderade de istället 550 till skogsröjning. Finns det någon uppgift som 480 har svårt att klara av? Tror du att det är någon skillnad i livslängd mellan dessa sågar? Är 480 exempelvis lättare / mera användarvänlig.

Jag är inte alls missnöjd med sågen - men det är alltid intressant att veta om man kunde ha gjort ett annat och eventuellt bättre köp istället för att bara köpa den största sågen... Jonsered RS/51 som vi hade förut tyckte jag var lite svag och gänglig men det kan ju ha varit för att vi aldrig filade klingorna på den tiden.

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#32958 Det som talar för 550n är att den verkar väldigt robust. Ger ett närmast outslitligt intryck.
Nackdelen är att den är märkbart tyngre, samt vibrerar lite mer.
480n är en smidig allroundröjare, dock misstänker jag att den om man bara hyggesrensar och kör grova och hårda träd så tar den stryk.
Dock verkar 480n vara mer slittålig än husqvarna 345 där man böjer riggrören efter ett tag i för grov skog.
De mindre kräver som du redan är inne på att man håller vasst och kör man med insidan av huvudet så fungerar de i grov röjning, men de tål inte lika mycket stryk som 550n.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32960 Alltid när detta beskrivs "Sågen går skitbra men accelerar ganska långsamt från tomgång och är väldigt svag på låga varv" tyder det på att sågen får för lite bränsle.

Man ska inte behöva flippa på gasen för att få upp dem i varv. Gasen ska in o sågen SKA upp i varv utan o tveka. Är de ställda så att man behöver flippa eller de tvekar finns risk för överhettning o andra bekymmer.

Så varför tjatar jag om detta nu då?

Jo... Om den är ställd korrekt o ändå uppför sig så här kan det vara luftläcka eller nåt annat vilket kan leda till dyra reperationer.
Har den varit hos en mek bör han få reda på detta o få chansen o kolla över den riktigt o se så det står rätt till.

Totte har helt rätt!!!!
Man bör prova o ge den lite mer bränsle på L, men tänk på att L o H har med varandra o göra o ibland måste den få mer på båda för att få mer.
H = Huvudmunstycke i de flesta fall o L= Lågfart/Accellerations munstycke.
Men tänk på det gamla uttrycket "flera kockar ger sämmre soppa".

:wink: :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#32961 Nu var det inte tvekan och fipplande med gasen jag menade 8)
Det jag menade var att man med fördel när man röjer praktiserar mellangassande för att hålla klingan snurrande hela tiden.
Sedan har jag då inte lyckats få Stihl 550 och husqvarna 65 etc att varva upp lika snabbt som de mindre kusinerna.
Mycket som jag tror beror på större rörlig massa som ska igång.
Jag anser mig ha rätt bra koll på hur man ställer in förgasaren.
Finns inget värre än en såg som tvekar i uppvarvet alternativt dör när man släpper gasen.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32975 kolla spelet på gas handtaget att det inte är för stort sitter ett ur tag i bakkant som man ställer med en skruvmejsel.

sen till 550 den är lite seg i uppvarvet så man får inte tappa ner den för mycket i varv när man röjer
sen när det gäller justering så har vädret en stor på verkan på en tvåtaktare är det varmt över 15+ så skall man ge sågen mindre bränsle
för att den skall acelerera fortare det är här man måste börja justera på förgasaren sen skall man kolla filtert på den ganska ofta då den blir smutsig fort det ser ut som vinterfiltret till 480 och det på verkar accet i sågen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).