Sida 4 av 17

Re: Husqvarna 572XP

Postat: mån 21 aug 2017, 15:39
av Fredrik Reuter
Hej,
Jag gissar att 372:an som det jämfördes med var en X-torq. Den var fabriksny enligt Husqvarna.
Båda sågarna hade 18" men det var bara 572XP som hade C85 kedjan.

Vi får en 572XP för test snart, då kommer mer info.

Jag lade ut en video där Gent Simmons på Husqvarna förklarar AutoTune. I videon kan ni se och höra skillnaden mellan 372 och 572.


Husqvarna 572XP crank stuffers

Postat: mån 21 aug 2017, 18:04
av traktorz
Noterar i bilden med sågjämförelsen att 565 har högst effekt vid låga varv, överträffas i mellanregistret enbart av 576XP med dess större cylindervolym, samt alla blir slagna av nya 572XP vid arbetsvarv, med dess flacka effektkurva.

565'ans motorkaraktär är därmed även lämplig för längre svärd, enligt bildkommentaren.

Såg en annan bild som visade att 572XP har vevhusutfyllnader likt 560XP & 550XP. En notering var att vevaxeln och dess lager förstärkts, men samtidigt att massan minskats för lägre gyro-effekter, alltsammans gynnsamt vid kvistning.

Re: Husqvarna 572XP

Postat: mån 21 aug 2017, 19:00
av Jacobsen
Fick ni någon spec på 565?

Re: Husqvarna 572XP

Postat: mån 21 aug 2017, 20:05
av Hema
Lite konstigt att de inte också jämför de båda sågarna med samma kedja. det får ni fixa Fredrik! :)

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 08:30
av Mange
Skulle vara kul o se skillnaden på 562 och 572 i stock.
Även o se hur den går mot 7900 och 462.

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 15:03
av Fredrik Reuter
Peteflamingstar skrev:Har det sagts något om 576:ans framtid? Är det någon idé att ha den kvar i produktion med tanke på diagrammet ovan? Har 572 ut- eller invändig drivkrans, alltså som 562 eller 576?


Hej,
Det är utvändig drivkrans förmodar jag. Se bild.

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 16:57
av Jacobsen
Drivkransen är på utsidan men kopplingen på insidan, som på de andra 70 kubikarna :-)

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 17:27
av MartinH
Visst är det som en extra låda runt kopplingen, är det för bättre dämpning månne?

Mvh
MartinH

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 18:22
av anersimyra
Det kan kanske vara för att förhindra en brusten koppling att fara ut genom kåpan.

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 21:17
av MartinH
anersimyra skrev:Det kan kanske vara för att förhindra en brusten koppling att fara ut genom kåpan.


Ja det kan det också vara.

Jag tänkte att kopplingen och svärdsfästet har en egen upphängning skild från tanken och handtaget. Kolla bilden så sitter det en fjäder bakom kedjeskyddet/uppfångaren. Det gör det inte på 372:an vad jag kommer ihåg. Där är uppfångaren skruvad i tanken direkt.
Detta borde medföra än bättre avvibrering, dämpning för den som kör sågen.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 21:35
av Peteflamingstar
Jacobsen skrev:Drivkransen är på utsidan men kopplingen på insidan, som på de andra 70 kubikarna :-)


Trodde nog det också. Kan kanske komma att bli (Husqvarnasponsrade) svenska landslaget i motorsågnings nya tävlingssåg m.a.o, om inte annat så för att marknadsföra den ännu mer.

Om någon dristar sig till att jämföra sågar skulle det vara kul att se om den äldre 372:an står sig bättre än den nyare!

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 21:36
av Peteflamingstar
Peteflamingstar skrev:
Jacobsen skrev:Drivkransen är på utsidan men kopplingen på insidan, som på de andra 70 kubikarna :-)


Trodde nog det också. Kan kanske komma att bli (Husqvarnasponsrade) svenska landslaget i motorsågnings nya tävlingssåg m.a.o, om inte annat så för att marknadsföra den ännu mer.

Om någon dristar sig till att jämföra sågar i kapning skulle det vara kul att se om den äldre 372:an står sig bättre än den nyare mot 572!

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 23:10
av Mange
MartinH skrev:Visst är det som en extra låda runt kopplingen, är det för bättre dämpning månne?

Mvh
MartinH

Det är nog vevhuset. Det som "saknas" är väggen som styr spånet från sågens lite känsligare delar som utrymmet mellan tank o motor och tank i sig självt.
Dämpar fäste ser ut att vara där de varit.

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 23:13
av Mange
anersimyra skrev:Det kan kanske vara för att förhindra en brusten koppling att fara ut genom kåpan.

Det sköter kopplingstrumman om i integrerade kopplingar. Ska den ut därifrån får den ta kopplingstrumma och infästning på veven med sig och det är rätt ovanligt. Har bara sett det två gånger på 371/372.

Re: Husqvarna 572XP

Postat: tis 22 aug 2017, 23:17
av Mange
MartinH skrev:
Ja det kan det också vara.

Jag tänkte att kopplingen och svärdsfästet har en egen upphängning skild från tanken och handtaget. Kolla bilden så sitter det en fjäder bakom kedjeskyddet/uppfångaren. Det gör det inte på 372:an vad jag kommer ihåg. Där är uppfångaren skruvad i tanken direkt.
Detta borde medföra än bättre avvibrering, dämpning för den som kör sågen.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Koppling, trumma o drev sitter på vevaxeln. Annars blir det inte direktdrivet och då behövs inte de här vansinniga varvtalen man har idag.
Tank och vevhus är avdelat på samma sätt som andra sågmodeller med undantag för minstingarna som är mer kompakta.