Motorsåg och handhållet

Husqvarna 572XP

241 inlägg 77329 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Joakim S  
#781534
maltex skrev:Diskussion kanske inte handlar enbart om svärdslängd och sågstorlek,rätt verktyg gör visst halva jobbet.Sen bör säkerhet alltid gå före fart,är ju svårt att bedöma och jämföra fart vid praktisk användning.

Är det säkrare att fälla ett träd med instick, med en 50ccm såg och 13", än en 70ccm med 20" som klarar hela diametern på trädet?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

maltex  
#781539 Börjar bli lite OT nu kanske
Joakim S skrev:
Är det säkrare att fälla ett träd med instick, med en 50ccm såg och 13", än en 70ccm med 20" som klarar hela diametern på trädet?

Så länge man har ordning på brytmånen funkar båda. Man kan fundera vad folk har emot instick,är väl bra om man vill ha koll på vad man gör.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

hfab  
#781540
Joakim S skrev:Är det säkrare att fälla ett träd med instick, med en 50ccm såg och 13", än en 70ccm med 20" som klarar hela diametern på trädet?

Ja! 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Joakim S  
#781543
maltex skrev:Börjar bli lite OT nu kanske
Joakim S skrev:
Är det säkrare att fälla ett träd med instick, med en 50ccm såg och 13", än en 70ccm med 20" som klarar hela diametern på trädet?

Så länge man har ordning på brytmånen funkar båda. Man kan fundera vad folk har emot instick,är väl bra om man vill ha koll på vad man gör.

Om du menar att mitt inlägg är OT, så var inlägget jag ställde frågan om också OT.
Det är just detta jag undrar också, fast omvänt. Man kan undra vad folk har emot lite längre svärd. Så fort de nämns så börjar de som gillar kortare svärd att opponera sig. Kan dock inte säga att jag kommer ihåg att läst det omvända.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

maltex  
#781545 Joakim S skrev:
Om du menar att mitt inlägg är OT, så var inlägget jag ställde frågan om också OT.

Var mest att mitt inlägg inte hade helt med trådrubriken att göra.
Det här med svärdslängd är uppenbarligen känsligt lite här och var. Man får lätt intrycket att dom som tycker att +18" är grejen kanske inte håller på med allt för många 70+ träd. Det är bara ett intryck jag har fått kan mycket väl ha helt fel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Joakim S  
#781547
maltex skrev:Joakim S skrev:
Om du menar att mitt inlägg är OT, så var inlägget jag ställde frågan om också OT.

Var mest att mitt inlägg inte hade helt med trådrubriken att göra.
Det här med svärdslängd är uppenbarligen känsligt lite här och var. Man får lätt intrycket att dom som tycker att +18" är grejen kanske inte håller på med allt för många 70+ träd. Det är bara ett intryck jag har fått kan mycket väl ha helt fel.

Ok👍🏻

Ja, det är tydligen det, och varför jag menar det, har jag nämnt i tidigare inlägg.

Jag har endast vid få tillfällen vid trädfällning haft användning för min Jonsered 2095 med 24", men för mig, var jag glad att jag hade den vid dessa tillfällen.

På sågbacken däremot är det ofta bra, då i mitt tillfälle, köper jag stockar av vedfolk, som är för stora för vedmaskinen.

Min konkludering är samma som i mitt första inlägg. Jag tycker man ska låta folk använda den svärdslängd de vill, och som fungerar bra för dem.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

tallen100  
#781562 Det är bara att köra med man vill. 👍
En fördel med långa svärd är att det ger mer övning på att fila.

Lite roligt är det ändå att vissa vill gå och släpa på en tung såg I "onödan", och sen kan de samma haka upp sej på att en såg väger något gram mer än en annan när de säljs nya med standardutrustning, eller att en äldre stark såg är för tung för att använda på vedbacken fast den spöar de nya vrålande sågarna med hästlängder till just den uppgiften och dessutom håller de.
Men det är väl skillnad på vikt och vikt.😅

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Robban_2003  
#781575 Sen kan man väl ändå påstå att 572 har storsågskraft med "liten-rapp-sågs-beteende"?

Lite back on topic kanske 👉🏻👈🏻

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781601 Rätt såg till rätt arbete ger ofta mer nöje o pengar.
Stå på vedbacke o sköra grovt med småsåg är långt ifrån effektivt. Lika lite som att röja med 90cc såg.

Får man till det bra så är det billigare och roligare i längden.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Erre  
#781604 Inte att bry sig. Folk ska alltid klaga.
Det jag gillar mest med mina "stora" sågar är 3/8 kedjorna. Dom tappar inte skärpan lika fort som 325 och tuggar igenom stock betydligt bättre. Jag har dom till att fälla övergrovt åt skördaren, fälla åt niaben och kapa vindfällen. Vid vindfällen vill jag inte hoppa runt med 13 svärd å kapa överallt. Känns farligt.
Men som sagt folk får göra hur dom vill.
Jag vill inte ha hur många uppsättningar som helst till mina sågar.
Men man ska som vanligt få skit för diverse.
Inte för att det stör mig.
Trygg i mina val.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

johan eriksson  
#781606 Helt klart är det skönt med många sågar att välja på, då tar man rätt såg för rätt arbete.
Minsta jag har i drift för stunden är 339 med 13” svärd, största 394 med 32” och allt däremellan.
I min värld är en 50cc såg med 15” svärd ungefär som en grävlastare, går att ha till det mesta men egentligen oduglig till allt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Stampep  
#781610
johan eriksson skrev:Helt klart är det skönt med många sågar att välja på, då tar man rätt såg för rätt arbete.
Minsta jag har i drift för stunden är 339 med 13” svärd, största 394 med 32” och allt däremellan.
I min värld är en 50cc såg med 15” svärd ungefär som en grävlastare, går att ha till det mesta men egentligen oduglig till allt.


Förstår hur du tänker där, 50cc går ju absolut bra och "funkar" överallt. Men lite klumpig under klena och lite "trött" när det blir grövre..

Ska troligtvis låna hem en 560 under helgen, blir intressant att jämföra mot 2253 och 2172.

Är egentligt sugen på en 562 för att få 3/8 kedja men känner ingen som har en sån.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Alex Strömberg  
#781614
Stampep skrev:
johan eriksson skrev:Helt klart är det skönt med många sågar att välja på, då tar man rätt såg för rätt arbete.
Minsta jag har i drift för stunden är 339 med 13” svärd, största 394 med 32” och allt däremellan.
I min värld är en 50cc såg med 15” svärd ungefär som en grävlastare, går att ha till det mesta men egentligen oduglig till allt.


Förstår hur du tänker där, 50cc går ju absolut bra och "funkar" överallt. Men lite klumpig under klena och lite "trött" när det blir grövre..

Ska troligtvis låna hem en 560 under helgen, blir intressant att jämföra mot 2253 och 2172.

Är egentligt sugen på en 562 för att få 3/8 kedja men känner ingen som har en sån.

Flera kunder hos mig som är väldigt nöjda med sina 562or. Går ju att montera 3/8" på 560 också.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

tallen100  
#781616 En såg på 40-50cc och 13-15" svärd är det perfekta valet vid all normal huggning, är det skog i slutavverkningsstorlek så tar det väl några sekunder längre att fälla men det tas lätt igen vid upparbetningen av trädet och vid kedjefilning 😉

Ska det bara kapas loss vindfällen eller bara fällas grovt så är det förstås en annan sak, då är såklart en större såg att föredra, och likaså på vedbacken.

Men de som går runt med 70-90 kubikare med 24" i gallring och "leker axmen" , är mest bara skrattretande 🤣
Verkar som dom där amerikanska programmen har inspirerat många att krångla till det lite extra.
snart ska väl virket vinschas uppåt på det högsta berget som finns i närheten oxå 😎
Senast redigerad av tallen100 fre 02 dec 2022, 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Alex Strömberg  
#781618
tallen100 skrev:En såg på 40-50cc och 13-15" svärd är det perfekta valet vid all normal huggning, är det skog i slutavverkningsstorlek så tar det väl några sekunder längre att fälla men det tas lätt igen vid upparbetningen av trädet och vid kedjefilning 😉

Ska det bara kapas loss vindfällen eller bara fällas grovt så är det förstås en annan sak, då är såklart en större såg att föredra.

Men de som går runt med 70-90 kubikare med 24" i gallring och "leker axmen" , är mest bara skrattretande 🤣
Verkar som dom där amerikanska programmen har inspirerat många att krångla till det lite extra.
snart ska väl virket vinschas uppåt på det högsta berget som finns i närheten oxå 😎

För att ha lite roligt när man sågar är fel. Betydligt mycket roligare att köra större såg än en liten piss 40cc som storknar så fort man trycker lite. (Tycker jag, tycker du att 40cc sågar är de roligaste som finns, more power to you)

Men smaken är dom baken. Så länge man får de gjort så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).