Motorsåg och handhållet

Husqvarna 572XP

241 inlägg 77280 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Erre  
#781446 Har ingen 572 eller 576. Men mina 70 kubikare kör jag med 18 tum. Det tycket jag är lagom långt för att klara det mesta. Fälla övergrovt till skördaren eller vindfällen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Williamm  
#781458 kör 20" och 24" om jag vill. Men inge logik i att köra 70cc här ändå.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Robban_2003  
#781464 Upplever att jag når längre, "duh", och jag slipper böja mig ned lika mycket, kör mycket på buckin billy ray smiths "stand up and buck", sen gillar jag inte att ligga ned och kvista stammar som hamnat nere i fothöjd på mig

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Alex Strömberg  
#781470
Williamm skrev:kör 20" och 24" om jag vill. Men inge logik i att köra 70cc här ändå.

Räcker väl med att de är kul? 🤔

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

maltex  
#781471 Man förstår att det är många här som hugger grovt och mycket. Med tanke på val av maskin och skärutrustnings typ.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

isteskog  
#781475
maltex skrev:Man förstår att det är många här som hugger grovt och mycket. Med tanke på val av maskin och skärutrustnings typ.

🤣

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Williamm  
#781476
Alex Strömberg skrev:
Williamm skrev:kör 20" och 24" om jag vill. Men inge logik i att köra 70cc här ändå.

Räcker väl med att de är kul? 🤔

Precis.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

tallen100  
#781479
isteskog skrev:
maltex skrev:Man förstår att det är många här som hugger grovt och mycket. Med tanke på val av maskin och skärutrustnings typ.

🤣

Eller är de svenskamerikaner?😂😆

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Robban_2003  
#781513 Får faktiskt lov att påstå att det inte är så svart och vitt mellan långa och korta svärd som alla säger, jag kan vara lite amerikansk/kanadensisk med min huggning 30 cm och upp, sen så tar jag "småskit" så är dem små sågarna med dvärgsvärden ganska sköna, blir nog en 550 MKII XPG med 13 så fort jag får råd....

Dock är 72:an skrikig och rolig så det räcker, STORA SÅGAR ÄR KUL!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781515
Robban_2003 skrev:Dock är 72:an skrikig och rolig så det räcker, STORA SÅGAR ÄR KUL!


Tja, åtminstone är de tunga och otympliga.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

maltex  
#781517 Inte för att det har med HVA572XP att göra.
Robban_2003 skrev:
Får faktiskt lov att påstå att det inte är så svart och vitt mellan långa och korta svärd som alla säger, jag kan vara lite amerikansk/kanadensisk med min huggning 30 cm och upp, sen så tar jag "småskit" så är dem små sågarna med dvärgsvärden ganska sköna

Skulle vara intressant att se arbetsmetodiken.Vad är amerikansk/kanadensisk huggning funkar det inte med Burtäskmetoden längre? Borde bli jobbigt när det börjar bli grovt,då man kanske kan ha nytta av ett lite längre svärd.Har då lyckats karva ner det jag ska med 13"och 15"svärd.Ska medge att jag äger ett 18"som jag använt men inte till att fälla träd med.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Joakim S  
#781524 Kan man inte låta folk ha den svärdslängden, som passar den som skall använda sågen? Förstår inte att det kan bli en sådan diskussion så fort något över 15-16" nämns.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

Alex Strömberg  
#781526
Joakim S skrev:Kan man inte låta folk ha den svärdslängden, som passar den som skall använda sågen? Förstår inte att det kan bli en sådan diskussion så fort något över 15-16" nämns.

För är tydligen någon tradition man måste följa annars kan man inte använda motorsåg. Även om de skulle gå fortare med långt svärd och storsåg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 572XP

maltex  
#781530 Diskussion kanske inte handlar enbart om svärdslängd och sågstorlek,rätt verktyg gör visst halva jobbet.Sen bör säkerhet alltid gå före fart,är ju svårt att bedöma och jämföra fart vid praktisk användning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 572XP

JohannesG  
#781532
Joakim S skrev:Kan man inte låta folk ha den svärdslängden, som passar den som skall använda sågen? Förstår inte att det kan bli en sådan diskussion så fort något över 15-16" nämns.

Helt rätt

Skogen ser väldigt olika ut mellan skogsägare och därmed väldigt olika vad som anses grovt och inte. För vissa är allt över 40cm grovtimmer. För andra är detta klentimmer och först när det blir grövre än 75cm anses det kallas grovtimmer.
Detta påverkar i sin tur svärdsval, vad man trivs med och vad man tycker är praktiskt.

Vissa klarar ta ner alla träd utan problem med 13" och det stämmer utan tvekan. Men skulle de gå över till grannen så kulle de först behöva gnaga sig in som bävern för att kunna såga helt igenom även med instick i riktskäret.

För vissa är 11" helt rätt och det enda som behövs. För andra kan 30" vara för kort. Och inget av valen behöver vara fel när man ser till det arbete som skall utföras.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).