Plassarn skrev:Traktorkalle skrev:Har inte engagerat mej alls i renovering av kaparna innan, men nu har vår verkstad lagt ner och oanvändbara kapar samlas på hög.
Servade ni hos Lännheden tidigare? Har hört att de håller på att starta upp i ny regi i Borlänge igen.
Hej.
Yes, det gjorde vi.
Hoppas det går bra för dom! Att ta över, eller starta en firma är nog den lätta biten.
Kunskapen och handlaget ingår ju sas inte i affären...
Det har hänt lite på kapfronten iallafall.
Började med att renovera en kap med ny kolv, den gamla hade nypt lite och ringarna var alldeles mjuka.
Putsade kanaler från skägg och matchade utblåset med ljuddämparen. Den fick några extra hål, både innuti och ut.
Brotchade upp högvarvsmunstycket lite på känn också.
Det blev faktiskt en ganska rejäl skillnad i ork jämfört med original.
Bara häromdan så lånade jag ut den till en som har Hva 1260 i vanliga fall. Han gjorde sina kap och kom sen och undrade vad jag hade för kap som "går så in i h*****e?
Kul!
Verkar också som vi hittat inte bara ett utan två fel på dom nyaste Railtech-kaparna.
Dels så verkar det som att det är ngt fel på ringarna, dom slits jättefort och är dålig spänst i.
Men orsaken till att dom orkar så dåligt även som nya är att fransmännen monterat fel remskiva så att periferihastigheten blir högre, men orken sämre.
Har inte fått någon ny remskiva själv än, men enligt dom som bytt är det det som är felet!
Blir spännande att prova på min, kanske inte blir någon förbättring eftersom den orkar det högre varvtalet på skivan.
Vi har tydligen nästan bara kört med OKQ8s tvåtakts akrylat tidigare. Ska försöka köra aspen istället, har hört från några håll om problem med nypningar och dålig smörjning. Vet inte vad jag ska tro om det men ska köra aspen nu och se om det blir ngn skillnad på slitage.
Mvh
Johan
Och några till...