Motorsåg och handhållet

Modda 3122 motorkap

19 inlägg 7245 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Traktorkalle  
#481129
Plassarn skrev:
Traktorkalle skrev:Har inte engagerat mej alls i renovering av kaparna innan, men nu har vår verkstad lagt ner och oanvändbara kapar samlas på hög.


Servade ni hos Lännheden tidigare? Har hört att de håller på att starta upp i ny regi i Borlänge igen.


Hej.
Yes, det gjorde vi.
Hoppas det går bra för dom! Att ta över, eller starta en firma är nog den lätta biten.
Kunskapen och handlaget ingår ju sas inte i affären...

Det har hänt lite på kapfronten iallafall.
Började med att renovera en kap med ny kolv, den gamla hade nypt lite och ringarna var alldeles mjuka.
Putsade kanaler från skägg och matchade utblåset med ljuddämparen. Den fick några extra hål, både innuti och ut.
Brotchade upp högvarvsmunstycket lite på känn också.
Det blev faktiskt en ganska rejäl skillnad i ork jämfört med original.
Bara häromdan så lånade jag ut den till en som har Hva 1260 i vanliga fall. Han gjorde sina kap och kom sen och undrade vad jag hade för kap som "går så in i h*****e? :-)
Kul!

Verkar också som vi hittat inte bara ett utan två fel på dom nyaste Railtech-kaparna.
Dels så verkar det som att det är ngt fel på ringarna, dom slits jättefort och är dålig spänst i.
Men orsaken till att dom orkar så dåligt även som nya är att fransmännen monterat fel remskiva så att periferihastigheten blir högre, men orken sämre.
Har inte fått någon ny remskiva själv än, men enligt dom som bytt är det det som är felet!
Blir spännande att prova på min, kanske inte blir någon förbättring eftersom den orkar det högre varvtalet på skivan.

Vi har tydligen nästan bara kört med OKQ8s tvåtakts akrylat tidigare. Ska försöka köra aspen istället, har hört från några håll om problem med nypningar och dålig smörjning. Vet inte vad jag ska tro om det men ska köra aspen nu och se om det blir ngn skillnad på slitage.

Mvh
Johan

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Modda 3122 motorkap

Nils_Nilsson  
#481579 Jag har en "nyiköpt" Hva K1260 Rail (fast nyinköpt från
en andrahandskälla som "scoutar" (oanvända) fynd från
stora anläggningsarbeten mm så köpt till kanske 1/3-1/2
av ordinarie nypris) - den är minst sagt en aning bulkig
och man måste nog säga aningen slö med tanke på att
den har en 120cc tvåtaktsmotor.

Å andra sidan sågar den iofs av allt jag frestat den med
utan knorrande.

Den fyrtaktar rejält vilket hindrar den från nå högre varv-
tal men om jag förstått saken rätt är detta avsiktligt (det
finns ingen blandningsjustering mm) - är det så - dvs den
är avsiktligt fet ställd för att den tex inte skall skära då
man drar av på gas och varvtalet fortsätter vara högt ett
bra tag därefter pga direktkontakten med den roterande
kapskivan? (Något jag undrat om ända från inköp.)

Jag har varit och kollat lite på diverse anläggningsarbe-
ten och det har alltid varit samma där så jag förmodar
att jag måste ha kommit till rätt slutsats om detta?

Frågan är alltså

-> varför (fyr-) taktar motorkapar så väldigt mycket jäm-
fört tex motorsåg?

MVH

Avatar Fallback

Re: Modda 3122 motorkap

Traktorkalle  
#481586 Hej.
Jag tror inte den fyrtaktar, utan det är varvtalstoppet i tändspolen som gör att det låter så.
Om jag minns rätt så är den gröna tändspolen som sitter i kaparna begränsad till 9600 rpm.
Tror att det går betydligt tyngre att dra runt en lång kedja än en skiva obelastad.
Har du använt den med stativ?
Det går ju att lägga en helt annan kraft bakom då.

Jodå, stora och otympliga är dom, men dom får ju jobbet gjort! :-bd
Luftfiltren i dom stjäl en hel del effekt, speciellt det oljade förfiltret.

Mvh
Johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modda 3122 motorkap

Robert W  
#500191 Gammal tråd men man får chansa lite... Det är aldrig så att du har en tidig 3120 som ligger och skräpar? Jag köpte en gammal defekt motorkap (Husqvarna 3120) och det visade sig att tändspolen var defekt tyvärr. Letar därför en tändspole eller ännu hellre en reservdelsmotor med hel tändspole bara för att det vore kul att få igång den.

Med vänlig hälsning
Robert

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).